U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Ramp Enschede

Nieuws

Logboek

Onderzoek

Feiten

Slachtoffers

S.E. Fireworks

Vuurwerk en veiligheid

Reageer

Links

  • Vooraf
  • Kernachtige samenvatting rampenstaf in tabel
  • De gebeurtenissen voorafgaan aan instellen rampenstaf, zoals die bij politie en brandweer in logboek zijn vastgelegd
  • De gebeurtenissen voorafgaand en vanaf het instellen van het beleidsteam/rampenstaf op het stadhuis van Enschede


    Beleidsteam 8.00 uur op 19 mei 2000

    Stand van zaken:

    De brandweer meldt een rustige nacht te hebben gehad. De meeste slangen zijn nu weg, één 6-duimsslang is gebleven

    De heer Helder komt terug op zijn vraag van gisteravond over wie St. Salvage de opdracht heeft gegeven. St. Salvage is formeel door de gemeente benaderd maar in de praktijk gaat ze alleen onder begeleiding van de politie aan het werk. De vraag is hoe mensen weten dat St. Salvage in hun huis geweest is. De politie zal hierop terug komen.

    De coördinatie tussen CTPI en de beleidsstaf gaat na het weekend naar een meer normale situatie toe.

    De politie meldt dat op gebied 5 extra druk komt te staan door ramptoerisme. Er wordt gezocht naar praktische maatregelen om te voorkomen dat mensen het gebied betreden. Afgesproken wordt dat de heer Gerritsjans hiervoor een geschikte juridische basis gaat zoeken (wellicht de inhoud van de noodverordening aanpassen). Nog twee woningen aan de noordzijde van de Lasondersingel worden onderzocht op asbest. Als dit geregeld is kan dat gebied ook worden vrijgegeven.

    De politie wil weten wanneer schuttingen geplaatst kunnen worden ter vervanging van de hekken. De inzet van de ME kan dan worden verminderd. Het is wenselijk om dit op zeer korte termijn te doen. Afgesproken wordt dat de BMD om 12.00 uur in het beleidsteam terugkomt met een planning voor het plaatsen van de schuttingen.

    Er is sprake geweest van verplaatsing van het CTPI (naar de Deurningerstraat, hoek Grolsch). De politie voelt daar niet veel voor en wil liever aan de Boddenkampsingel blijven en afbouwen. Het beleidsteam gaat hiermee akkoord.

    De Politie stelt voor om een verkeerscirculatieplan te maken voor het weekend om druk van het gebied te houden. Afgesproken wordt dat de heer Gerritsjans dit bekijkt. Het verkeerscirculatieplan is een taak van de politie maar het moet wel afgestemd worden met de dienst BMD.

    De GGD meldt dat er een fout in de melding van gisteravond is geslopen. Het gaat om 946 behandelden, 23 in het ziekenhuis en daarnaast 6 op de Intensive Care.

    De heer Helder vraagt naar de telefonische reacties naar aanleiding van de publicatie van de vermistenlijst. De dienst BAZ heeft over een uur hierover meer informatie. De actuele stand van het aantal vermisten is 13.

    Communicatie meldt dat voor de bewoners van de buitenring een film wordt gemaakt van de binnenring. Het doel hiervan is nazorg, het zien van huizen en straten. De filmploeg wacht nu nog op toestemming van de rampenstaf. Hier wordt mee ingestemd.

    SBS is een hulpactie gestart en wil morgen bij de uitzending in de schouwburg graag de burgemeester hebben.

    De politie vraagt aan communicatie om actief in de berichtgeving op te nemen dat mensen in het weekend Enschede mijden. Communicatie zal hiervoor zorgdragen.

    De heer Helder vraagt naar het persbericht dat communicatie maakt over asbest als reactie op de bezorgdheid van mensen hierover. Volgens hem moet de lijn in het bericht zijn dat de asbestmeting een momentopname is. Er ontstaan steeds nieuwe situaties door de werkzaamheden. Hierdoor is continue meting noodzakelijk. Als mensen beschermende kleding zien bij de hulpverleners dan komt dit omdat de situaie steeds kan veranderen.

    Communicatie stemt het persbericht inhoudelijk af met de heer Ros van de dienst BMD.

    De politie merkt op dat de ME in veilig verklaard gebied geen mondkapjes draagt om de mensen niet te veel te verontrusten.

    De grenzen van het binnengebied zijn na gisteravond niet meer veranderd.

    Om 9.35 uur neemt de heer Zeeuwen (DMO) in overleg met de gemeentesecretaris een nader besluit m.b.t. de telefonische bereikbaarheid (piketregeling) van leden van de rampenstaf m.d.v. dat het oorspronkelijke schema van de DMO van 18 mei geldt.

    De volgende bijeenkomst van het beleidsteam is om 12.00 uur.

     

     

     

     

    Beleidsteam vrijdag 19 mei 2000, 12.00 uur (de heer Helder)

    De brandweer meldt dat het gebied met asbest in kaart is gebracht. Dit is met name het gebied waarin de bewoners worden toegelaten. Een specifiek bedrijf zal de asbest vaststellen en een ander bedrijf zal het opruimen. Tenslotte zal nog een ander bedrijf het gebied schoon verklaren (gebied op de kaart met rood aangeven).

    In de binnenring moet bekeken worden wat behouden moet blijven in verband met de cultuurhistorische waarde (Bamshoeve). Het beleidsteam stemt hier mee in.

    Na vaststelling wordt zichtbaar asbest geruimd. Daarnaast wordt er continue gemeten want als het puin geruimd wordt, kunnen er stofwolken ontstaan. Om deze reden wordt het puin constant met water nat gehouden. In de buitenring is in de lucht 0,001 vezel per cm3 gemeten. Veilig is 0,01 vezel per m3 in de lucht. Er zijn dus geen gezondheidsrisico’s. Metingen hebben aangegeven dat ook de buurt om het binnengebied geen risico’s lopen.

    Communicatie meldt dat er in de buurt geluiden zijn dat wij ons uit het gebied terugtrekken. Daarnaast is er een brief van de arbeidsinspectie in de media waarin staat dat het probleem besmetting van huid, haar en kleding is. Halfgelaatmaskers met extern aangedreven filter (70 st.) zijn nodig voor de brandweer en RIT. Dit kunnen wij doen als voorzorg maar dan zal absoluut de vraag volgen waarom dit besluit nier eerder genomen is.

    Communicatie is bezig met materiaal te krijgen zodat we in de loop van de middag meer weten. De brandweer wil dit advies opvolgen.

    De politie meldt dat TNO continue meet. Mensen kunnen werken aan schutting en plastic.

    De heer Van Gils wil overleg hebben tussen communicatie, de BMD, politie, brandweer en GGD voordat een bericht naar buiten gaat. De heer Helder merkt hierbij op dat de adviezen van de arbeidsinspectie moeten worden opgevolgd als extra voorzorgsmaatregel. Dit mag echter geen vertraging opleveren op operationeel niveau.

    Het RIT heeft na opdracht van de Arbeidsinspectie stofmaskers aangeschaft, die om de drie uur vervangen worden. De Arbeidsinspectie gaat hiermee akkoord en heeft per een brief laten weten dat een uitzondering wordt gemaakt voor het RIT. Wanneer nu overgegaan zou worden op halfgelaatsmaskers, zou dat een gigantische vertraging geven. Op dit moment kunnen geen levens meer gered worden, maar we kunnen wel zorgvuldig met ons personeel omgaan. Antwoord van bevoegd gezag is hier gewenst. Voor die tijd wordt geen actie ondernomen.

