Commentaar: Fietsers gaan voor
ZOU IEDERE FIETSER die vandaag
van rechts kwam zijn voorrang op het snelverkeer hebben opgeëist?
En heeft iedere automobilist op een gelijkwaardige kruising voorrang
verleend aan het van rechts komende langzame verkeer? Het laatste is
onwaarschijnlijk; het eerste niet te hopen. Per 1 mei geldt de
wettelijke plicht aan alle bestuurders van rechts op gelijkwaardige
kruispunten voorrang te verlenen. Anders gezegd: ook langzaam verkeer
van rechts, waaronder fietsers, heeft voortaan voorrang op auto's. Maar
voorrang hebben is iets anders dan voorrang nemen of krijgen. Dat is een
combinatie van de verkeersregels goed toepassen, persoonlijke
inschatting, eigenzinnig rijgedrag en hoffelijkheid.
De nieuwe voorrangsregel is voor Nederland met zijn vele
honderdduizenden (brom)fietsers een kleine revolutie. Sinds zestig jaar
is het anders geweest. Het was de Duitse bezetter die in 1941 bepaalde
dat trams, auto's en motoren (en militaire voertuigen) voorrang hebben
op andere weggebruikers. De tram had daarvoor ook al voorrang op al het
overige verkeer en houdt dat tot op de dag van vandaag. Na de oorlog
heeft de overheid de voorrangsregel van de Duitsers niet veranderd omdat
het vooral de kwetsbaar geachte fietsers waren die tegen zichzelf
moesten worden beschermd. Op initiatief van GroenLinks maakte de Tweede
Kamer midden jaren negentig een eind aan de bestaande voorrangsregel.
Nederland was al die tijd samen met het Verenigd Koninkrijk een
buitenbeentje geweest. In heel Europa geldt de regel dat verkeer van
rechts voorrang heeft.
HET DOEL VAN de maatregel is duidelijk: helderheid en eenheid
scheppen waardoor de veiligheid wordt vergroot. Het aantal dodelijke
ongelukken onder (brom)fietsers is relatief hoog; het totaal aantal
ongelukken waarbij langzaam verkeer is betrokken loopt jaarlijks in de
duizenden. Of het met ingang van vandaag veiliger is in het verkeer, is
een kwestie van afwachten. De regel moet zich nog bewijzen. Op papier
oogt hij goed, maar daarmee is de zaak niet afgedaan. De invoering ervan
is ingewikkeld en kostbaar en is gekoppeld aan een complete
herinrichting van de voorrangsregels op verkeersaders. Veel Nederlandse
wegen zien er sinds kort anders uit dan voorheen; weggebruikers moeten
hun gedrag aanpassen. Dat vergt enige tijd. De overheid heeft de
uitvoering van de regel begeleid met een reclamecampagne die te kort was
en die merkwaardig genoeg in de Postbus 51-uitingen meer de nadruk legt
op voorrang hebben dan op de plicht om voorrang te verlenen.
DE 'ZWAKKERE' verkeersdeelnemer is vanaf vandaag juri disch een stukje
sterker geworden. Maar deze statuswinst doet niets af aan het algemeen
geldende principe dat voorzichtige fietsers altijd tot twee tellen
voordat ze op een kruising doorrijden. Hun leven is ze meer waard dan
hun voorrang.