NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
AGENDA
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
Overzicht
Vragen & Opmerkingen
Begrippenlijst:
A, B,
C, D,
E, F,
G, H,
I, J,
K, L,
M, N,
O, P,
Q, R,
S, T,
U,
V, W,
X, Y,
Z
Financieel- economische
schakels
|
Is het tekort pact-proof?
Bij het maken van het regeerakkoord voor Paars II zijn de beoogde
coalitiepartners uitgegaan van een jaarlijkse inkomensgroei van 2% in de
komende kabinetsperiode. Die groei is bepalend voor de ontwikkeling van
een groot deel van de ontvangsten van de collectieve
sector: veel belastingopbrengsten
en de ontvangsten van de sociale fondsen (sociale premies) hangen
positief samen met de ontwikkeling van het bruto binnenlands
product (bbp). En de groei van het bbp heeft ook invloed op een deel
van de collectieve uitgaven. Bijvoorbeeld: meer productiegroei betekent
minder werkloosheid dus minder uitkeringen. Gegeven die veronderstelde
2% groei van het bbp, komt het regeerakkoord uit op een tekort bij de
collectieve sector van 1,2% van het bbp. Als de grondleggers van
Paars II waren uitgegaan van 3% groei in plaats van 2% was het tekort
waarschijnlijk zo'n 0,8%-punt kleiner uitgevallen op 0,4%. In de
aflevering van Economie voor jou van 13 juli 1998 ('Behoedzaam kader'), werden de uitgangspunten
van de onderhandelaars aan de erg voorzichtige kant genoemd.
Maar een drietal economische analisten (van de banken J.P. Morgan,
Morgan Stanley en de Rabobank) vindt dat Paars II juist van een te
rooskleurige groeiveronderstelling uitgaat ('Brussel dwingt bezuinigingen af',
NRC Handelsblad 17 juli 1998). Los van elkaar hebben zij berekend
dat met ieder procentpuntje dat de Nederlandse economie meer of minder
groeit, het tekort van de collectieve sector met 0,8 procentpunten lager
of hoger uitvalt. Zij stellen dat als er een recessie komt
in de komende vier jaar, de groei wel eens 3 procentpunten lager zou
kunnen uitvallen dan de 2% waarmee Paars II rekent. Met andere woorden,
deze bankiers hanteren een gitzwart krimpscenario van 1%. In dat geval
zou het tekort van de collectieve sector niet 1,2% zijn, maar 3,6% (1,2%
+ 3 x 0,8%). En dat is ruim boven de 3% die het Stabiliteitspact
binnen de Economische en
Monetaire Unie (EMU) als maximum voorschrijft. Hun conclusie is dan
ook dat het regeerakkoord niet pact-proof is.
Het is onwaarschijnlijk dat de informateurs slapeloze nachten zullen
hebben van deze bancaire noodkreten. Mocht de conjunctuur
echt zo sterk blijken tegen te vallen als de drie analisten vrezen, dan
zal er alsnog extra bezuinigd moeten worden. Nu al uitgaan van een
mogelijke recessie, zou de komst van zo'n recessie juist kunnen
bevorderen. Immers extra bezuinigingen bij de collectieve sector zetten
een domper op de huidige gunstige conjunctuur.
JP
|