    De heer Helder stelt voor aan de Arbeidsinspectie te melden dat wij proberen te handelen in overeenstemming met de eisen van de Arbeidsinspectie en uitvoering hebben gegeven aan het dragen van stoffen maskers die om de drie uur verwisseld worden. Gevraagd moet worden of dat middel geschikt is, of dat halfgelaatsmaskers met filter gebruikt moeten worden. De heer Meijs zoekt dit uit.

    Er zal geen persbericht uitgaan voordat het antwoord van de Arbeidsinspectie er is.

    Communicatie moet wel een bericht voorbereiden.

    BAZ meldt dat de arbeidstijden ook onder de Arbeidsinspectie vallen. In de arbeidstijdenwet is bepaald dat de wet niet geldt bij rampen en de afwikkeling daarvan. Om toelichting te krijgen op het begrip "afwikkeling", komt maandagmiddag iemand van de Arbeidsinspectie bespreken wat acceptabel is. De Arbeidsinspectie heeft enige soepelheid toegezegd.

    Conclusie: de arbeidstijden zijn voorlopig geen probleem. Maandag 22 mei zal om 13.00 uur een gesprek met de Arbeidsinspectie plaatsvinden. Namen worden nader ingevuld. Op dit moment hoeft hierover geen bericht naar het personeel te gaan.

    Het RIT is van plan zaterdagmiddag de berging van alles wat in de huizen is af te ronden. Zondag wordt gerust en maandag zal een laatste check worden uitgevoerd op het terrein. Dan zal een indicatie worden gegeven of we klaar zijn op het rampterrein. Tijdens de begrafenissen wordt het werk 5 minuten stilgelegd. Vanavond wordt om 18.00 uur met de werkzaamheden gestopt i.v.m. de stille tocht.

    De heer Van Gils meldt dat voor alle diensten geldt dat (tijdens de stille tocht) de zichtbare werkzaamheden op het terrein moeten stoppen.

    De BMD meldt dat tot maandag gewacht wordt met het vrijgeven van woningen in het gesloten gebied.

    Het RIT meldt dat de dossiers inmiddels zijn teruggebracht van 18 naar 17.

    De GGD meldt dat er op dit moment nog 28 personen in het ziekenhuis zijn opgenomen, waarvan 6 personen op de Intensive Care.

    DMO heeft geen mededelingen

    De BMD meldt dat er geruchten zijn dat Stichting Salvage de woningen binnen gaat en vraagt zich af in wiens opdracht dat gebeurt.

    De heer Helder antwoordt dat St. Salvage is benaderd door de brandweer. Dat gebeurt altijd. Salvage handelt in opdracht van verzekeraars, ter bescherming van bezittingen. Dit kan parallel lopen. Afgevraagd wordt of St. Salvage onder politiebegeleiding de woningen betreedt.

    De politie antwoordt dat een pand betreden wordt als het sein "groen" is; als het is vrijgegeven door de inspectie. Salvage gaat niet over de veiligheid. Ze moeten afspreken met de politie, waarna ze samen met de politie het pand in gaan. De BMD voert hierover de regie.

    De heer Helder zegt dat afspraken hierover op papier gezet moeten worden. Marcel Meijs zal kijken naar de bevoegdheden, naar wat al gebeurd is en nog gebeuren moet en waar de eventueel meegenomen bezittingen zijn.

    De BMD deelt mee dat Miracle Planet niet door gaat.

    De heer Helder vraagt zich af of voor Cord Finish dezelfde procedure gevolgd moet worden als voor Grolsch. De procedure wordt op schrift gesteld en een aantal stappen die in deze procedure staan worden gecommuniceerd.

    De BMD zal telefonisch met de heer Bergsma contact opnemen.

    De dienst BAZ meldt dat er een agressief computervirus is dat alle bestanden kan aantasten. Er mogen geen attachments geopend worden! De exacte gegevens zijn nog onbekend, maar er wordt aan gewerkt.

    Op een vraag van de afd. communicatie hoe met benefietactiviteiten moet worden omgegaan, meldt de heer Helder dat alle activiteiten op papier gezet moeten worden, waarna het College hierover zal beslissen.

