NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
B E E L D :
Vurige massa's
Maarten Huygen
Wat is de overeenkomst tussen de koningin en André Hazes? Ze zijn 'stijgende' cultuurgoederen waar
de elite af moet blijven. In de gefilmde smartlap André Hazes:
zij gelooft in mij zag ik uitzinnige mensen in de Arena huilen en
juichen.
Hazes is een gedrongen, kobold-achtige zanger waar de vlammen
van wanhoop en eenzaamheid uitslaan. Dat wordt door grote massa's mensen
herkend. Een man die medeleven oproept. Voor iedere uitvoering sterft
hij duizend doden en dan is hij voor zijn familie niet te genieten. "Ik
kan thuis wel eens wat vernielen als ik kwaad ben", bekende hij.
Waarschijnlijk uit angst dat de roem niet is verdiend en dat hij weer
terug moet naar die pijpenla in de Amsterdamse Gerard Doustraat waar hij
in een gezin van acht was geboren. Die zelftwijfel ontbreekt bij de
Oranjes, terwijl zij in tegenstelling tot Hazes hun positie niet aan
zichzelf hebben te danken. Maar evengoed berust hun macht op
enthousiaste menigten, soms té uitzinnig, bleek gisternacht.
Massa's die hossen, drinken en feesten. De behoefte aan André
Hazes-achtige verering is groot. Uit een aardige vergelijking van
Netwerk tussen Europese monarchieën bleek dat de Nederlandse
vorst van alle collega's de meeste macht krijgt van de grondwet. Niets
aan te doen. Het volk wil zo'n koningshuis, ook al zou de politieke
elite het anders wensen, stelde Netwerk vast. Later op de avond
in Oog in oog met Beatrix werd die stelling geïllustreerd
door PvdA-Kamerlid Rehwinkel die er voor uitkwam dat hij voorzichtig is
met het koningshuis. "Als je je over het koninklijk huis uitlaat, komt
dat in chocoladeletters in de kranten", zei hij. "Het koninklijk huis
is populair. Wel 80 tot 90 procent van de bevolking wil het graag zo
houden en dan bedenk je je wel even voor je zegt: ik vind maar dat we
richting republiek moeten." Een leuk idee om mensen achteraf te laten
vertellen over hun ontmoetingen met de koningin. Ze praatten als
gelovigen die de zegeningen van de paus hadden ontvangen. Het is dus
niet waar dat niets meer heilig is. Waar ligt dat aan? Aan het optreden
van de koningin, aan haar symbolische en rituele betekenis of aan haar
bekendheid en populariteit? Waarschijnlijk een mengsel van de drie. Bij
P. Bouman, de vroegere voorzitter van de stichting Japanse Ereschulden,
werd de tweeslachtige verhouding met de Oranjes het zichtbaarst. Hij had
waardering voor zijn ontmoeting met haar bij een nieuwjaarsreceptie.
Maar meteen daarop liet hij zijn kritiek volgen op het verbod om
spandoeken te tonen bij het bezoek van de Japanse keizer. De koningin
wenste geen televisiebeelden in Japan van Nederlandse demonstraties dus
mensen met spandoeken en teksten werden verwijderd. Voorbeeldig
democratisch was het niet maar het enthousiasme van Kamerleden om de
stem te verheffen was gering. Het was gisteren behelpen met Oranje-
soapbeelden. Slechts een paar glimpen van koninklijk familiebezoek in
paleis Soestdijk. Ideaal materiaal voor Man Bijt Hond, dat de
Oranjes op lollige toon vereerde. Wachtende fotografen voor paleis
Soestdijk, de Utrechtse vrijmarkt, taarten voor bewoners die vlagden.
Op Net 2 de Hoeba hoeba hop speciaal met onder anderen Lee
Towers en Jody Bernall in de nacht van Oranje in Ahoy' in Rotterdam.
Eerder een pianocombo van Pieter van Vollenhoven en Louis van Dijk voor
een volle zaal in Gevleugelde Vrienden. Van Vollenhoven
probeerde tussendoor grappige conferences te houden maar echt hard
gelachen werd er niet. "De touch van Van Dijk is vederlicht, ik wou dat
hij mij zo aanraakte", zei hij. Hij noemde Van Dijk ook "mijn
leerling", en nam later een loopje met diens kromme speelhouding. Weer
weinig lachers. Andersom nam Van Dijk zijn speelpartner Van Vollenhoven
er nooit tussen. Hij zou niet durven. Zou Van Vollenhoven zich nooit
vertwijfeld afvragen waar hij zijn pianosucces aan te danken heeft?
Waarschijnlijk niet, want hij is niet zo onzeker als André
Hazes. Hij trekt volle zalen en ik zag dat hij kleren droeg.
|
NRC Webpagina's
1 MEI 2001
|