U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

I N T E R N E T :
Sites van nepfans

JEROEN VAN BERGEIJK
Rent-a-relative.com zorgt voor stand-ins bij bruiloften en familiefeesten zodat de genodigde lekker thuis kan blijven. Was de inhoud niet zo absurd geweest, dan zou de site makkelijk voor echt kunnen doorgaan.

Alle ingrediënten van een e-commerce site zijn namelijk aanwezig: een prijslijst, aanbevelingen van tevreden klanten en de verplichte 'about us' pagina. Rent-a-relative.com is dus een uitgebreide practical joke... Nou nee, feitelijk is rent-a-relative.com wel degelijk een commerciële onderneming. De site blijkt een online reclame-uiting voor het dotcom bedrijf Webmiles, dat een airmiles systeem voor het net aanbiedt.

Deze subtiele vorm van online reclame is in opmars. De bekendste voorbeelden zijn de websites supergreg.com en rubberburner.com, die vorig jaar zomer werden gesignaleerd. Op het eerste gezicht lijken het de homepages van een sullige Latino DJ en een ijdele, hardrockende motorrijder, maar in werkelijkheid zijn de websites gemaakt door een reclamebureau als aanvulling op een televisiecampagne voor Lee Jeans. Het reclamebureau hoopte dat websurfers geïntrigeerd zouden raken door de twee personages en dat de websites cultstatus zouden bereiken. Afgaande op de tienduizenden hits werd dit doel inderdaad bereikt.

Een nog ingenieuzere - of verwerpelijker - variant van deze vorm van reclamemaken komt voor in de filmwereld. Na het succes van de film The Blair Witch Project, dat grotendeels te danken was aan de kiene online marketingcampagne, wil iedere studio een website voor zijn film. Maar die filmwebsites zijn doorgaans dodelijk saai en leveren weinig 'buzz' op. Een nep fanpage is een veel betere manier om aandacht te creëren voor een nieuwe film. The Los Angeles Times sprak onlangs met een anonieme webdesigner die voor 10.000 dollar per week deze nepfanwebsites voor filmstudio's in elkaar zet.

Hoe overtuigend nepwebsites kunnen zijn, blijkt wel uit het verhaal van Esquire verslaggever Ted Fishman, die voor een artikel over dit fenomeen zelf een fantasie website opzette waarbij hij mensen een gratis auto beloofde als ze het voertuig lieten beplakken met advertenties. Niet alleen werd de website overstelpt met reacties van websurfers, Fishman kreeg ook talloze potentiële adverteerders en financiers over de vloer. Uiteindelijk verkocht de journalist het concept en de website voor 50.000 dollar aan een bonafide ondernemer.

www.rent-a-relative.com; www.webmiles.com; www.supergreg.com; www.rubberburner.com; www.freewheelz.com

NRC Webpagina's
20 APRIL 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad