T I T E L : |
The Mexican |
R E G I E : |
Gore Verbinski |
M E T : |
Brad Pitt, Julia Roberts, James Gandolfini, Bob Balaban, Gene Hackman, J.K. Simmons, David Krumholtz, Richard Coca, Sherman Augustus, Michael Cerveris |
In: 88 theaters
Brad Pitt en Julia Roberts voor het eerst samen in een
film
Twee supersterren en een pistool
Door HANS BEEREKAMP
Brad Pitt en Julia Roberts, zo'n
beetje de twee grootste filmsterren van dit moment, staan in The
Mexican voor het eerst samen voor de camera.
Ze hebben min of meer gelijkwaardige hoofdrollen, en toch spelen ze maar in een paar
scènes samen. Het grootste gedeelte van de film bestaat namelijk
uit een parallelmontage van beider afzonderlijke avonturen, waarbij ze
grotendeels vergeefs trachten elkaar aan de telefoon te krijgen. Het
gekunstelde scenario van de nog niet erg bekende J.H. Wyman draagt
minder de signatuur van de eveneens beginnende regisseur Gore Verbinski
(Mouse Hunt) dan die van producent Lawrence Bender (Pulp
Fiction). The Mexican is geen persoon, maar een pistool, en
de ernaar vernoemde film hangt van de Tarantineske gimmicks aan elkaar:
twee supersterren op zoek naar elkaar; een andere, niet op de credits
vermelde grote ster als deus ex machina; het exploiteren van de
gevaarlijke magie die het leven ten zuiden van de grens kenmerkt
(vergelijkbaar met de Mexicaanse vampieren in Benders From Dusk till
Dawn); een hommage aan de spaghettiwestern door de muziek van Alan
Silvestri, die Ennio Morricone persifleert; en bovenal, het optimaal
exploiteren van de in Analyze This voor het eerst toegepaste
vondst, dat de omgangsvormen tussen gangsters zich goed lenen voor
psychologisch gebabbel. Per slot van rekening gaat het zowel bij de
therapeut als in de wereld van de georganiseerde misdaad om de vraag
wie je wel en niet vertrouwen kunt.
Pitt is een brekebeen en een gangster tegen wil en dank, sinds hij een
keer per ongeluk de arrestatie van een crimineel kopstuk heeft
veroorzaakt. Sindsdien kan hij kiezen tussen de kogel of het opknappen
van goed betaalde vuile klusjes. Zijn verloofde Roberts stelt ook
ultimata. Als Pitt niet eindelijk begint om de in groepstherapie
vastgestelde lessen in positieve gevoelens op hun relatie toe te
passen, zal ze hem verlaten. Maar de arm van de maffia reikt ver: ook
al heeft Roberts het uitgemaakt, ze wordt toch in gijzeling genomen
door een bullebak (James Gandolfini) om te verzekeren dat Pitt zijn
opdracht naar behoren vervult.
De scènes waarin Roberts haar psychologische prietpraat met
verbazend succes op Gandolfini loslaat, behoren tot de schaarse
hoogtepunten van The Mexican. De komische mogelijkheden van die
ene vondst worden eindeloos uitgemolken, terwijl het gestoethaspel van
Pitt in het land van de besnorde macho's weinig effect sorteert.
Zo laveert The Mexican met weinig overtuiging tussen
verschillende genres door. Alleen door de meesterhand van een regisseur
die iets van de genrewetten begrijpt, zoals Quentin Tarantino of Robert
Rodriguez, zou het hoge spel dat producent Bender met de verwachtingen
van de kijker speelt kunnen lonen. Verbinski is meer de regisseur van
dienst, die in zijn commercialverleden wel geleerd heeft hoe je mooie
en modieuze plaatjes kunt creëren, maar niet hoe die zinvol in te
passen in een consistente film.
Tragisch genoeg staan dergelijke tekortkomingen het succes van een
formulefilm als The Mexican geenszins in de weg. Het Amerikaanse
publiek kwam al in grote drommen af op de koppeling van Roberts aan
Pitt, en hier zal het niet anders gaan.