U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Ramp Enschede

Nieuws

Logboek

Onderzoek

Feiten

Slachtoffers

S.E. Fireworks

Vuurwerk en veiligheid

Reageer

Links

  • Vooraf
  • Kernachtige samenvatting rampenstaf in tabel
  • De gebeurtenissen voorafgaan aan instellen rampenstaf, zoals die bij politie en brandweer in logboek zijn vastgelegd
  • De gebeurtenissen voorafgaand en vanaf het instellen van het beleidsteam/rampenstaf op het stadhuis van Enschede


    Woensdag 17 mei 2000

    Briefing beleidsteam 17.50 uur

    De heer Van Gils meldt dat in de beleidsdriehoek de lijst van vermisten en de problematiek daarmee besproken is. Dit zal ook straks uitvoerig in de pers besproken worden. Op dit moment is het aantal vermisten teruggebracht van 180 naar 110. Er zijn 13 doden geïdentificeerd. De lijst met namen zal bekend worden gemaakt indien de families zijn ingelicht. De lijst van vermisten wordt morgen bekend gemaakt waarbij uitgelegd zal worden waarom dit nog niet eerder gebeurd is. Na de publicatie van de lijst zal een telefoonteam worden ingeschakeld waardoor verdere opschoning van de lijst mogelijk wordt.

    De persconferentie zal het karakter hebben van meer duidelijkheid. De heer Meiboom zal toelichting geven over hetgeen gebeurd is en wat er nu gebeuren gaat.

    De GGD vraagt ruim voor de publicatie van de lijst met vermisten de hulpverleners op de hoogte te stellen. De heer Van Gils zal hiervoor zorgen. Morgenochtend zal het tijdstip worden bepaald en meegedeeld worden aan de dienst DMO en de GGD.

    De heer Van Gils meldt dat de herdenkingstocht vrijdagavond begint tussen 18.45 uur en 19.00 uur. Een projectteam onder leiding van de heer Kelderman is bezig met de organisatie van deze tocht. Daarnaast zegt de heer Van Gils dat Grolsch haar voorraden wil afvoeren maar dat dit nog niet kan omdat het gebied nog niet vrijgegeven is. Er is mandaat gegeven voor operationele diensten. Gezegd is dat als het mogelijk is, Grolsch zijn voorraden mag ophalen. Om die reden zal Grolsch om 19.00 uur met een plan van aanpak komen. Dit plan zal beoordeeld worden door de politie, brandweer en de dienst BMD en besluiten dan om wel/geen toestemming aan Grolsch te geven.

    Volgens de heer Van Gils wordt in overleg met COT gewerkt aan een voorzet voor de volgende fase van de projectorganisatie waarin uitgangspunt is om een meer projectmatige aanpak te hanteren. In het college is hiermee ingestemd.

    De politie en brandweer gaan vanaf zaterdag van de 24-uurs diensten af. De gemeente werkt vanaf maandag met een coördinatieteam van het CMT (9.30 tot 10.30 uur) en het college met een stuurgroep (10.30 tot 11.30 uur). De diensten zijn verantwoordelijk voor de deelprocessen. Dit zal morgen worden bekrachtigd.

    Voor de komende dagen wordt een plan gemaakt voor de frequentie van vergaderingen van het beleidsteam en de persconferenties. Burgemeester Mans blijft in de stad en zal persconferenties houden. Deze zullen ’s ochtends en ’s avonds gehouden worden waarbij 10 minuten voor de conferenties op de kamer van burgemeester Mans de laatste stand van zaken wordt doorgenomen. De vergadering wordt meer een afstemmingsoverleg. Afspraak is dat de operationele diensten waar mogelijk beslissingen nemen in het onderling overleg en hiermee niet te wachten tot een briefing.Als het niet anders kan, dan de kwestie schriftelijk voorleggen aan burgemeester Mans of de heer Van Gils.

    Ook nachtbezetting zal niet meer nodig zijn op een kleine bezetting na. De heer Dop werkt aan een bereikbaarheidslijst. RIT en publiekszaken werken wel door en de operationele bezetting blijft ook intact. Om 22.00 uur wordt de laatste stand van zaken doorgenomen voordat de mensen de nachtdienst ingaan. Morgen om 8.00 uur zal dan de draad weer worden opgepakt waarna het verder wordt afgebouwd.

    Laatste stand van zaken:

    De brandweer meldt dat er een fax van de arbeidsinspectie is binnengekomen aan korpschef KLPD, de regiopolitie en de commandant van de brandweer waarin advies wordt gegeven voor het werken van de hulpverleners in een gebied met gevaarlijke stoffen. Afgesproken wordt dat de drie betrokkenen moeten bepalen wat er moet gebeuren.

    De politie heeft geen bijzonderheden te melden.

    De RIT meldt dat er 18 slachtoffers geborgen zijn. Hiervan zijn er 13 geïdentificeerd waarvan 5 families nog niet ingelicht zijn. Tot nu toe is 50 % van het gebeid onderzocht waarin 30% van de woningen staat. Naar verwachting zijn zondagavond alle woningen doorzocht. Alleen de bedrijven moeten dan nog onderzocht worden.

    De GGD en de dienst BAZ hebben geen nieuws.

    De dienst DMO meldt dat de herhuisvestingsplek aan het Molenplein is ingetrokken en dat dit is overgegaan naar de Eendracht (De Reulver). Het is de vraag of er op het Molenplein geen concentratie moet komen voor registratie van de gegevens. Deze worden dan weer doorgegeven aan de woningcorporaties. De heer Van Gils is van mening dat dit past in onze denklijn (één centraal punt) maar dan moet dat wel op het Molenplein blijven. Dit kan alleen worden gerealiseerd op het moment dat er echt goed gecommuniceerd wordt. Mensen mogen niet heen en weer gestuurd gaan worden. De heer Goudt pleit voor één groot, breed verzamel advies centrum. Zijn suggestie is om alles op het Molenplein te concentreren. De eerste weken is er een grote hal nodig en die is daar aanwezig.

    Besloten wordt dat het beleidsteam een voorstel doet aan het college om een IAC te formeren en het Molenplein als locaties toe te wijzen voor de komende periode. Het college kan hierover morgen om 11.00 uur over besluiten.

    De dienst DMO meldt dat zij officiële bekrachtingen nodig heeft voor:

    • Het inzetten van vrachtwagens van de luchtmacht voor vervoer van de Diekmanhal naar tijdelijke woningen
    • Het gebruiken van de hal van de vliegbasis voor opslag van goederen

    De heer Van Gils geeft aan dat de rampenstaf hiermee akkoord gaat en daarmee wordt toestemming voor de uitvoering van genoemde acties.

    De dienst BAZ vraagt of het mogelijk is om de condoleance-registers langer open te houden, tot aan de stille tocht. De heer Goudt merkt op dat daarna nog op 1 punt een condoleance register open moet zijn. De heer Van Gils is van mening dat de registers in ieder geval tot en met zaterdag (tot na de begrafenis van twee brandweerlieden) open moeten zijn. In het stadhuis is het register open tot nadere order.

    De BMD meldt dat er morgen een team wordt samengesteld en een draaiboek wordt gemaakt voor het onderzoek naar onbewoonbaar te verklaren woningen en eventueel de ontruiming ervan. Het gaat om naar schatting 200 tot 300 woningen. Tot het onderzoek is afgerond, blijven de begrenzing van de binnenring en de noodverordening noodzakelijk. De heer Van Gils merkt op dat hierover informatie moet worden aan de front office van het Molenplein.

    De BMD wil een formeel besluit voor het aanwijzen van locaties waar noodwinkels en –bedrijven weer kunnen starten. Dit moet samen met de Kamer van Koophandel worden begeleid. Worden. Tevens moet de communicatie verzorgd worden naar de ondernemers maar ook met bewoners van buiten de ring. Zij kunnen ineens een noodbedrijfje tegenover zich krijgen.

    De BMD wil graag weten wanneer de overdracht van het puinruimen aan de BMD plaatsvindt. Het gaat dan om het grote ruimten. Hiervoor moet nog een plan van aanpak worden opgesteld met een tijdsindicatie. Besloten wordt dat dit tussen de politie en de dienst BMD wordt kortgesloten.

    Tevens wordt door de dienst BMD een saneringsplan gemaakt voor het ruimen van de asbest en andere gevaarlijke stoffen. Dit moet af zijn voordat het ruimen begint.

    De heer Van Gils heeft van de griffier van de provincie het signaal gekregen dat steun van de provincie niet goed zou zijn. Hemzelf is dit niet bekend. Dit geldt ook voor de anderen.

    De heer Van Gils wil graag een rapport van de quick scan over de gezondheidsrisico’s. Dit rapport bestaat en is bekend bij de parate diensten. Als het rapport beschikbaar is, dan moet een exemplaar neergelegd worden bij het pocd en moet er worden bekeken op hoe de nazorg en het communicatietraject voor de bewoners en omstanders er uit moet zien.

    De heer Van Gils wil deze laatste te nemen activiteiten voorleggen aan de driehoek. Daarnaast wil hij advies van communicatie en de deskundigen hoe er met het rapport moet worden omgegaan. Duidelijk is dat er iets mee gedaan moet worden. De heer Goudt stelt voor dat de gezondheidsmensen en iemand van communicatie morgen om 12.00 uur bij elkaar gaan zitten. Besloten wordt dat mevrouw Heunen, mevrouw Peters en meneer Wolbers van de GGD actie zullen ondernemen zodat morgen een besluit kan worden genomen in het college.

    In de rondvraag stelt de heer Geval dat de postverwerking de post die met de ramp te maken heeft wil registreren. De heer Van Gils zegt dat dit aan iedereen schriftelijk gemeld moet worden.

    De volgende bijeenkomst is om 21.30 uur.

    17 mei 2000 Beleidsteam 21.30 uur

    De heer Helder opent de vergadering. In de vergadering moeten aan de orde komen:

    1. Stand van zaken
    2. Lijst vermisten, hoe hiermee om te gaan en wa is er besloten en hoe voeren we dat uit?
    3. Voorstel locatie Molenplein als AIC
    4. Het krimpen van het kerngebied en protocol
    5. Afspraken over de nachtploeg

    De Brandweer heeft geen nieuws.

    De GGD heeft als enige wijziging op voorgaande berichtgeving dat er nu in totaal 945 mensen behandeld zijn, 32 opgenomen in het ziekenhuis waarvan 4 op de Intensive Care.

    De politie wil morgen het terrein weer inperken. Hierop zullen zij terugkomen afhankelijk van het moment van de briefing. Inmiddels zijn de familieleden ingelicht van de laatste 5 van de 13 dode slachtoffers. Er kunnen dus 13 geïdentificeerde namen naar buiten worden gebracht in plaats van 8. Communicatie zegt deze namen nog niet te hebben en de politie zegt toe ze hen door te geven.

    De GGD vraagt of de namen al zijn doorgegeven aan de hulpverlening, zoals afgesproken was. De reden hiervoor is dat er dan meteen psycho-sociale zorg kan worden geregeld voor de nabestaanden. Mevrouw Heunen zegt dat de burgemeester de namen bekend heeft gemaakt.

    De heer Meijs merkt op dat over de lijst van vermisten gezegd is dat deze eerst met de dienst DMO en de GGD afgestemd zouden worden en met de lijst van overledenen. Blijkbaar was de afspraak niet duidelijk. Nu wordt afgesproken dat de namen van de geïdentificeerde doden pas bekend worden gemaakt als medische hulpverlening/ psychosociale nazorg is ingeschakeld. Op het moment dat de familie van een geïdentificeerd slachtoffer is ingelicht, mag de naam niet bekend wordt gemaakt voordat bij de GGD gecheckt is of bij de hulpverleners bekend is.

    De GGD werkt mee aan voorbereidingen voor de stille tocht. Zij zorgt dat ook hulpverleners en ambulances bij de tocht aanwezig zijn.

    De dienst BAZ meldt dat de publiciteit rond het langer open stellen van de condoleance-registers tot en met zaterdag met de pers geregeld is. Het komt op de televisie en in de krant. Opening van niet-gemeentelijke gebouwen is ook zaterdag geregeld. Vanaf zaterdag is het condoleance-register in het stadhuis open.

    De dienst DMO wil de front-office herhuisvesting aan het Molenplein pas hebben als alle afspraken helder zijn. Mevrouw Peters maakt een collegevoorstel voor morgen en sluit dit kort met de heer Meijs.

    In het kader van VWS moet een infopunt worden ingericht in de DMO. Hierover is nog geen zekerheid. De heer Helder merkt op dat dit ons initiatief en onze taak is en wel zodanig dat VWS er mee kan instemmen. Maar het is geen actie van VWS.

    De dienst BMD wil weten of er een rapport gezondheidsrisico’s is. De GGD dacht dat iedereen dat had. Mevrouw Heunen zorgt voor de verspreiding. Het plan van Grolsch is besproken met de politie en de brandweer. Duidelijk is dat zij er geen problemen mee hebben. De dienst BMD heeft echter aanvullende eisen gesteld. Grolsch komt morgen met aanpassingen en aanvullingen. Juridisch is de zaak afgedekt want de noodverordening is aangepast waardoor Grolsch toegang heeft tot het terrein.

    Grolsch heeft aangegeven een keer per half uur vrachtwagens met flessen te vervoeren en een maal per uur een tankwagen (ook ’s nachts) via een vast route. Hierover zal Grolsch de buurt inlichten.

    Besloten wordt dat afstemming met de gemeentelijke communicatie mensen noodzakelijk is.

    Communicatie heeft geen nieuws. De heer Meijs vraagt of er morgen een open brief aan de burgers in de brievenbussen ligt. Deze kan reacties teweeg brengen bij de burgers. Mevrouw Heunen gaat dit na.

    De heer Helder stelt de vermistenlijst aan de orde. Besloten wordt:

    1. de politie maakt een voorstel over tijdstip van publicatie en de wijze van presentatie van de vermistenlijst. Dit voorstel wordt besproken in het beleidsteam van 12.00 uur. De politie maakt hierbij gebruik van expertise uit Amsterdam.
    2. Op vragen van de pers na de publicatie moet voorlichting antwoorden dat in de loop van de avond een lijst gepubliceerd zal worden. Immers het callcentre is tot 18.00 uur beschikbaar.
    3. Voorlichting stemt met tv-oost en avro-opsporing-verzocht af over de publicatie lijst.

    De heer Helder noemt het krimpen van het kerngebied en bijbehorend protocol. Mede naar aanleiding van communicatieproblemen rondom de openstelling van vandaag. De politie laat het voorstel voor inkrimping zien. De dienst BMD wil eerst klaar zijn met het onderzoek naar onbewoonbaar te verklaren woningen voor het gebied vrijgesteld wordt. De politie garandeert dat er morgen (18 mei) afstemming over communicatie naar bewoners rondom de openstelling perfect zal verlopen.

    De bezetting zal vannacht als volgt zijn:

    De heer Van de Maat coördineert vanuit het stadhuis de telefonische bereikbaarheid van de deelnemers van het beleidsteam rampenstaf. Namen en telefoonnummer zijn na de vergadering gecheckt. Vanuit elke gelding is er een persoon aangesteld.

    Vergadertijdstippen morgen (18 mei): 8.00, 12.00 en 21.30 uur beleidsteamvergaderingen.

    Volgende 24 uur


  • Vooraf
  • Kernachtige samenvatting rampenstaf in tabel
  • De gebeurtenissen voorafgaan aan instellen rampenstaf, zoals die bij politie en brandweer in logboek zijn vastgelegd
  • De gebeurtenissen voorafgaand en vanaf het instellen van het beleidsteam/rampenstaf op het stadhuis van Enschede

  • NRC Webpagina's
    27 juli 2000

        Bovenkant pagina

    NRC Webpagina's © NRC Handelsblad