    Alle diensten komen bij elkaar om te bekijken welke gebieden vrijgegeven kunnen worden.

    De BMD meldt dat er een concept-protocol is, dat moet leiden tot een draaiboek. Zie bijgevoegde actiepuntenlijst m.b.t. de ontruiming van panden in het rampgebied.

    Gevraagd wordt of mensen groepsgewijs met een bus in het rampgebied kunnen en eventueel spullen kunnen meenemen voordat de shovel erover heen gaat. De voorbereiding hiervan vergt 2 tot 3 dagen.

    De DMO wil eerst met deskundigen overleggen of dit kan.

    De politie zegt dat mensen niet uit de bus kunnen i.v.m. justitieel onderzoek; zij kunnen wel kijken en foto’s maken.

    De BMD meldt dat het in het binnengebied gaat om ca. 250 woningen die onbewoonbaar zijn; zij staan deels nog overeind. Niet bewoonbaar betekent ontruiming tijdens sloop.

    De heer Helder concludeert dat het zinvol wordt geacht te organiseren dat bewoners het rampterrein bekijken. Politie, BMD en DMO bereiden een advies voor over het al dan niet uit de bus gaan.

    De BMD meldt dat er een schutting van 2,44 m. hoogte om het rampgebied wordt geplaatst. Eerst zal deze dicht zijn. Later zullen eventueel zichtgaten worden gemaakt over een lengte van 2,5 km. Aannemers bereiden dit voor. Zij beginnen morgen en gaan er maandag mee verder.

    Het beleidsteam staat achter deze actie.

    De brandweer vraagt zich af of doorgegaan moet worden met CTPI.

    De politie adviseert door te gaan zolang het RIT er is.

    De BMD is ook mening het nog niet af te bouwen.

    De volgende bijeenkomst zal zijn vrijdagavond 19 mei, 22.00 uur.

    Beleidsteam vrijdag 19 mei 2000, 22.00 uur (de heer Helder)

    De heer Helder opent de vergadering van het beleidsteam en staat kort stil bij de massaal bezochte "Stille Tocht" naar het Volkspark.

    1. Stand van zaken

    BRW:

    De brandweer meldt dat zij gezamenlijk een stap terug hebben gedaan met de GGD en de politie.

    De politie zegt echter hierover van niets te weten.

    De heer Helder verzoekt e.e.a. onderling beter te coördineren. CTPI zal met ingang van zondagavond bekijken of voortzetting plaats moet vinden.

    De heer Van Gils doet het verzoek ervoor te zorgen dat de contacten goed blijven verlopen. Deze organisatie wordt voorlopig nog wel in stand gehouden.

    De BRW verzoekt een ieder met dezelfde kaarten te werken, wat samenwerking vergemakkelijkt. Onderling dient gecheckt te worden welk kaartnummer gebruikt moet worden.

    Politie:

    De politie is bezig met het inkrimpen van de binnensingel. De hekken blijven i.v.m. ramptoerisme staan t/m 22 mei.

    Het RIT heeft inmiddels 16 lichamen geïdentificeerd; d.w.z. alle stoffelijke overschotten. Het aantal stoffelijke overschotten is hiermee teruggebracht van 17 naar 16! De familie van de laatste slachtoffers is ingelicht en de afdeling communicatie is ook hiervan op de hoogte gebracht.

    Formeel zijn er nog 7 vermisten, waarvan het vermoeden bestaat dat dit aantal teruggebracht kan worden naar uiteindelijk 4 vermisten.

    Het RIT beëindigt zaterdag de berging. Zondag wordt niet gewerkt. Maandag kammen zij nog eenmaal de gehele binnenring uit. Naar buiten toe berichten dat het RIT nog t/m maandag bezig is met de berging van slachtoffers.

    Politie en BMD overleggen onderling wanneer de BMD maandag of eventueel later aan de slag kan. Bewaking e.d. blijft totdat de schutting door de BMD is geplaatst.

    Er zijn vandaag 2 arrestanten opgebracht die zich in het binnengebied ophielden.

    GGD:

    Om 18.30 uur waren er nog 23 ziekenhuisopnames, waarvan 6 op de Intensive Care.

    De drie steunpunten bij de Stille Tocht hebben weinig mensen hoeven opvangen. Om ca. 22.00 uur zijn 0, 1 en 3 gevallen gemeld.

    Het informatie- en adviescentrum (IAC) gaat maandag open. Voorgesteld wordt de openingstijden beperkt te houden. De openingstijden worden bekend gemaakt.

    Vanaf maandag 17.00 uur draait er een bandje, waardoor het inloopadviescentrum telefonisch wel 24 uur per dag bereikbaar is.

     

    DMO:

    De heer Overakker komt maandag met een plan (in overleg met de politie) voor het met kleine busjes ingaan in de wijk, met begeleiders en politie. Hierbij wordt de mogelijkheid geboden om bijvoorbeeld maximaal 5 minuten bij de eigen woning te mogen uitstappen.

    BMD:

    • De contacten met St. Salvage liepen via de brandweer. Dit zal nu worden overgenomen door de BMD.
    • Mensen die reeds dozen in hun bezit hebben en toch nog spulletjes missen, kunnen een lijstje maken en in overleg met de brandweer zal St. Salvage dan nog een keer worden verzocht deze eigendommen proberen boven water te halen.
    • DMO wil zo veel mogelijk aansluiten bij de wensen van de mensen uit het rampgebied en adviseert de mensen te benaderen en de actie aan te sluiten bij die van de DMO (het bezoek met busjes). Wanneer dit niet lukt, moet het anders geregeld worden.

    De Dr. Van Damstraat krijgt morgen hekken aan de achterkant. Nadat het gebied op asbest is gecontroleerd en vrij van asbest wordt verklaard (BMD) wordt ook dit gebied vrijgegeven.

    Communicatie:

    Communicatie zit dringend verlegen om lijsten met de adressen van de mensen die in een "nieuwe" woning zijn geplaatst en de mensen die bij familie, vrienden of kennissen zitten. De heer Stijntjes (BAZ) gaat hiermee aan de slag en kan hiervoor eventueel gegevens van het RIT gebruiken.

    SBS6 wil morgen een benefietavond organiseren van 21.00-23.00 uur. Dit moet een uitzending worden op "Pure Human Interest". De heer Helder zegt dat wij hieraan mee zullen werken.

    Mw. Heunen maakt morgen met SBS6 hiervoor een plan en komt dan met een voorstel.

     

    1. Concepttekst rond Arbeidsinspectie en asbest

    De afd. communicatie heeft nog een ander voorstel om als tekst naar buiten te brengen. Wat naar buiten gebracht wordt moet weloverwogen zijn. Daarom wordt deze tekst nog niet vastgesteld!

    Eerst moeten er in overleg met iedereen, goede afspraken gemaakt worden over wat het beleidsteam naar buiten brengt.

     

     

    De volgende bijeenkomst zal zijn zaterdag 20 mei 2000, 11.00 uur.

    Op de agenda staat o.a.

    • stand van zaken
    • alles m.b.t. de asbest-tekst
    • de acties

    Een persconferentie volgt daarna om 12.30 uur.

    Volgende 24 uur


  • Vooraf
  • Kernachtige samenvatting rampenstaf in tabel
  • De gebeurtenissen voorafgaan aan instellen rampenstaf, zoals die bij politie en brandweer in logboek zijn vastgelegd
  • De gebeurtenissen voorafgaand en vanaf het instellen van het beleidsteam/rampenstaf op het stadhuis van Enschede

  • NRC Webpagina's
    27 juli 2000

        Bovenkant pagina

    NRC Webpagina's © NRC Handelsblad