Luchthavenstad is big business
Het idee van de luchthavenstad
is big business: de Schiphol Group kijkt steeds vaker buiten de
landsgrenzen, om het aan andere luchthavens te verkopen. De grootste
slag sloeg Schiphol op de luchthaven John F. Kennedy (JFK) in New York.
Schiphol USA veroverde daar een aandeel van 40 procent in een consortium
dat de nieuwe terminal 4 gaat exploiteren, een project waarmee miljarden
guldens zijn gemoeid. Ook hier brengt Schiphol een winkelstad tot
ontwikkeling. De terminal, waar KLM-partner Northwest Airlines,
Swissair, El Al en Air Lingus gebruik van zullen maken, wordt in mei
officieel geopend. De Amerikaanse maatschappij Delta Air Lines,
één van de grootste ter wereld, zal de 'Schiphol-terminal'
op JFK vanaf 2004 gebruiken voor de afwikkeling van zijn internationale
vluchten vanuit New York.
Maar New York is voor Schiphol niet genoeg. "Als er ergens op de wereld
een internationale luchthaven te koop is, zullen wij altijd gaan
kijken", zegt woordvoerder R. Wever van de luchthaven. Zo toonde
Schiphol direct belangstelling toen de luchthaven Kingsford Smith van
Sydney onlangs 'te koop' werd gezet. Op de kleinere luchthaven van het
Australische Brisbane zwaait Schiphol al de scepter.
Daarnaast probeert Schiphol al een aantal jaren een belang te veroveren
in de luchthaven Soekarno-Hatta in Jakarta, jaagt het concern op Bangkok
en wil het een vrachtcentrum op het vliegveld van Hongkong exploiteren.
Een probleem waar Schiphol echter tegenaan zegt te lopen is het feit dat
Schiphol nog steeds geen beursgang heeft kunnen maken. "Als
staatsbedrijf krijgen wij internationaal allerlei beperkingen opgelegd",
zegt Wever.
Met de luchthaven van Frankfurt ging Schiphol eind vorig jaar zelf een
samenwerkingsverband aan - 'de eerste luchthavenalliantie ter wereld,
onder de naam Pantares - om de succesformule van het Schiphol Plaza uit
te dragen. Zo hopen beide vliegvelden meer kans te maken bij de ruim
honderd luchthavenprivatiseringen die overal ter wereld op stapel staan.