U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
 
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 


Dossier Millenniumprobleem

Soepele jaarwisseling grote bedrijven


Het Nederlandse bedrijfsleven heeft geen enkel probleem ondervonden bij de overgang naar het jaar 2000. "Er is niets gebeurd", zeggen ze bij Albert Heijn, Shell, Heineken of de KLM.

Door onze redacteuren

ROTTERDAM, 3 JAN. KLM-bestuurslid Peter Hartman vloog tijdens de jaarwisseling boven de Atlantische oceaan. Om twaalf uur bedankte hij de passagiers van de vlucht van New York naar Amsterdam voor het vertrouwen dat ze in KLM stelden. Hij ontkurkte persoonlijk de champagne en deelde oliebollen uit.

De luchtvaartmaatschappij voelt zich niet in de maling genomen nu er geen ongelukken gebeurd zijn, zegt de woordvoerder. "Ik mis het bewijs van mijn inspanningen", zegt hij. "Door de soepele overgang ga je bijna twijfelen." Maar er zijn in de aanloop naar het millennium wel degelijk "dingetjes" aan het licht gekomen die mis zouden zijn gegaan. "Alle systemen zijn nu schoon, we zijn een organisatie die nu meer dan ooit is voorbereid op verstoringen." Bij de KLM hebben ze 70 miljoen gulden besteed aan het millennium. Bij oliemaatschappij Shell 1,1 miljard gulden (waarvan 40 miljoen in Nederland), bij Unilever 820 miljoen, bij Philips 600 miljoen gulden, bij ABN Amro 500 miljoen gulden. ING en Corus willen het bedrag niet noemen.

Het is geen weggegooid geld, zegt een woordvoerder van Philips. "Het is achteraf moeilijk te zeggen of je te veel of te weinig hebt uitgegeven, maar we hebben hoe dan ook veel geleerd." Het hele systeem bij Philips is doorlopen, aldus de woordvoerder. Problemen die niet aan het millennium waren verbonden, zijn ook meteen opgelost"

"Het was een verzekering tegen brand voor je huis", zegt een woordvoerder van Shell, "terwijl je weet dat er overal vlammetjes branden. Er zaten fouten in het systeem. Die hadden we er vroeg of laat toch uit moeten halen." Nederland kende geen haperende creditkaarten en ook geen run op de betaalautomaten voor contant geld, meldt de ABN-Amrobank. "Rond de feestdagen wordt altijd meer geld opgenomen", aldus een woordvoerder. Ook in de winkels van Albert Heijn functioneerde alles naar wens. "Op zondag gingen er twintig open die altijd op zondag open zijn", zegt een woordvoerder. "Dat ging probleemloos. Net als vanochtend de 660 overige winkels".

Bij chemieconcern Akzo Nobel (150 miljoen gulden) waren er dertig mensen op het hoofdkantoor aanwezig, maar die hoefden niet in actie te komen. Het Millennium Project Supporting Team (MPST) was eind 1996 begonnen met de voorbereidingen voor deze jaarwisseling. Het team, dat nu nog uit zes mensen bestaat, werkt nog door tot begin april.

Ook bij chemieconcern DSM (50 miljoen gulden) is de nacht vlekkeloos verlopen. Gewoonlijk zijn er bij de jaarwisseling zo'n tweehonderd mensen aanwezig op de productielocaties, dit keer zo'n driehonderd mensen. Het bedrijf is twee jaar bezig geweest met de voorbereidingen. Van een daling in investeringen in informatietechnologie, door de uitgaven voor het millennium, is bij DSM geen sprake. DSM staat op het punt wereldwijd 17.000 werknemers van andere pc's te voorzien om één standaard te krijgen.

NRC Webpagina's
3 JANUARI 2000

Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)