Overnachten bij NS-loket dankzij euro
De overheid maakt zich geen
zorgen over de introductie van de euro, maar het bedrijfsleven vreest
chaos. Nederland zal verworden tot één lange wachtrij op
1-1-2002.
Door onze redacteur EGBERT KALSE
DEN HAAG, 24 JAN. Doemscenario op E-day: lange wachtrijen bij de
supermarkten, massaal zwartrijden in de trein, automobilisten die, omdat
ze niet kunnen betalen bij het pompstation, met volle tank en zonder
betaling weer vertrekken. Kortom: complete chaos, miljoenen guldens
economische schade en letterlijk maatschappijontwrichtende taferelen.
Dit is geen bizarre fantasie ontsproten aan het brein van een
zwartgallige euro-scepticus. Nee, dit is volgens de Nederlandse
Spoorwegen en consultantsbureau Twijnstra Gudde de harde realiteit in de
eerste dagen na 1 januari 2002. In het vertrouwelijke rapport 'Effecten
van betalingen in nationale valuta' schetsen onderzoekers G. Westerhof
(NS Reizigers) en F. Sanders (Twijnstra) wat er gebeurt aan loketten en
kassa's als consumenten hun laatste guldenmunten en biljetten gebruiken
in de eerste dagen van 2002. Zij beschrijven een haast slapstickachtige
situatie, gebaseerd op onder meer 'transactietijdverhogingen',
'wachtrijanalyses', 'bedrijfsprocessen bij toonbankinstellingen' en
'facilitering van vlotte invoeringsscenario's'. De onderzoeksresultaten
hebben betrekking op zo'n 170.000 winkels in Nederland, en op ongeveer
3,2 miljoen winkels in alle eurolanden.
Winkels waar een transactie nu gemiddeld tussen de 10 en 30 seconden
duurt (kiosken, benzinestations, bakkers en loketten van spoorwegen)
zullen volgens de onderzoekers "zeer ernstige problemen" krijgen bij
het wisselen van geld. Omzetverlies, ernstige vertragingen van bussen
en trams, gevaarlijk lange rijen met ernstige irritaties bij het
uitgaand publiek zijn het gevolg. Winkels waar meer tijd nodig is om af
te rekenen (tussen de 30 en de 60 seconden, zoals tuincentra,
dierenwinkels, winkels met huishoudelijke artikelen), hebben relatief
minder last, maar de problemen worden nog altijd als "ernstig"
bestempeld. In totaal zal driekwart van het aantal
'toonbankinstellingen' bij transacties met guldens geconfronteerd worden
met wachttijden. Anders gezegd: driekwart van Nederland staat de eerste
dagen van 2002 haast continu in de rij. Dankzij de euro. Specifiek
onderzoek werd gedaan naar de effecten van transacties in guldens bij
de NS zelf. De resultaten: wachtrijen bij de loketten zullen op
bijvoorbeeld Amsterdam CS oplopen van 100 man per loket om 9 uur 's
ochtends tot 1.200 man per loket rond 22.00 uur 's avonds. "Alle
servicelevels worden in geen geval meer gehaald. Praktisch alle waardes
staan op 0", staat in de nota. Het zwartrijden zal explosief toenemen
doordat naar verwachting zo'n 15 procent van de treinreizigers zal
weigeren langer dan 6 minuten op zijn kaartje te wachten (terecht,
volgens de NS). Een schatting: "Op 2 januari 3.506 zwartrijders op
Amsterdam CS alleen al." Een woordvoerder van de NS laat desgevraagd
weten dat er "geen enkele oplossing binnen het bedrijf voorhanden is om
iets aan de lange rijen te doen". "Wij zijn helemaal klaar met de
voorbereiding van de euro-introductie, maar dit probleem lijkt
vooralsnog onoplosbaar", aldus de woordvoerster. Het plaatsen van extra
loketten, mini-kaartjesautomaten of het inzetten van extra personeel
biedt wel enig soelaas, maar zelfs als al het mogelijke wordt gedaan om
vertragingen te voorkomen, zal de rij mensen per loket gemiddeld 140
personen lang zijn, "met een piekwachttijdgemiddelde van 25 uur", aldus
de onderzoekers. De onderzoekers verwachten dat dit enkele dagen zal
duren. Dan zullen de meeste guldens uit het dagelijkse betalingsverkeer
zijn verdwenen. De Spoorwegen en Twijnstra vragen eensgezind om een
oplossing 'van buitenaf'. Zij pleiten er alsnog voor om niet alleen
twee weken voor 'E-day' op kleine schaal euromuntstukken te verspreiden
onder de bevolking, maar ook bankbiljetten. Dat lijkt een
onwaarschijnlijke oplossing, omdat in Europees verband is afgesproken
dat het vooraf verstrekken van grote hoeveelheden geld aan consumenten
onwenselijk is. De tweede oplossing van NS en Twijnstra gaat buiten de
politiek om en is meer een hartekreet aan de bevolking. Geachte
reiziger, betaal vanaf 1-1-2002 gelijk én alleen nog maar met
euro's! En het liefst gepast.