U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier BSE

Nieuws

Wat is BSE?

Maatregelen Europese Unie

Maatregelen Nederland

BSE in het buitenland

Chronologie

Links

Consument zoekt vervanger voor rundvlees

Door onze redacteuren MARCEL AAN DE BRUGH en FREDERIEK WEEDA
ROTTERDAM, 18 JAN. Consumenten in Nederland hebben de afgelopen twee maanden minder rundvlees gekocht dan anders. Ze stappen over op vegetarische 'vleesvervangers', kip en varkensvlees, waardoor de omzet van die producten met gemiddeld tien procent is gestegen. De supermarkten, waar 81 procent van de consumenten zijn vlees koopt, zeggen dat de BSE-gevallen in Duitsland, Italië en Nederland deze verschuiving hebben veroorzaakt.

Dit blijkt uit een rondgang langs Albert Heijn (660 supermarkten), C1000 (388 winkels) en Dirk van den Broek (88 winkels). Bij marktleider Albert Heijn is "tijdens alle BSE-crisissen in het verleden geen consumptieverschuiving geweest in Nederland. Daarom is een stijging van tien procent rundvleesvervangers opmerkelijk", zegt een woordvoerder.

Van "Duitse toestanden", waar de omzet van rundvlees met 80 procent is gedaald is geen sprake, zeggen alle bedrijven. Ze zeggen nog geen cijfers over de daling in Nederland te kunnen geven. "Ik kan me wel voorstellen dat mensen voorzichtig zijn, ook als er geen reden is om bang te zijn", zegt de woordvoerder van supermarktketen C1000.

De consumptie van vleesvervangers zoals tofu en soja-worstjes is in de laatste maanden van 2000 met bijna 25 procent toegenomen vergeleken met dezelfde periode in 1999. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoekbureau GfK Panelservices Benelux. In november 2000 ging het om 300.000 kilo soja en tofu. De omzet van vleesvervangers in die maand was 30 procent hoger (5,5 miljoen gulden) dan in dezelfde maand een jaar eerder.

"Bij elk schandaal zie je dat onze producten een sterke push krijgen", zegt H. Schoenmakers, directeur van Schoenmakers im- en export in Ooltgensplaat.

Alle ketens spreken van een lichte daling in de verkoop van rundvlees. Alleen bij Albert Heijn is de verkoop van rundvlees niet gedaald, maar de verkoop van kip en vervangers is daar wel gestegen. "Wij veronderstellen dat een groep vaste klanten overstapt op vervangers zoals kip en vegetarische burgers, terwijl klanten van andere supermarkten voor rundvlees opeens bij ons kopen." Ook Dirk van den Broek moet meer kip en varkensvlees inslaan dan normaal, aldus een woordvoerder. "We merken overigens dat bewerkte rundvleesproducten zoals hamburgers en bouillon even goed blijven verkopen omdat klanten dat al bijna niet meer herleiden tot een koe. Als er al BSE-risico is, dan zit dat niet in lapjes vlees maar juist in bouillon, maar dat weten de meeste mensen niet."

NRC Webpagina's
18 januari 2001

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad