Belastingplan kan rekenen op steun Kamer
Minister Zalm en
staatssecretaris Vermeend kunnen de champagnefles ontkurken. Hun
belasting- plan komt ongeschonden door het parlement.
Door een onze redacteuren
EGBERT KALSE en HERMAN
STAAL
DEN HAAG, 11 JAN. Het nieuwe belastingstelsel kan snel door het
parlement worden geloodst. Officieel is het nog een maand of wat te
vroeg om tot deze conclusie te komen. Maar gezien de vele wijzigingen
die minister Zalm en staatssecretaris Vermeend (beiden Financiën)
hebben aangebracht, lijkt een fel politiek debat over de ingrijpende
belastingwijzigingen uitgesloten. Kamerlid Bos (PvdA) liet gisteren al
onomwonden weten dat de huidige wijzigingen "intensief zijn
doorgesproken" en dat er over de hele linie " grote tevredenheid heerst
binnen de coalitie". Ook VVD'er De Vries erkent dat er veel overleg is
geweest. "Maar ik laat me nog nergens op vastpinnen, eerst de stukken
zien", aldus De Vries. Die stukken zouden vanmiddag of morgenvroeg naar
de Tweede Kamer worden gestuurd. Dan pas is het exacte inkomenseffect
voor de verschillende groepen bekend.
Inmiddels is duidelijk dat Zalm en Vermeend voor het belangrijkste
bezwaar dat de Tweede Kamer had tegen het belastingplan - de
middeninkomens gingen er te weinig op vooruit - een opvallende
oplossing hebben gevonden: het verlagen van de WW-premie. In 1993 nog
nam de Tweede Kamer een motie van VVD-fractieleider Bolkestein aan dat
"het vaststellen van de premies voor werknemers niet op
inkomenspolitieke overwegingen gebaseerd mag zijn". De gedachte
daarachter is dat premies een onderdeel zijn van de sociale
verzekeringen en geen belastinginstrument.
Maar het overschot in het WW-fonds is door het gunstige economisch tij
het afgelopen jaar opgelopen tot ruim drie miljard gulden. Daardoor kan
nu een korting op de WW-premie van in totaal een miljard gulden worden
doorgevoerd om de middeninkomens tegemoet te komen, aldus Zalm en
Vermeend. Het kabinet legde in het najaar nog een advies van
toezichthouder LISV voor de sociale verzekeringen om de premies te
verlagen naast zich neer. Het LISV wilde dit niet als
inkomensmaatregel, maar gewoon omdat de inkomsten de uitgaven voor de
werkloosheidswet ver overstegen. De grote reserves die in de sociale
fondsen waren ontstaan, vond het LISV nergens voor nodig.
Kamerbreed is er tevredenheid over de verbetering van de inkomens van de
middengroepen. De aanpassing van de ouderenaftrek, die past binnen de
breed gedragen wens de 'oudedagsparaplu' wat te vergroten, kan eveneens
bij alle partijen op goedkeuring rekenen. Ook het instandhouden van de
lijfrente valt goed. Ingefluisterd door het Verbond van Verzekeraars
plaatsten Kamerleden kritische kanttekeningen bij het voorstel van Zalm
en Vermeend om de lijfrente-aftrek volledig te laten vervallen. De beide
bewindslieden besloten een beperkte lijfrente-aftrek in stand te houden
toen duidelijk werd dat Vermeend de kosten ervan op de verzekeraars zou
kunnen verhalen. Zij verwachten veel polissen te verkopen. Nu kon de
geplande 1,5 miljard besparing gewoon doorgaan.
Daarnaast zijn er nog de partijgebonden 'winsten'. De PvdA weet zich
onder meer verzekerd van een aanpak van de aflossingsvrije hypotheek
met onbeperkte looptijd. Zalm zegde enkele weken geleden toe deze vorm
van hypotheken, waarbij slechts de rente wordt betaald en de lening
nooit wordt afgelost, onder de loep te zullen nemen. De PvdA wees erop
dat de hypotheekrenteaftrek altijd bedoeld is om mensen uiteindelijk
eigenaar te laten worden van hun huis.
De VVD kan blij zijn met de verlaging van de belasting voor directeur-
eigenaren van bedrijven. D66 tenslotte kan met opgeheven hoofd voor het
wetsvoorstel stemmen omdat de versoepeling van de zogenoemde AOW-
franchise is gehonoreerd. Het verlagen van de franchise van 30.000 naar
ongeveer 21.000 betekent voor de meeste belastingplichtigen een extra
ruimte voor lijfrentepremie-aftrek.
De oppositie heeft meer kritiek. Het CDA is voor een belangrijk deel wel
tevreden gesteld doordat de middengroepen, ouderen en deeltijdwerkers in
de nieuwste plannen erop vooruit gaan. Maar CDA'er Reitsma wijst erop
dat met het verlagen van de WW-premie de lastenverlichting voor de
middeninkomens "niet structureel" wordt opgelost. "De hoogte van de
premies kan sterk wisselen. Bij een terugslag in de conjunctuur zullen
ze weer moeten stijgen. Dus is de dekking van dit voorstel wel zo
houdbaar", vraagt Reitsma zich af. Hij vindt dat het verlagen van de
premies een hoog 'sigaar uit eigen doos-gehalte' heeft, omdat de
premies de afgelopen jaren zijn verhoogd om tekorten in de sociale
fondsen weg te werken.
Kamerlid Vendrik (GroenLinks) noemt de premieverlaging een "noodplan".
"Het is nu ineens een belasting- én premieherziening geworden."
GroenLinks is het niet eens met de verdergaande lastenverlichting. Dat
is volgens Vendrik niet wat de huidige krappe arbeidsmarkt nodig heeft.
"Er komt maar mondjesmaat extra geld beschikbaar voor onderwijs en
zorg, terwijl het steeds onaantrekkelijker wordt om daar te gaan
werken." Zalm en Vermeend kunnen dus met een gerust hart de plenaire
behandeling tegemoet zien. Na een jarenlange voorbereiding zal de
laatste horde voor de meest ingrijpende belastingherziening sinds 1964
geen onoverkomelijke problemen meer opleveren.