'E-day' drijft Britten naar monetaire unie
Door onze correspondent HANS STEKETEE
De politiek wil het Verenigd Koninkrijk
voorlopig buiten de euro houden, maar vanaf 1 januari, 'E-day', doet de
Europese eenheidsmunt overal in het Britse bedrijfsleven haar intrede.
,,Zo drijven we vanzelf de EMU binnen.'
De Conservatieven willen het zeker niet en premier Blair wil het
voorlopig niet, heeft hij gezegd. En toch komt de euro. Het Verenigd
Koninkrijk mag dan een van de vier EU-landen zijn die voorlopig niet
deelnemen aan de Europese Muntunie, op veel plekken in de Britse
economie is de nieuwe munt vanaf 1 januari een feit.
,,Voor veel Britse bedrijven is de euro een absolute realiteit', zegt Ed
Young, die zakelijke klanten van de grote Britse bank Barclays helpt om
zich voor te bereiden op de komst van de euro. Zeven van de tien
belangrijkste Britse exportmarkten liggen in 'Euroland'. Van de 110
miljard pond (ruim 350 miljard gulden) die de uitvoer naar deze 'top-10'
in totaal waard is, zal na 1 januari 1999 driekwart in euro's worden
uitbetaald. Twee jaar voor de komst van het eerste euro-bankpapier wordt
dus al zo'n 250 miljard gulden aan euro's op Britse bankrekeningen
gestort.
Britse importeurs van producten uit Euroland komen onder druk te staan
om te betalen in euro's. Britse multinationals met vertakkingen in
Europa zullen de euro op zijn minst gedeeltelijk moeten invoeren. En
Britse takken van Europese multinationals zullen ook in euro's moeten
werken. Hetzelfde geldt voor Britse toeleveringsbedrijven van Europese
firma's. En voor de grote banken, die hun complete pakket diensten voor
hun Britse en buitenlandse zakenklanten uitbreiden met euro-rekeningen
en -regelingen.
Hoeveel euro een pond precies waard wordt moet worden afgewacht, maar
voor de rest van Europa zal het pond de dure munt blijven die het nu ook
al is. Zeker is ook dat Britse rekeninghouders voor al hun transacties
relatief veel bankkosten zullen moeten afdragen. En als zij geld willen
lenen, betalen zij meer rente dan in Euroland. Na 'E-day' zullen Britse
bedrijven dus in het nadeel blijven ten opzichte van hun Europese
concurrenten.
Reden voor paniek? ,,Welnee', zegt Roger Alford, emeritus-lector
economie en financiele markten aan de London School of Economics (LSE).
,,De euro maakt het leven eenvoudiger omdat Britse bedrijven voortaan
met een wisselkoers te maken hebben, in plaats van marken en francs en
guldens. Uit die koers kun je afleiden hoe onaardig en dirigistisch de
rest van Europa tegen Groot-Brittannie is, maar daartegen kunnen we ons
met onze eigen monetaire politiek wapenen. Verder verwacht ik geen
problemen, buiten wat technische details.'
Voor sommige bedrijven zijn die 'technische details' wel reden voor
hoofdpijn. Neem het Britse Marks & Spencer, dat onder meer warenhuizen
heeft in Frankrijk, Duitsland, Belgie en Nederland. Het is nu al bezig
zijn 11.000 kassa's te vervangen of om te bouwen voor een systeem van
dubbele prijzen en lokale valuta, ook al wordt daar vanaf 1 januari
voorlopig alleen nog in Nederland en Frankrijk mee geexperimenteerd.
Hoe die prijzen eruit moeten zien is trouwens een vraag apart, omdat
bedragen in lokale valuta moeilijk rechtstreeks zijn te vertalen in
aantrekkelijke europrijzen. Een spijkerbroek van 395 Franse francs moet
naar verwachting 61 euro kosten, becijferde Paul Smith, die
verantwoordelijk is voor de invoering van de euro bij M&S. Een
prijskaartje van 59,99 euro ziet er stukken beter uit, maar dan moet M&S
er relatief veel op toeleggen, terwijl 64,99 euro misschien puik oogt,
maar alleen totdat de klant zijn rekenmachientje tevoorschijn haalt.
,,En het vertrouwen van de klant is belangrijker dan goed ogende
prijzen', aldus Smith.
Of neem een klein Brits bedrijf als EuroCool, dat via het Internet de
PalmPilot, een elektronische organizer, verhandelt. Om Europese klanten
in staat te stellen prijzen van verschillende aanbieders te vergelijken
wil EuroCool de PalmPilot graag in euro's adverteren. Dat kan. Maar de
Nederlander, Spanjaard of Ier die via het Internet met zijn credit-card
een PalmPilot wil betalen in euro's komt bedrogen uit, omdat de meeste
Britse banken nog geen manier hebben gevonden om 'plastic euro's' te
verwerken. ,,Het is beangstigend hoeveel beter Europese banken op de
euro zijn voorbereid', zei EuroCool-directeur Mark Pritchard deze
onlangs tegen de BBC.
En neem ten slotte autofabrikant Rover. Dat bedrijf, eigendom van het
Duitse BMW, heeft laten weten over anderhalf jaar volledig op euro's
over te gaan, of de regering nu toetreedt tot de EMU of niet. Tot die
tijd houdt Rover een ,,dubbele boekhouding' aan, bevestigt een
woordvoerder, waarbij het bedrijf componenten uit Duitsland betaalt in
euro's en Britse onderdelen in ponden.
Maar analisten verwachten wel dat Rover zijn Britse leveranciers in
toenemende mate zal dwingen om ook in euro's af te rekenen. ,,Zo wordt
het risico doorgegeven via de lijn van toeleveranciers', zegt Young van
Barclays. Uit onderzoek van Barclays blijkt dat in midden-Engeland nu al
een kwart van de Britse toeleveranciers voor de Britse industrie is
gevraagd om rekeningen voortaan in euro's uit te schrijven, zegt Young.
,,Zo sluipt de euro binnen.'
Professor Alford verwacht dezelfde ontwikkeling. ,,Zodra de euro steeds
meer in het dagelijkse betalingsverkeer wordt gebruikt, schept dat
vertrouwen. En zo drijft Groot-Brittannie vanzelf de EMU binnen.'
Zover is het nog niet. Of en wanneer het Verenigd Koninkrijk toetreedt
tot de EMU is afhankelijk van een aantal criteria, heeft de
regering-Blair laten weten. Zo moet het nieuwe stelsel onder meer
bewijzen dat het groei en banen bevordert, het moet aantonen dat het
schokbestendig is en het moet een aantrekkelijk investeringsklimaat
scheppen voor niet-Britse ondernemingen.
Of en hoe de euro die tests in korte tijd gunstig kan doorstaan is
onduidelijk, alleen al omdat de eerste jaren van het euro-experiment een
vertekend beeld te zien zullen geven, want de deelnemers willen dat het
een succes wordt. Belangrijker nog is een ander criterium: premier Blair
wil dat een meerderheid van de bevolking in een referendum haar zegen
geeft aan Britse deelname. Blair zelf is voorstander en doet altijd of
het gaat om een simpele kosten-baten-analyse. Een meerderheid van het
bedrijfsleven en de grootste vakbond willen er liever vandaag dan morgen
in stappen. Maar de veelgelezen tabloid-bladen van Rupert Murdoch en
serieuze kranten als The Daily Telegraph, zijn voorlopig mordicus tegen
het opgeven van 'Britse soevereiniteit aan Brussel en Frankfurt'. De
hoofdmoot van de Conservatieve partij is ook tegen. En zelfs in Blairs
eigen Labour-partij zijn er genoeg die vinden dat Londen zich niet moet
vastklinken aan Europa met zijn relatief hoge werkloosheid en nationale
regeringen die economisch allemaal een eigen koers varen.
Het grote publiek is onbekend met de nieuwe munt. Het aantal voor- en
tegenstanders is nu ongeveer gelijk, maar uit enquetes blijkt ook dat de
doorsnee Brit geen flauw benul heeft wat de euro is, of zelfs hoe de
nieuwe munt heet. Blair heeft dus alles te winnen en te verliezen. Of
hij een campagne voor zo'n cruciale kwestie aandurft voor de komende
parlementsverkiezingen (uiterlijk 2002) is echter twijfelachtig.
Politiek blijft de euro daarom waarschijnlijk nog even een te heet
hangijzer.
Blairs grootste hoop is dat de economische praktijk de politiek gewoon
voorbij snelt. Dan is de euro er al lang en breed voor de Britten een
referendum hebben gehouden. Dan is Euroland niet ten onder gegaan en
hebben zij in de zomervakantie ontdekt dat je euro's net zo makkelijk
uitgeeft als ponden en francs. ,,In dit land staan de actualiteit en de
politiek wel vaker los van elkaar', zegt Ed Young. Blair noemt het 'wait
and see'.