U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

Lux

Profiel

Boeken

Cultureel Supplement

Wetenschap en Onderwijs

Zaterdags Bijvoegsel

Magazine

Bestudeerde nonchalance


Jong, hip en man hult zich deze winter in broeken die twee maten te groot zijn en loopt rond op nieuw uitgebrachte sportschoenen van Puma, Adidas of Nike. Voor de man die niet ontkomt aan het kantoorpak gloort er kleur, als het even kan hemelsblauw, roze en meloengeel. Vergeten stoffen als flanel en kant zorgen voor kasteelachtige sferen. En: mannen gaan massaal aan de sjaal. Een blik op de mannenmode van deze winter.

YVO VAN REGTEREN ALTENA

Aan modeontwerper Werner Baldessarini werd eens gevraagd een top drie te geven van landen waar men het best gekleed gaat. Zonder aarzelen zei de grote man achter het merk Hugo Boss: "Op de eerste plaats komen de Italianen, op de tweede de Italianen en op de derde plaats de Italianen." Het land waar verfijnde smaak lijkt aangeboren en het belang van soepele stofjes, rake snit en juiste kleur tot de essentie van het bestaan is verheven, speelt in de internationale kledingwereld een steeds grotere rol. Ook in Nederland rukken de Italianen op. Eind september vestigde Giorgio Armani in Rotterdam een Jeanswinkel en in dezelfde week opende in Naarden Vesting de duizend vierkante meter grote showroom van 'total-look' mannenmerk Corneliani en jassenspecialist Allegri. Het afgelopen weekeinde werd in Maastricht het lint van een fraai filiaal van het Milanese modemerk Ermenegildo Zegna doorgeknipt. Lange tijd was van Italiaanse superioriteit geen sprake. Met leedvermaak herinnert Jan Dodeman, de Nederlandse godfather van het Italiaanse mannenpak, aan zijn inkoopreizen uit het midden van de jaren zeventig. In die dagen hulde het gros van de Nederlandse zakenmannen zich in goedkope, bonkige Duitse confectiepakken. Italiaanse merken kwamen hier toen niet of nauwelijks in beeld. Als Dodeman van een Milanese kledingbeurs naar Nederland terugvloog, kon hij zonder naar het nummer te kijken zijn weg vinden naar de juiste 'departure gate': "Ik zag al van verre de pover geklede Nederlanders zitten. "

Inmiddels is het tij gekeerd, stelt Dodeman tevreden vast. "De magische grens van duizend gulden voor een pak, tweehonderd gulden voor een paar schoenen en honderd gulden voor een hemd is reeds lang gepasseerd." De Nederlandse zuinigheid ten aanzien van textiel is aan het wegebben. Dodeman wijst op de grote financiële elasticiteit bij dertigers en veertigers en stelt dat er tegenwoordig heel wat ijdeltuiten rondlopen. Andere factoren zijn volgens hem de hang naar 'quality of life', de vele Nederlandse tijdschriften die breeduit aandacht aan mode besteden en ook de rol van het internet. Een website als www.corneliani.com trekt volgens hem dagelijks vele duizenden bezoekers.

Of het nu gaat om modieuze merken als Gucci, Prada of Dolce & Gabbana, het klassiekere Italiaanse aanbod of de merken van Britse, Duitse en Amerikaanse bodem, alle pakken hebben deze winter een paar kenmerken gemeen. Het silhouet is iets getailleerder. In winkeljargon heet dat 'meer aangesneden' of 'comfortabel aangesloten'. In collecties van onder anderen Giorgio Armani, Paul Smith en Ralph Lauren duiken alweer hoog gesloten tweeknoopsjasjes op, die voor het laatst begin jaren '90 werden gesignaleerd. De bandplooiloze broek wint terrein, met strakkere pijpen van zo'n negentien centimeter (was circa 22 cm). Veel winkels leveren broeken af zonder omslag en als de klant er toch eentje wenst, dan graag een omslag van maar liefst vijf centimeter breed.

Daar waar het mannenpak steeds dunner wordt - centrale verwarming en airco kantoren hebben geleid tot de opkomst van het 'twaalfmaandspak', dat het hele jaar door gedragen kan worden - begint het overhemd deze winter weer wat te knellen. Bij diverse collecties is het boord omhooggekropen tot pal onder de adamsappel. Met de komst van een hoger sluitend boord zijn ook de kraagpunten uitgedijd tot een bijna spatlapachtige omvang. Onder een wat opstaande en stevige kraag hoort een das met een volle knoop.

De dassen van deze winter schreeuwen met hun kleur om aandacht. Het is alsof de das voelt dat hij de laatste jaren in zijn bestaan wordt bedreigd. De kleuren zijn een welkome vernieuwing na bijna drie seizoenen van effen bruine, blauwe en grijze exemplaren. Behalve zijden dassen zijn er deze winter ook varianten in wol of kasjmier. Afgaand op de collecties gaat de man massaal aan de sjaal deze winter: lange, brede, felgekleurde sjaals van kasjmier of het nog zachtere pasjmina, voor prijzen van ƒ300 tot ƒ750. Veel klassieke, abstracte patronen uit de sixties herleven op de sjaal. Zo brengen de Milanese merken Etro en Zegna een breed scala aan paisley-motieven.De meeste van deze ontwikkelingen hebben ook het goedkopere segment bereikt. Een rondgang langs winkels als Peek & Cloppenburg, C & A en WE leert dat de goedkope merken qua silhouet lonken naar de dure jongens. Het verschil zit 'm in de afwerking: het 'binnenwerk' is geplakt in plaats van handmatig ingezet en de stoffen zijn minder verfijnd. Aangenaam gevolg: het mintgroene double breasted pak en de auberginekleurige colberts met gouden knopen hebben het veld geruimd.

De doorbraak van de dress down policy in de zakenwereld heeft veel mannen de nodige hoofdbrekens opgeleverd. Met het wegvallen van het vertrouwde pak dringen zich vragen op als 'mag een jeans', 'kan een sportschoen', 'past een polo'. Ralph Lauren heeft het probleem opgelost door zijn Purple Label uit te brengen. Het is zijn duurste kledinglijn, bestaande uit onder meer een ski-jack met kasjmier voering (circa ƒ7.000), ruitjesoverhemden 'voor bij de open haard' ƒ600 en een breed scala aan accessoires. De lijn omvat ook een in kasjmier uitgevoerd 'huispak (± zeven mille, maar wel aan twee kanten draagbaar), een kruising tussen een pyjama en een trainingspak.

Een winkelketen die zich primair richt op casual-kleding is Sissy Boy. Volgens eigenaar Michael Smit bestaat er wel degelijk zoiets als een casual-kledingetiquette voor op het werk: geen sportschoenen, geen baseball-caps, geen jeans, geen polo, wel katoenen broeken, wel button down, wel losse jasjes, wel instapschoenen. Opvallende tendens in de schoenensector: de dure klassiekers schuiven op in de richting van de sportschoen en de sportwereld beweegt zich in omgekeerde richting.

Voor deze winter voorziet Smit een samensmelting van de jaren zestig, zeventig en tachtig die hij aanduidt als de 'vintage look': flanel bijvoorbeeld, het sixties-stofje bij uitstek, is weer in zwang, alleen is het flanel nu veel zachter en toont het reeds bij aankoop 'verwassen'. "De trend is een boudoirachtige sfeer, waarbij fluweel wordt gehusseld met kant en gecombineerd met wijdvallende katoenen broeken. Bestudeerde nonchalance. Een kasteelsfeertje."

Onder de jeugd bespeurt Smit dit najaar een opmerkelijke voorkeur. Een gewone Levis 501 is niet meer interessant, dan hoor je er niet bij. De enige goede broek is een broek die niet zit. In de winter van 2000 is een broek twee maten te groot en heeft nul pasvorm. Om dit extreem losse beeld te completeren, loopt de hippe jeugd op re-editions van Puma, Adidas en Nike.

Opmerkelijk is de revival van enkele klassieke diehards. Bally, Hermès en Burberry hebben hun oude huid afgelegd en zich in het nieuwe millennium een compleet nieuw imago aangemeten. Neem Bally, dat zich van een schoenenmerk voor saaie Zwitsers en rijke Arabieren heeft ontwikkeld tot een merk waarmee zelfs modellen van naam zich durven te vertonen: van stijfheid ten top, hooguit trendy in de Parijse Faubourg St. Honoré en de Rue du Rhône in Genève, naar een geslaagde facelift van zowel collectie als marketing. Alleen de modellen al zijn gemiddeld dertig jaar jonger geworden. Ook het oer- Britse merk Burberry is onherkenbaar veranderd. Tuttige advertentiecampagnes aan het begin van de jaren negentig riepen beelden op van een Gooise allee waar een dame met een Burberryhoedje en regenjas in bijpassende ruit de retriever uitliet. Tien jaar later verkiest het merk weliswaar nog steeds zijn geliefkoosde ruit, maar nu zijn de ruitjes ontstoft, heeft de snit niets meer te maken met het Engelse countryleven en zijn de dames met de brave sjaaltjes ter ziele. Modern gekapte twintigers tonen op de cat walk in wulpse poses een compleet andere look. Het is maar zeer de vraag of Burberry- klanten uit de oude doos, zoals de Britse koningin, deze koers zullen volgen.

INFORMATIE

Kleding en het web

Voor 'fashion victims' die precies willen volgen wat er in de wereld van de mode gebeurt, is er tegenwoordig het 'Worth Global Style Network'. Het Britse initiatief biedt informatie voor de mode- en trendindustrieën. Op de site staat onder meer informatie over modeshows wereldwijd en worden alle mogelijke trends op kleding- en stijlgebied in beeld gebracht. Nog voordat tijdschriften over de shows van Milaan en Parijs berichten, geeft het WGSN al een uitgebreid overzicht. Naast 'hot news' van de cat walk bestaat er ook de mogelijkheid om tientallen etalages te bewonderen van Tokio tot New York en van Sydney tot Londen.

*Worth Global Style Network, LTD, Winchester House 259-269 Old Marylebone Road, London, NW1 5 RW Engeland. Tel. 00.44.171.6167555; internet: www.wgsn.com E-mail: info@wgsn.com

Kledingwinkels

Armani Jeans-store, Oude Binnenweg 137, Rotterdam, tel. 010-4048842

Ermenegildo Zegna Shop, Stokstraat 44, Maastricht, tel. 043-3900101

De showroom van Domano in Naarden Vesting is niet bedoeld voor particulieren, maar verstrekt wel informatie over verkoopadressen van Allegri, Corneliani en Ralph Lauren. Tel. 035-6991630

NRC Webpagina's
12 OKTOBER 2000


ARCHIEF AGENDA 

 VOORKEUR: 


FILM 
MUZIEK  
THEATER 
MUSEA 
GALERIE 

Wijnspreekuur
Wijnspreekuur 


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad