NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
Dief in de keuken
JOEP HABETS
"Ontzondig mij met hysop", zingt
de afwashulp met zijn jongenssopraan gedurig in de keuken van Le
Hollandais. Het restaurant is de plaats van handeling in Peter
Greeneway's film The Cook, The Thief, His Wife and Her Lover.
Er valt niet op te zingen tegen de zondigheden die zich in het restaurant
voltrekken. Het kwaad wordt verpersoonlijkt door de 'dief' Albert Spica.
De maffiose schurk beledigt, intimideert, schoffeert, laat zijn
schuldenaars stront eten, tuigt zijn vrouw Georgina af en doet verder
alles wat God verboden heeft. In het restaurant van kok Richard Borst
wordt hij alleen getolereerd omdat hij mede-eigenaar is. Elke avond
begaat hij er beestachtigheden in gezelschap van zijn vrouw en zijn
kompanen in het kwaad. Hij afficheert zich luidruchtig als fijnproever
en kenner van de goede tafelmanieren, maar zijn gedrag laat zien dat hij
een proleet is, die beschaving noch verfijning weet te waarderen. Geen
wonder dat Georgina valt voor de boekhandelaar, een van de andere
gasten, die in alles het tegendeel is van haar echtgenoot. Hij eet aan
een tafeltje alleen en laaft de geest door het lezen van een boek. In
een omgeving waar barbaarse lichamelijkheid domineert, voedt hij zich
met het woord. Met Georgina behoort hij tot de spaarzame gasten in het
restaurant die de creaties van Richard Borst naar waarde schatten. En
misschien daarom faciliteert de kok hun amoureuze handelingen. Non-
verbaal krijgen ze contact, doordat ze zich in vervoering laten brengen
door hetzelfde gerecht. Zwijgend bedrijven ze even later hartstochtelijk
de liefde op een dames-wc. Tussen de gangen door volgen in de dagen
daarna vele even kortstondige als zwijgzame vrijpartijen. Echtgenoot
Spica krijgt weet van hun relatie en neemt zijn rivaal op gruwelijke
wijze te pakken. Maar de wraak van Georgina is nog afgrijselijker.
Zelden zullen weerzinwekkende gebeurtenissen betovender zijn vormgegeven
dan in deze film van Greeneway. De beelden in de keuken en de eetzaal
refereren aan stillevens van zeventiende-eeuwse Hollandse meesters. De
film is met zijn brede cameravoering eigenlijk te groot voor het
televisiescherm. De prachtige aankleding en de gedetailleerdheid van de
enscenering komen nauwelijks tot hun recht. De verbeelding van het
eenvoudige verhaal doet een diepere betekenis vermoeden. De verwijzingen
buitelen over elkaar heen. Is Le Hollandais de hel, met
hellehonden aan de poort en het vlammend rode interieur? Speelt zich
hier een strijd af tussen het vlees en het woord waarbij het woord
uiteindelijk vlees wordt in een zwarte versie van de viering van het
Laatste Avondmaal? Of is het toch de verbeelding van een samenleving
waar verfijning en beschaving het onderspit delven tegen smakeloosheid
en geweld? Op het eerste gezicht is het geen kloppende interpretatie
omdat het kwaad toch wordt verslagen. Bij nader inzien lukt dat alleen
maar omdat de vertegenwoordigers van het goede zich bedienen van de
wapens van de tegenpartij. Zodat de vraag blijft: heeft nu het goede of
het kwade overwonnen? In elk geval is het af te raden na afloop van de
film nog te voorzien in een souper.
Cook, thief, his wife & the lover (Greenaway), Canvas, 23.40-1.40u.
|
NRC Webpagina's
20 APRIL 2001
|