Nieuw loonstrookje 'wordt schrikken'
Veel werknemers zullen opkijken
van het eerste loonstrookje dit jaar. De werkgevers hebben weinig uitleg
gegeven over de gevolgen van het nieuwe belastingstelsel.
Door onze redacteuren ESTHER ROSENBERG en FREDERIEK WEEDA
ROTTERDAM, 5 JAN. De KLM en KPN hebben zich tot het minimum beperkt: de
stewardessen weten niet meer dan dat ze belasting moeten gaan betalen
over hun maaltijden aan boord. De monteurs van KPN hebben alleen gehoord
dat ze het privé-gebruik van de felgroene bestelauto's niet meer
kunnen verbergen voor de fiscus. Maar de meeste bedrijven hebben hun
werknemers nog helemaal niets verteld over de gevolgen van het nieuwe
belastingstelsel.
Werknemers zullen deze maand de deur van de salarisadministrateur
platlopen met vragen over hun loonstrookje, zo wordt verwacht bij
Automatic Data Processing (ADP) in Rotterdam. ADP kan het weten. Het
bedrijf verwerkt de salarisgegevens van in totaal 900.000 Nederlandse
werknemers, bij 20.000 bedrijven. "We hebben erop aangedrongen bij
cliënten dat ze hun werknemers voorlichten over de gevolgen van het
nieuwe belastingstelsel, maar we betwijfelen of ze dat hebben gedaan",
zegt relatiebeheerder Marcel Ho Sam Sooi van ADP.
Voor de meeste werknemers verandert er wel wat. Neem de 938.000 mensen
wier vrouw of man thuis zit. Zij krijgen vanaf deze maand een lager
nettoloon door de afschaffing van de zogenoemde 'belastingvrije voet'.
Tot nu toe kreeg een werknemer een hogere belastingvrije voet als zijn
partner niet werkte en betaalde hij over ongeveer 17.000 gulden per jaar
geen belasting. Maar het belastingstelsel is geïndividualiseerd:
voortaan krijgt iedereen, dus ook een niet-werkende partner, een
'heffingskorting' van 2.779 gulden per jaar. Dat bedrag wordt gestort op
de rekening van de partner. Voorwaarde is wel dat de partner de nodige
belastingformulieren heeft ingevuld en die voor december 2000 heeft
ingestuurd. "De vraag is of mensen dat wisten", zegt Jaco de Hoog van
ADP. "Zo niet, dan wordt dat schrikken".
Rondvraag onder grote bedrijven leert dat de meeste bazen de
veranderingen in het belastingstelsel beschouwen als een
verantwoordelijkheid van hun werknemers. "KLM'ers zijn volwassen
verstandige mensen die heel goed zelf hun financiële zaken kunnen
regelen", aldus een woordvoerder. Waar de werkgever vroeger vaak optrad
als 'vader' van zijn werknemers (huizen bouwde, studies van kinderen
betaalde), moet het personeel nu alles zelf uitzoeken. Relatiebeheerder
Ho Sam Sooi van ADP: "De werkgever kan wel vínden dat hij dat
niet hoeft uit te leggen, maar het is wel zíjn
salarisadministrateur en niet de belastingdienst die straks alle vragen
over zich heen krijgt."
Telecombedrijf KPN heeft het personeel alleen ingelicht over
belastingzaken die betrekking hebben op het werk. Bij KPN gaat het
vooral over de monteurs die de privé-kilometers moeten gaan
bijhouden die ze maken in de bestelwagens. Daar hebben ze rekenstaatjes
voor gekregen. "Wat op privé-vlak verandert, is voor rekening van
de werknemers zelf", zegt een woordvoerster. KLM denkt daar hetzelfde
over. De meest ingrijpende verandering voor KLM-medewerkers is dat de
'crew-maaltijden', het eten voor het cabinepersoneel aan boord, vanaf
dit jaar belast zal worden.
Over loon in natura nu ook belasting
Vanaf 1 januari kunnen 80 maaltijden gratis
verstrekt worden, over de rest moeten de stewardessen en piloten
belasting betalen. KLM verstrekt nu jaarlijks 550.000
personeelsmaaltijden.
Behalve luchtvaart-maaltijden wordt andere 'loon in natura' ook belast.
Zoals de 'grijze kentekens', ofwel de bestelbusjes van bouwbedrijven,
koeriers en schilders. Jarenlang mochten werknemers die in hun vrije
tijd gebruiken zonder er belasting over te betalen. "Het was gratis loon
in natura geworden", zegt fiscalist Hans de Haan van KPMG Meijburg & Co.
"Een walhalla", noemt Ho Sam Sooi van ADP het buitensporige
privégebruik van deze bedrijfsauto's. Volgens KPN is het nooit de
bedoeling geweest dat monteurs de busjes mee naar huis namen, maar
gebeurde dit in de praktijk wel.
Voortaan worden álle auto's-van-de-zaak belast, tenzij de
werknemer minder dan 500 privékilometer per jaar met de auto van
de baas rijdt. Rijdt hij in zijn vrije tijd meer dan 7.000 kilometer per
jaar, dan moet hij 25 procent van de cataloguswaarde van de auto betalen
aan de belasting. De Haan: "Als je weet dat je in je vrije tijd minder
dan 7.000 kilometer per jaar rijdt, dan móet je dus administratie
bijhouden om het aan te tonen. Dat levert geld op, want de fiscus gaat
uit van die 7.000 kilometer."
De rompslomp die dit veroorzaakt is groot, zegt De Haan. "Stel dat je
voor je werk naar 20 adressen per dag rijdt. Dan moet je al die
kilometers opschrijven en bovendien de route beschrijven als die afwijkt
van de normale route." Talloze bouwbedrijven hebben hem de afgelopen
maand in paniek gebeld met één vraag: "Moet dat
écht?"
Het creëert vanzelf een markt. Fabrikanten en leveranciers van
computergestuurde boordapparatuur verkopen sinds dit jaar kastjes
waarmee zakelijke rijders de gereden kilometers digitaal kunnen
bijhouden. Zo ook Fleetcontrol, dat zogeheten Car Organizers verkoopt
voor 595 gulden. Volgens marketingmanager Remko van Nieuwenhoven heeft
Fleetcontrol sinds het voorjaar al ruim 10.000 apparaatjes verkocht. De
kastjes werden oorspronkelijk vooral gebruikt door bouw- en logistieke
bedrijven om hun werknemers te controleren. "We verkopen ze nu vooral
aan autodealers, aan particulieren, maar ook aan bedrijven die het als
hun 'morele plicht' zien hun werknemers van een kastje te voorzien."
.jWant in de tijd dat iemand de auto-administratie bijhoudt, zo is de
rendenering, is hij niet aan het werk.