U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

75 jaar Avro
Bubblegum tv
(Tv-series uit '60 en '70)
Toppop prijsvraag
Tv tunes
TV10
(Met uitgebreide linklijst) Nederlandse omroepen



Link FM
(Muziek op Internet)
Dwarsverbanden
(Over oude televisieseries)
Out of control
(Populaire cultuur aan het eind van het millennium)
Achter het web
(Internetontwerpers)

 

 

Een bebrilde presentator (Ad Visser) en een uitzinnige danseres met weelderig haar (Penney de Jager). Vele grote sterren die de studio bezochten en een hitparade die eerst door voorkeurstemmen en later door verkoop cijfers werd bepaald. Toppop was niet het eerste popprogramma op de Nederlandse tv, wel het eerste wekelijkse.

Penney de Jager en Ad Visser
Ad Visser (links) en Penney de Jager (rechts)

In de hoogtijdagen was de kijkdichtheid 42 tot 44 procent. Ad Visser, 15 jaar het gezicht van Toppop, verklaart het succes doordat de artiesten 'dichterbij kwamen. Anders dan in de videoclip, waarin de glamour afstand schept'. De opkomst van de clip was een van de redenen dat Toppop na 18 jaar stopte: de artiesten kwamen niet zomaar meer opdraven. Zaterdag is er een Toppop jubileumuitzending, naar aanleiding van het 75-jarig bestaan van de AVRO. Zelfde tijd als vroeger (19:00 tot 19:50) en in jaren zeventig stijl. Want daar "lag de kern van Toppop', aldus Visser, die zelf de tweede plaats van de hitparade bereikte met zijn cd Brain sessions. De uitzendingen uit die tijd zijn overigens niet bewaard. De filmpjes van de artiesten wel. Deze zullen worden afgestoft voor een quiz die deze zo mer op tv komt: Toppop yeah. (Foto's: Archief Avro)

Penney de Jager en Ad Visser
Ad Visser en Penney de Jager anno 1998: de hoogtijdagen van Toppop herleven

NRC Webpagina's
30 MAART 1998



Toppop
Voor de vuist weg
Mies Bouwman
Stuif es in


   Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl / MAART 1998 )