T I T E L : |
Mr. Jealousy. |
R E G I E : |
Noah Baumbach. |
M E T : |
Eric Stoltz, Annabella Sciorra, Chris Eigeman, Carlos Jacott, John Lehr, Peter Bogdanovich, Marianne Jean-Baptiste, Bruce Kerwin. |
Uitgebracht op DVD door A-video.
Bonus: Highball. Regie: Noah Baumbach. Met: hele cast van Mr. Jealousy (behalve Jean-Baptiste).
Twee films voor prijs van één
Door HANS BEEREKAMP
Nadat Noah Baumbachs debuutfilm
Kicking & Screaming (1996) in de Nederlandse bioscoop precies 38
bezoekers had getrokken, lag het voor de hand het vervolg Mr.
Jealousy (1997) maar direct op video en dvd uit te brengen.
En ook om klantenbinding te genereren door Baumbachs derde, in zes dagen
opgenomen film Highball (1998) als bonus gratis bij te leveren op
hetzelfde schijfje. De ruime opslagcapaciteit van een dvd maakt het
mogelijk om nu het soort ontdekkingen te doen als op de flipside van een
single. Highball is letterlijk een B-film, een program
filler, zoals dat heette, toen bioscopen nog twee films voor de
prijs van één vertoonden.
Geheel volgens de traditie is Highball geen 'goede' film, maar
zit de charme juist in de nederigheid van de onderneming. In feite zijn
het drie korte films, over een groep vrienden in New York die drie keer
een feest samen vieren: een verjaardagsetentje, een Halloweenparty en
een oudejaarsavond. Het is een vaak melig, soms buitengewoon geestig
groepsportret van New-Yorkers die graag Europeanen zouden zijn, gespeeld
door hetzelfde ensemble dat in Baumbachs eerdere twee films voorkwam,
aangevuld met gasten. Zo neemt Eric Stoltz naar de eerste twee feesten
de echte Hollywoodsterretjes Ally Sheedy en Rae Dawn Chong mee. De
andere gasten spreken Ally Sheedy zenuwachtig bij haar voor- én
achternaam aan. Op het derde feest onthult Stoltz dat hij eigenlijk op
mannen valt, wat de meeste van zijn vrienden niet verbaast. En regisseur
Peter Bogdanovich debiteert op elk feest verbijsterend rake imitaties
van bij voorbeeld James Stewart en Alfred Hitchcock. Het begin van
Highball, waarin een man en vrouw samen in bed lezen en zich
afvragen waarom ze zo weinig Franse kennissen hebben, is de vervolmaking
van de hommage aan François Truffaut in Mr. Jealousy, een
door muziek uit Jules et Jim begeleide, nauwgezette pastiche van
een film met Jean-Pierre Léaud. Stoltz' alibi voor overspel, een
bioscoopbezoek, valt door de mand, als hij zegt dat The Man Who Shot
Liberty Valance een kleurenfilm was. Zoiets kan alleen een Truffaut-
fan of het kind van een filmcriticus verzinnen. Baumbach is beide (zijn
moeder is de recensente Georgia Brown). Zijn narcistische tweeluik vormt
een soort van huisvlijt-variatie op Woody Allen. Plot en makelij
rammelen aan alle kanten, maar vooral Highball is een obscuur
juweeltje voor cinefielen, dat veel brutaler uitpakt dan de
studentenstrapatsen in Kicking & Screaming. Want wie durft er in
Amerika nog een B-film te maken, uit bewondering voor de Nouvelle
vague?