NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Bijlmer-enquête

Actueel

Rapport enquete-commissie

Lading

Ondervraging politici

Gezondheid bewoners en bergers

Getuigen

Relatie Israel

El Al

Betekenis parlementaire enquête

Artikelen op datum

Profiel over de Bijlmerramp
(21 jan. 1999)

Twist over `incident' El Al

Door onze redacteur HERMAN STAAL
El Al en de luchtverkeersleiding twisten over de toedracht van het doorglijden van een vrachttoestel op Schiphol.

Hij wil niemand de schuld geven. Laat dat duidelijk zijn. Maar general manager A. Asherov van El Al in de Benelux zegt dat de piloot van vlucht LY 812 gisteren expliciet heeft gevraagd om op de Buitenveldertbaan te mogen landen en niet op de kortere Zwanenburgbaan. ,,Die baan was lang niet meer gebruikt en met dit weer weet je hoe snel het glad kan worden'', zegt Asherov.

Voor de Israelische luchtvaartmaatschappij El Al lijkt op Schiphol even alles mis te gaan wat maar mis kan gaan. Niet alleen door de parlementaire enquete naar de Bijlmerramp. Gistermorgen gleed een vrachttoestel te ver door op de Zwanenburgbaan, waarschijnlijk als gevolg van gladheid. Het betrof een Boeing 747-200 met het registratienummer 4X-AXK, toevallig hetzelfde toestel dat op 1 februari op Schiphol landde zonder dit registratienummer op de romp. In de luchtvaart is dit ten strengste verboden. Dat was volgens Asherov een ,,domme fout''. Het vliegtuig was in Tel Aviv overgespoten en men was vergeten het nummer er weer op te schilderen. Dat was een incident, zegt Asherov.

De glijpartij was ook een incident. Bij een dergelijk licht ongeval wordt in luchtvaarttermen van een `incident' gesproken, anders van een `accident'. Het incident had gisteren wel grote gevolgen, want samen met het slechte weer ontstonden er grote vertragingen. Het Bureau Vooronderzoek van de Raad voor de Luchtvaart heeft een uitgebreid onderzoek ingesteld, waarbij ook de Cockpit Voice Recorder wordt bestudeerd. ,,Dat is gebruikelijk. Al kan ik me voorstellen dat het onderzoek nu een extra accent krijgt'', zegt een woordvoerder van de Raad.

Bij de Bijlmer-enquete bleek onlangs nog dat El Al niet altijd zorgvuldig met het onderhoud omgaat. Maar El Al-manager Asherov verzekert dat het vliegtuig ,,geen mechanische problemen'' had. De remmen en de banden waren goed. Opvallend is dat het toestel een `flaptrackfairing' mist, een luchtgeleider die voor minder weerstand zorgt. Asherov zegt hier nog niet op te kunnen reageren. Een Boeing 747-200 mag van de acht geleiders er overigens een missen.

Wegens de slechte weersomstandigheden heeft de piloot volgens El Al gevraagd om op de Buitenveldertbaan te mogen landen. Deze baan is 3.450 meter en daarmee 150 meter langer dan de Zwanenburgbaan. De luchtverkeersleiding ontkent echter dat de piloot een andere baan heeft gevraagd. De Buitenveldertbaan was in gebruik voor starts. Wel is het correct dat het toestel als eerste die ochtend de Zwanenburgbaan vanuit het zuiden moest gebruiken.

El Al neemt het incident zeer serieus. De maatschappij heeft zelf een onderzoekscommissie ingesteld. Nadrukkelijk stelt El Al dat alles zal worden onderzocht, zoals de communicatie van de piloot met de toren. Ook wordt bekeken of de lading een rol heeft gespeeld. Volgens El Al had het toestel 92,7 ton vracht aan boord, terwijl 126 ton is toegestaan. Asherov wil geen details geven over de lading. Uit commerciele overwegingen. ,,Gewoon normale goederen'', zegt hij. De douane zou vandaag van de lading bekijken of die overeenkomt met de vrachtbrieven. Dat dit zo uitvoerig gebeurt, heeft te maken met de gevoeligheden rond de Bijlmer-enquete, erkent de douane.

NRC Webpagina's
9 FEBRUARI 1999

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad