Klonen en proefmensen
Een kloon van Hitler had niet hoeven uit te groeien tot een nazi
die de wereld wilde veroveren. En een heel leger klonen moet toch twaalf
jaar oud zijn voor de soldaatjes groot genoeg zijn om een geweer vast te
houden. Een dictator beschikt over snellere middelen om medestanders te
krijgen. Hersenspoelen en groepsprocessen zijn bij de mens voldoende om
in kortere tijd een krijgsmacht op de been te krijgen die bevelen
gehoorzaam opvolgt.
Science-fictionschrijvers en griezelfilmmakers hebben ons een
gruwelijke toekomst temidden van klonen voorgespiegeld, maar hun
voorstellingen hebben een laag realiteitsgehalte, niet alleen omdat het
onmogelijk was om mensen te klonen. Dat laatste is nu werkelijkheid
geworden. De techniek waarmee eerder dit jaar een kloon van een
volwassen schaap is gemaakt, is ook geschikt om een mens te klonen, zei
de Britse onderzoeker dr. Ian Wilmut, de 'maker' van schaap Dolly,
eerder deze week op een persconferentie. Maar hij zag geen reden om het
te doen. Toch wil zes procent van de Amerikanen zich wel laten klonen,
zo bleek uit een peiling nadat het nieuws over het gekloonde schaap
Dolly bekend was geworden.
In Nederland wordt het klonen van mensen verboden. Er is een
wetsvoorstel Handelingen met Geslachtscellen en Embryo's in
voorbereiding dat een al door het vorige kabinet ingenomen standpunt
vastlegt. Tot de wet is aangenomen hebben embryologen en overheid
afgesproken vrijwillig van het klonen van mensen af te zien. Er staat in
Nederland niemand te popelen om mensen te klonen, maar is een wettelijk
verbod niet te definitief voor een gebied dat zo sterk in ontwikkeling
is en waar ook nog medische toepassingen in het verschiet liggen?
Ethici voeren de waardigheid en de uniciteit van de mens aan om het
afzien van het klonen van mensen te onderbouwen. Menselijke waardigheid
is echter een diffuus begrip dat te pas en onpas kan worden gebruikt.
Het is ook een intuïtief begrip dat moeilijk operationeel is te
maken. Drugsgebruik, dakloosheid, alcoholverslaving, prostitutie,
voetbalvandalisme en te hard rijden kunnen ook makkelijk in strijd met
de menselijke waardigheid worden verklaard.
De uniciteit van de mens is een hanteerbaarder begrip. Erkenning van
uniciteit betekent respect voor de individuele persoonlijkheid. Maar een
individu wordt gevormd door nature en nurture, door wat ieder als
genetische informatie van zijn ouders heeft meegekregen en door de
opvoeding die daarop volgde. Een kloon is maar half uniek. Het is alleen
een genetisch identieke kopie van zijn 'donor' of 'ouder', maar
eenzelfde opvoeding is nooit te realiseren.
Wie uniciteit van de mens aanvoert als bezwaar tegen klonen loopt het
risico te worden beschuldigd van genetisch determinisme, van het geloof
dat de hele ontwikkeling van een individu door de genen wordt bepaald.
Binnen het nature-nurturedebat nemen de deterministen een extreem
standpunt in. Het verwerpen van klonen van mensen op grond van uniciteit
van de mens is daarom discutabel. Wijzen op de uniciteit en de
waardigheid van de mens lijkt niet voldoende om een verbod op klonen te
rechtvaardigen.
Doorslaggevend argument tegen klonen mag zijn dat het niet in het belang
van een kloon is om kloon te zijn. Een kloon is ouderloos. Er zal
bovendien sterk op zijn ontwikkeling worden gelet. Lijkt hij al op zijn
donor? Het belang van het kind, geboren door een kunstmatige
voortplantingstechniek, wordt tegenwoordig steeds zwaarder gewogen. Ook
tegen het kunstmatige moederschap op hoge leeftijd, in Nederland
voorlopig beperkt tot 40 jaar, wordt als belangrijkste bezwaar
aangevoerd dat een puber weinig heeft aan een moeder van 70.
Maar is dit argument voldoende voor een wettelijk verbod? En wat moet de
sanctie zijn op een overtreding? Is de kloon, de maker of de donor
strafbaar? Een wettelijk verbod zet het denken en de wetenschap in ieder
geval niet stil. Waarom wordt niet gekozen voor een wettelijke regeling
in plaats van een verbod? Waarom mogen geen uitzonderingen worden
gemaakt?
Er zijn medische redenen denkbaar om te klonen. Een mogelijk voorbeeld
is het verwekken van een kind als beenmergdonor voor een oudere broer of
zus die aan leukemie lijdt. Een beenmergtransplantatie kan de enige
redding zijn voor een kind met leukemie waarbij chemotherapie geen
blijvende genezing biedt. Een beenmergdonor moet dezelfde kenmerken als
de ontvanger hebben om de transplantatie te laten slagen. Er zijn
kinderen verwekt om een potentiële donor op de wereld te zetten. In
de Verenigde Staten is het geval bekend van een moeder van een
leukemiepatiëntje die zwanger werd om een donor te krijgen. Na een
vruchtwaterpunctie bleek de foetus niet de goede eigenschappen te hebben
om donor te zijn, waarna de foetus werd geaborteerd en een volgende
poging werd gewaagd. Een kloon biedt uitkomst uit deze lijdensweg, als
tenminste duidelijk is dat de leukemie niet door een genetische
afwijking is veroorzaakt.
Voorstelbaar is ook het echtpaar dat na veel vergeefse pogingen via in
vitro fertilisatie één kind kreeg dat op vierjarige
leeftijd slachtoffer wordt van een verkeersongeluk en op sterven ligt.
De vraag naar een kloon is dan snel gesteld. Een sluitende redenering
die tot een weigering leidt is moeilijk te bedenken. Het zijn altijd de
uitzonderingsgevallen die een nieuwe weg banen, ook in de medische
toepassingen.
Niet bekend
Een wettelijke regeling zou grote terughoudendheid moeten opleggen, maar
nu de kloonkennis eenmaal bestaat zou niet dan na een diepgaande
discussie tot een verbod moeten worden besloten.