NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
AGENDA
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
Overzicht
Vragen & Opmerkingen
Begrippenlijst:
A, B,
C, D,
E, F,
G, H,
I, J,
K, L,
M, N,
O, P,
Q, R,
S, T,
U,
V, W,
X, Y,
Z
Financieel- economische
schakels
|
Valuta's op de bon
Op 1 september j.l. maakte de Maleisische regeringsleider Mahathir
Mohamad bekend dat hij voor zijn zwaar door de Aziatische crisis
getroffen land nog maar een mogelijkheid zag: Maleisië moest zich
isoleren van de wereldkapitaalmarkt. Het land gaat grote beperkingen
opleggen aan het grensoverschrijdend kapitaalverkeer. Onder de kop 'Leg financiële markten aan banden'
berichtte NRC Handelsblad hierover op 5 september. Normaal gesproken zou
zo'n maatregel van Mohamad niet al te veel aandacht hebben gekregen. NRC
Handelsblad schildert hem in het genoemde artikel af als een 'op de
internationale fora als niet bijster serieus te nemen buitenbeentje'.
Ook het Britse weekblad The Economist heeft weinig goede woorden
over voor zijn plannen (The Economist van 5 augustus 1998. Maar als
wereldberoemde economen als Joseph Stiglitz (topeconoom van de Wereldbank
(zie ook NRC Handelsblad van 27 juni 1998) en Paul
Krugman (hoogleraar aan het Massachusetts Institute of Technology, MIT
en coryfee op het gebied van de internationale economie) soortgelijke
denkbeelden uiten, is er voldoende aanleiding ze serieus te nemen. In
een open brief aan premier Mahathir op de website van het Amerikaanse
zakenblad Fortune betuigt Krugman zijn steun aan het plan van de
Maleisische regering. Daarbij waarschuwt hij er overigens wel voor dat
de voorgenomen deviezencontrole wel gepaard moet gaan met ingrijpende
hervormingen (www.fortune.com). In
datzelfde tijdschrift geeft Krugman een uiterst leesbare analyse van de
oorzaken van de Aziëcrisis en de mogelijke oplossingen. Hij gaat
uitgebreid in op het (gebruikelijke) recept dat het Internationaal
Monetair Fonds (IMF) heeft voor landen die met dit soort ernstige
economische problemen worstelen. Dat recept ziet er (vrij naar Paul
Krugman) in grote trekken zo uit:
- het getroffen land ontvangt krediet van het IMF om het te helpen de
crisis uit te zingen;
- het IMF verbindt voorwaarden aan het krediet en eist dat het land
zijn economie diepgaand hervormt;
- het IMF laat het land zijn rente voorlopig
zo hoog opschroeven dat het voor buitenlandse beleggers toch interessant
blijft de munt van dat land aan te houden;
- en dan maar bidden en hopen dat de financiële wereld zijn
vertrouwen hervindt.
In voorgaande gevallen heeft dit IMF-recept zijn geneeskrachtige
uitwerking al verschillende keren bewezen (bijvoorbeeld Mexico in 1995),
maar voor de Aziatische economieën blijkt de remedie niet
deugdelijk. Krugman geeft een aantal redenen hiervoor. Aziatische
ondernemingen zitten zo torenhoog in de schulden dat zij de hoge
rentestanden die het IMF voorschrijft niet kunnen overleven. En, het kon
niet slechter treffen, het belangrijkste Aziatische land, Japan, zit
weliswaar niet in een financiële crisis, maar de economie staat er
daar wel zo minnetjes bij dat Japan niet als economisch trekpaard voor
Azië kan dienen.
Daarom pleit hij net als Mohamad (en een groeiend aantal -vooral
Aziatische- economen en politici) voor een stelsel van
deviezenbeperkingen. Zo'n stelsel werkt ongeveer als volgt: exporteurs
moeten de vreemde valuta's die zij van hun klanten ontvangen tegen een
vastgestelde wisselkoers
verkopen aan de regering. Zij die vreemde valuta's nodig hebben kunnen
die (tegen diezelfde koers) van de overheid kopen. Maar de overheid
bepaalt voor welke doeleinden die valuta's wel en niet mogen worden
gekocht. Zo wordt het mogelijk voor de regering om de rente te verlagen
om daarmee de binnenlandse economie wat lucht te geven. Buitenlandse
beleggers zullen hun geld nu immers niet meer massaal terugtrekken. Voor
dergelijke valutatransacties geeft de regering geen toestemming.
Krugman beschouwt een beperking van het vrije kapitaalverkeer zeker niet
als een fraaie oplossing. Maar in het licht van de omstandigheden is het
volgens hem de minst kwade van alle alternatieven. Die conclusie geeft
wel aan hoe hoog de wanhoop is opgelopen.
JP
|