T I T E L : |
Me You Them (Eu Tu Eles). |
R E G I E : |
Andrucha Waddington. |
M E T : |
Regina Casé, Lima Duarte, Stnio Garcia, LuizCarlos Vanconcelos. |
In: Pathé Arthouse, Amsterdam;Lantaren/Venster, Rotterdam.
Subversief verhaal braaf gefilmd
Door ANDRÉ WAARDENBURG
De tweede film van de
Braziliaanse filmmaker Andrucha Waddington (1970), Eu tu eles, werd
aangekocht door Sony Pictures Classics, de arthouse tak van de
Amerikaanse studio Columbia, en omgedoopt tot Me You Them.
Sinds Miramax (inmiddels door Disney ingelijfd) liet zien dat ook de wat kunstzinniger
films geld in het laatje kunnen brengen, hebben veel grote Amerikaanse
'majors' een afdeling die arthouse-films distribueert. Helaas zijn het
vaak wat brave risicoloze films, waar kraak noch smaak aanzit, die de
wereld worden ingestuurd.
Op papier is Me You Them echter niet risicoloos, laat staan braaf: na te
zijn bevallen van een kind verwekt door een herenboer keert Darlene
(Regina Casé) terug naar haar plattelandsdorp waar ze drie mannen
om haar heen verzamelt die gezamenlijk onder één dak
leven, en schenkt ze ieder van hen een kind.
Wat een zorgeloos pleidooi had kunnen zijn voor alternatieve
samenlevingsvormen en een scherpe satire op de dubbele moraal van
macho's is door Waddington nogal kleurloos verfilmd. Het verhaal kabbelt
lusteloos voort, er is weinig afwisseling in shots - Waddington filmt
vooral in totaalshots - en scenariotechnisch is het allemaal wat slapjes
in elkaar gestoken. Zo duurt het ontzettend lang voordat de derde man in
beeld komt, en eenmaal geïntroduceerd gebeurt er dramatisch gezien
weinig met hem.
Terwijl het verhaal potentieel zo subversief is: Darlene trouwt niet uit
liefde met haar eerste man maar omdat hij haar een huis belooft. Veel
heeft ze ook niet aan hem, want hij is vergroeid met zijn hangmat en
meer verknocht aan zijn radio dan aan mensen. Daarna kiest ze mannen uit
die voor haar verschillende functies - zorgzaamheid, verhitte passie -
vervullen. Waar de mannen nog lijden aan 'ouderwetse' bezitsdrang doet
Darlene niet moeilijk over liefde, seks, baren en jaloezie.
Het sterkste van Waddingtons film is dat hij het allemaal zo
vanzelfsprekend brengt, alsof het de gewoonste zaak van de wereld
betreft. Maar iedereen is al snel zo in slaap gesust dat de scherpe
kantjes die aan het verhaal zitten allang niet meer aankomen.