NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Euro

Nieuws

De invoering van de euro

De koers van de euro

Europese Centrale Bank

Economische en Monetaire Unie

Meningen

Feiten en cijfers

Links

'Voor euro betalen we allemaal'


Minister Zalm van Financiën gaf gisteren in Lelystad een uurtje les over de invoering van de euro. De leerlingen konden hem goed volgen, maar de scholen vrezen hoge kosten voor nieuwe boeken.

Door SHEILA KAMERMAN en GUUS VALK

LELYSTAD, 30 JAN. Convergentiecriteria, stabiliteitspact, prijsstabiliteit, allemaal oude koek. "Niet echt nieuw hoor", klaagt een meisje zachtjes. Met speels gemak volgen de leerlingen van havo-5 en vwo-6 van scholengemeenschap Arcus in Lelystad een euro-gastcollege van minister Zalm. "Ik merk dat u niet dom bent", zegt de minister.

Op collegetoon legt hij uit dat de kosten die de invoering van de euro met zich meebrengt, een eenmalige investering zijn. "Die verdienen we vanzelf weer terug", zegt de minister. Wat kost dat eigenlijk, vraagt een jongen. Zalm: "Zeven miljard gulden." En wie betaalt dat? "Wij allemaal." Directeur A. Broersma mag er vandaag dan op zijn zondags bijzitten, de invoering van de euro op zijn school geeft hem wel degelijk zorgen, daar doet een promotie van de minister zelf ook niets aan. "Let maar op: het onderwijs gaat vreselijk achteraan lopen. Dat merk je aan alles."

Geduldig rekent hij voor: dertienhonderd leerlingen moeten nieuw lesmateriaal krijgen of bijlagen in verouderde boeken. "We komen gemakkelijk aan de zes tot zeven ton. Onmogelijk om dat zomaar op te hoesten."

De administratie die de invoering van de euro in het onderwijs met zich meebrengt, is niet het grootste probleem. Daarvoor krijgen scholen een tegemoetkoming van het ministerie van Onderwijs. Bovendien zijn de kasstromen van scholen beperkt. Voor basisscholen betekent het vaak niet veel meer dan schoolreisjes en ouderbijdragen in euro's in te boeken.

Lastiger is het voor scholen om ook in de leermethoden over te schakelen op euro's. Eind vorig jaar trok de vereniging van schoolleiders al aan de bel. De vereniging eiste 113 miljoen gulden voor het vernieuwen van schoolboeken in verband met de euro. Volgens Voorzitter T. Duif van die vereniging wordt het aanpassen aan de euro onderschat. "Het lijkt eenvoudig, vervang de gulden door een euro en klaar is Kees. Maar de euro vereist een andere rekenmethode. Zo verdwijnt het kwartje en komen er munten van 20 eurocent. Je krijgt andere rekeneenheden. Delen door vijf wordt veel belangrijker."

Het ministerie liet vorig jaar al weten dat er geen extra geld beschikbaar komt voor de euro. Scholen weten immers al jaren dat de euro er aankomt, ze hebben daar rekening mee kunnen houden bij de aanschaf van nieuwe boeken, zegte en woordvoerster. Wel kreeg het basisonderwijs van het ministerie een eenmalig bedrag van 112 miljoen gulden om de 'leermiddelen' te vernieuwen. De aanpassing van het basisonderwijs aan de euro hoort daar ook bij.

Overigens vindt het ministerie de gevraagde 113 miljoen gulden tamelijk ruim. De woordvoerster: "Wij kwamen volgens onze eigen berekening op een bedrag van 57 miljoen gulden. Reken- en economieboeken moeten worden aangepast, maar als er in een taalboek nog met guldens betaald wordt, is dat niet zo erg."

Volgens secretaris F. Bosscha van de Groep Educatieve Uitgeverijen is 113 miljoen gulden echter heel reëel. Behalve de rekenboeken in het basisonderwijs en de economieboeken in het voortgezet onderwijs, wordt er ook een hoop gerekend in euro's bij andere vakken. Bosscha: "Bij Franse en Engelse les bijvoorbeeld wordt vaak gebruik gemaakt van situaties waarbij mensen in de winkel iets kopen. Beetje gek als dat nog in francs of ponden gaat."

Hoeveel scholen daadwerkelijk boeken gaan vernieuwen, weet Bosscha niet. Nieuwe methoden voor volgend schooljaar worden pas in het voorjaar besteld. Wel weet ze dat alle educatieve uitgeverijen nieuwe euro- lesboeken klaar hebben liggen.

Basisscholen krijgen van het ministerie een budget om eens in de acht jaar hun boeken te vernieuwen. Op middelbare scholen wordt meestal gewerkt met een boekenfonds. Daardoor kan ook Arcus de kosten enigszins drukken. Directeur Broersma: "Voor de rest zullen we ons in veel gevallen moeten redden met ingevoegde bijlagen." Vervelend, vindt hij. "Bij het vak economie kán dat gewoon niet. Niets is na 2002 immers nog het zelfde."

NRC Webpagina's
30 januari 2001


www.nrc.nl/Economie

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad