Didier Reynders wordt een jaar 'Monsieur
euro'
Pleidooi voor een stille evolutie
De Belgische minister van
Financiën Didier Reynders treedt vandaag voor het eerst op als
voorzitter van de 'Eurogroep'- de ministers van Financiën uit de
eurozone. Reynders wil van de euro een sterke munt maken, maar dan wel
op basis van een sterke economie.
Door Hans Buddingh'
Op een salontafel op het departement van Financiën aan het
Brusselse Warandepark ligt deze week een ondernemingsblad met een grote
foto van minister Didier Reynders op de cover. De tekst in
chocoladeletters 'De l'enfer au paradis fiscal' laat weinig te
raden over. Onder het bewind van de Waalse liberaal Reynders geholpen
door zijn Vlaamse socialistische collega voor Begrotingszaken Vande
Lanotte bereikte België in 2000 voor het eerst sinds vijftig jaar
een licht begrotingsoverschot. De Belgische minister van Financiën
lijkt daardoor inderdaad van 'de hel in het fiscale paradijs' beland.
De 42-jarige Luikenaar Reynders blijft er nogal nuchter onder. Al is de
bewindsman de eerste om te beamen dat hij met zo'n mooi Belgisch budget
meer gezag heeft als voorzitter van de 'Eurogroep' van de twaalf
ministers van Financiën uit de eurozone. "Het is gemakkelijker het
voorzitterschap te bekleden met een daling van onze nationale schuld",
zegt hij. Reynders wordt bovendien geholpen door het recente herstel
van de euro ten opzichte van de dollar juist met de introductie van de
euromunten en de eurobiljetten per 1 januari 2002 in zicht. Dat kan
volgens Reynders het tanende vertrouwen van veel Europese burgers in de
euro opvijzelen.
De Belgische ministe voorziet een "sterkere euro op basis van een
sterkere economie". Hij onderstreept dat juist het streven naar een
economisch sterke eurozone het voornaamste doel van de Eurogroep moet
zijn. Dan komt de sterke euro vanzelf. De minister vindt dat er minder
over de eurokoers zou moeten worden gepraat en dat de evolutie van de
munt "meer in stilte" moet worden bezien. Reynders: "Net als in Amerika
met de dollar. Als u de vraag stelt aan een Amerikaan wat een dollar
waard is, dan begrijpt hij de vraag niet. Of hij zegt 'een dollar is
een dollar'. Voor mij is het hetzelfde: een euro moet een euro zijn. Ik
begrijp de reactie van dag tot dag van de analisten wel. Maar voor ons
is de belangrijkste zaak de interne waarde van de euro en dus een lage
inflatie in de eurozone." De Belgische minister vertolkt daarmee ook het
uitgangspunt van de Europese Centrale Bank (ECB) en haar president, Wim
Duisenberg.
De bijeenkomsten van de elf ministers van Financiën uit de eurozone
sinds de toetreding op 1 januari 2001 van Griekenland zijn het er nu
twaalf hadden aanvankelijk een zeer informeel karakter. Landen als
Nederland en ook Duitsland waren tegen een al te officiële status
van de ministersvergadering uit vrees dat anders de onafhankelijkheid
van de ECB gevaar zou lopen. Intussen vergaderen de bewindslieden sinds
het Franse voorzitterschap in de tweede helft van 2000 onder de naam
'Eurogroep', ter onderscheiding van de 'Ecofin' waaraan de ministers
van Financiën van alle vijftien EU-lidstaten meedoen. Met een
aparte persconferentie is ook de zichtbaarheid van de Eurogroep voor
financiële markten en het grote publiek vergroot.
Minister Reynders maakt er geen geheim van verder te willen gaan op de
onder Frans voorzitterschap ingeslagen weg. De bewindsman krijgt er in
elk geval alle gelegenheid toe. België vervult in 2001 immers niet
zoals gebruikelijk slechts een half jaar het voorzitterschap van de
Eurogroep maar een heel jaar lang, omdat huidig EU-voorzitter Zweden
niet aan de euro meedoet. Vanaf 1 juli neemt België het EU-
voorzitterschap van Zweden over.
België lijkt met zijn traditionele positie tussen Frankrijk en
Duitsland geknipt om de Eurogroep in een belangrijke periode te
'sturen'. Niemand in België twijfelt of de jongensachtige Reynders
wel is berekend op zijn taak dit jaar extra zwaar door voorbereiding
van de fysieke invoering van de euro. Hij kent niet alleen zijn
dossiers uitstekend, maar gaat ook moeilijke problemen niet uit de weg.
Ook bij andere landen staat Reynders goed aangeschreven. De ooit als
advocaat begonnen Reynders is ondanks zijn relatief jonge leeftijd dan
ook al gepokt en gemazeld in het ingewikkelde Belgische communautaire
politieke spel. Dat komt hem nu van pas. Naast topfuncties in het
bedrijfsleven heeft de politicus uit Luik, waar hij zijn politieke
carrière als gemeenteraadslid begon, ook al een
fractievoorzitterschap in het federale Belgische parlement van de
Franstalige liberalen achter de rug.
Minister Reynders denkt dat de weerstand tegen een meer formele
status van de Eurogroep van landen als Nederland en Duitsland, die
vreesden voor de onafhankelijke positie van de Europese Centrale Bank,
nu wel is verdwenen. "Er was misschien een misverstand bij sommige
leden, die dachten dat we een nieuwe oriëntatie wilden in de
dialoog tussen de Eurogroep en de Europese Centrale Bank. Ik denk dat
iedereen begrijpt dat we geen verandering willen in deze samenwerking."
Reynders maakt duidelijk dat hij een frequentere dialoog met de ECB wil
door vaker de bestuursvergaderingen bij te wonen dan een of twee keer
per half jaar, zoals tot nu gebruikelijk was. " We moeten meer en meer
naar een gewone samenwerking tussen de twee, zoals in andere muntzones
als de Verenigde Staten en Japan," onderstreept hij. De minister wijst
in dit verband ook op een belangrijke conclusie van de recente Europese
top in Nice. De vijftien regeringsleiders juichten in de slotverklaring
de plannen van harte toe om de economische beleidscoördinatie in
de Eurogroep te intensiveren wegens de verwachte "bijdragen aan een
hoger groeipotentieel van de eurozone". Dit betekent volgens Reynders
dat de Eurogroep veel meer over andere onderwerpen dan strikt monetaire
en financiële kan gaan praten.
"Het is een erkenning van de Eurogroep, niet alleen door de twaalf
lidstaten, maar ook door de drie andere", onderstreept Reynders. Verzet
van Groot-Brittannië, dat aanvankelijk zelfs in de Eurogroep wilde
meepraten ofschoon het niet meedoet aan de euro, lijkt hiermee ook
voorgoed voorbij. Reynders: " We willen meer specifieke punten op de
agenda plaatsen. Ik denk bijvoorbeeld aan de vergrijzing, arbeidsmarkt,
ook aan de gezondheidszorg en andere kwesties die een relatie hebben
naar de begroting op lange termijn, dus een meer kwalitatieve analyse.
Er was ook de beslissing van de top in Lissabon [vorig voorjaar] om
naar een nieuwe kennismaatschappij te gaan. Maar dat kost geld. Dus we
gaan kijken wat we doen in onze begrotingen voor nieuwe uitgaven in
onderwijs en onderzoek en andere zaken."
Reynders laat enigszins in het midden of de Eurogroep in de toekomst
gebruik zal maken van de in Nice overeengekomen mogelijkheid van
'versterkte samenwerking' tussen een kleinere groep EU-lidstaten. Het
wachten is eerst op de goedkeuring van het verdrag door de lidstaten.
Reynders acht het in elk geval goed denkbaar dat de eurozone straks
exclusieve afspraken maakt over fiscale integratie. "Na een jaar
Belgisch voorzitterschap is het perfect mogelijk daar meer over te
zeggen," aldus de bewindsman. Hij opperde bij de oprichting van de
Europese beurs 'Euronext' (Amsterdam, Brussel, Parijs) al eens de
mogelijkheid van de integratie van beurs- en financieel toezicht.
Volgens de Belgische minister maakt de toekomstig uitbreiding van de
Europese Unie een verdergaande samenwerking binnen de eurozone meer dan
ooit nodig, omdat de onderlinge economische verschillen met de
toetreding van nieuwe lidstaten groter worden.
Op korte termijn zullen onder het Belgische voorzitterschap van de
Eurogroep in elk geval al veranderingen merkbaar zijn. , ,Ik denk aan
meer coördinatie tussen de drie muntzones euro, yen en dollar",
aldus Reynders. De Eurogroep heeft vooral van buitenaf wel het verwijt
gekregen niet eens een 'telefoonnummer' te hebben. Want wie praat er
namens de Eurogroep? Reynders: "Er is in elk geval dit jaar een
Eurogroep met een voorzitter voor een heel jaar. Het is misschien
mogelijk altijd een voorzitterschap voor een jaar te hebben. We zullen
zien na een eerste oefening. Het is misschien ook mogelijk een
specifieke vertegenwoordiging van de Eurogroep te hebben. De Franse
minister Fabius heeft al gesproken over een 'monsieur euro' of
misschien een mevrouw. Het is misschien mogelijk een soort meneer
Solana [hoge Europese vertegenwoordiger voor buitenlandse betrekkingen]
te hebben. Dan moeten we ook zien of er een specifieke organisatie moet
komen. We hebben tot nu toe de Europese Centrale Bank met een
president. Ik denk dat we een specifieke vertegenwoordiging moeten
hebben op het politiek vlak. Het is hetzelfde als in andere muntzones.
In de Verenigde Staten heb je meneer Greenspan van de Federal Reserve
en ook een minister van Financiën, nu nog meneer Summers."
Reynders voorziet dat de Eurogroep zich op de komende Europese top in
Stockholm, waar de resultaten van de 'economische' top van Lissabon
worden geëvalueerd, als een aparte entiteit presenteert in
samenwerking met de Europese Commissie, in het bijzonder met de voor
Economische en Monetaire Zaken verantwoordelijke Commissaris Pedro
Solbes. De Eurogroep zal samen met Commissaris Solbes ook drie tot vijf
particuliere economische instituten inschakelen uit enkele lidstaten om
specifieke economische analyses en prognoses voor de eurozone te maken,
wat de zichtbaarheid verder zal vergroten.
In de visie van de Belgische minister moet de Eurogroep zich ontwikkelen
tot een voorbeeld voor de rest van de Europese Unie, dat voorop loopt
met uiteenlopende hervormingen. "We kunnen misschien een
pushinggroup worden voor andere ministerraden", zegt Reynders.
Zo zou in 'moeilijke' Europese dossiers meer beweging kunnen komen.
De minister is ervan overtuigd dat de fysieke introductie van de
euromunten en eurobankbiljetten de economische integratie sterk
positief zal beïnvloeden. " Op de interne markt worden voor de
consumenten vergelijkingen veel beter mogelijk."
De speciale verantwoordelijkheid van de Eurogroep voor een rimpelloze
introductie van euromunten en eurobiljetten per 1 januari 2002 bestaat
er volgens Reynders vooral in samen met de Europese Commissie
nauwlettend te volgen hoe in elk land van de eurozone de afgesproken
voorbereidingen worden getroffen. "We houden elke maand een bespreking.
Er zal een uitwisseling van best practices komen. Het zal
misschien nodig zijn op sommige landen druk uit te oefenen."