Bromfiets op de weg: meer doden
Door onze redacteur ARANKA KLOMP
DEN HAAG, 26 APRIL. In 2000 zijn
111 bromfietsers overleden door een ongeval, vijf meer dan het jaar
daarvoor. Het aantal in het ziekenhuis opgenomen bromfietsers daalde
met 15 procent.
Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in samenwerking met de Adviesdienst
Verkeer en Vervoer (AVV). De cijfers stroken niet met de uitkomsten van
praktijkonderzoek door het ministerie voor invoering van de maatregel
'bromfiets op de rijbaan'. Dat vooronderzoek voorspelde een halvering
van het aantal bromfietsongevallen. De AVV, onderdeel van het
ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W), constateerde in recentelijk
eigen onderzoek géén stijging van het aantal
bromfietsdoden ten opzichte van 1999. In beide jaren zou het gaan om
107 doden. De dienst baseerde zich op geregistreerde politiecijfers,
terwijl het CBS ook gegevens afkomstig van artsen, lijkschouwers en
rechtbankdossiers in zijn onderzoek betrekt. Na samenspraak van de AVV
met het CBS werd de toename alsnog vastgesteld. Sinds 'bromfiets op de
rijbaan' van kracht werd, verruilen brommers binnen de bebouwde kom op
enkele plaatsen het fietspad voor de autoweg. Aan de invoering gingen
proeven vooraf. In de proefgebieden nam het aantal bromfietsongevallen
met 50 procent af.
Woordvoerder Bert Woudenberg van verkeersveiligheidsorganisatie 3VO zegt
'onaangenaam verrast' te zijn door het toegenomen aantal bromfietsdoden.
Veilig Verkeer Nederland (onlangs opgegaan in 3VO) was van meet af aan
groot voorstander van 'bromfiets op de rijbaan'. "Of de toename iets te
maken heeft met het falen van de maatregel, zal moeten worden
onderzocht. Vooralsnog gaan wij ervan uit dat het mooie weer in 2000
veel weggebruikers heeft doen grijpen naar fiets en brommer, in plaats
van naar openbaar vervoer of auto. De toename van het aantal ongevallen
is dan gerelateerd aan een stijging van het aantal bromfietsers." De
ANWB, die in 1999 sceptisch stond tegenover de maatregel, meent dat de
korte tijd waarin gemeenten verkeerssituaties moesten aanpassen " iets
te maken kan hebben met het uitblijven van succes van de maatregel".