|
T I T E L : |
Together (Tillsammans). |
R E G I E : |
Lukas Moodysson. |
M E T : |
Lisa Lindgren, Mikael Nyqvist, Gustaf Hammarsten, AnjaLundqvist, Jessica Liedberg, Ola Norell, Shanti Roney. |
In: 11 theaters
Innemende, pregênante satire op het communeleven
in de jaren '70
Een altijd politiek gekleurde bril
Door GERWIN TAMSMA
Pippi Langkous was een
kapitalist, en bovendien een materialist. Altijd op zoek naar zakken
vol gouden munten en andere spullen. En dus vinden anno 1975 twee
'marksistische' makrobioten in de Stockholmse commune Tillsammans
('Samen') dat Astrid Lindgrens boek de deur uit moet.
Wanneer een huisgenoot tegensputtert dat het maar een kinderboek betreft, stellen
zij dat verdere discussie eigenlijk zinloos is: 'Lees het boek dan!'.
In Together, de Engelse titel van Lukas Moodyssons innemende
tweede film Tillsammans, volgend op zijn debuuthit Fucking
åmål, wordt de paradox in hun argument zo terloops
gebracht dat hij je bijna niet opvalt. Zeker is dat het geen van de
communebewoners opvalt. Als vanzelfsprekend wordt alles door een
politiek gekleurde bril bekeken. Dat documentair aandoende realisme
wordt bereikt door naturel acteren en de haast ruwe, maar zeer
effectieve cameravoering, montage en art direction. In tegenstelling
tot zoveel films over de jaren zeventig, houdt Together wel maat
bij het aanslepen van passende prullaria en kleding. Nadat ze weer door
haar drinkende echtgenoot geslagen is, belandt de jonge moeder
Elisabeth met haar kinderen Stefan en Eva in het huis waar haar broer
Göran een commune heeft gesticht. Daar wonen op dat moment (onder
meer) de net gescheiden Klas en Anna met zoontje Tet, vernoemd naar het
gelijknamige offensief uit de Vietnamoorlog. Anna heeft besloten dat ze
lesbisch is, Klas mag zich nu in de belangstelling verheugen van Lasse,
en de vriendin van goedzak Göran neukt liever met Erik, die alleen
maar toegeeft omdat zij belooft na de daad wel over de
arbeidersrevolutie te willen praten. Moodysson (geb. 1969) richt als
scenarioschrijver zijn pijlen wel op de uitwassen van die tijd, zette
pesterig SOS van het commerciële ABBA op de soundtrack,
maar geeft ook blijk van sympathie voor de pogingen om het anders te
doen. Aan de overkant van het pleintje, waar de buren loeren naar de
ontwikkelingen, is het tenslotte niet veel beter. Ma haakt eindeloos
aan haar kleedjes, pa trekt zich af bij de pornoblaadjes in de
werkplaats. Voor zoon Fredrik, beginnend puber, brildragend en te dik,
is opgroeien ook geen pretje. Dat Together net als Fucking
åmål wel pregênant maar nergens larmoyant is, komt
door de blik van de kinderen. Ze zijn slachtoffer wanneer volwassenen
alleen maar met zelfverwezenlijking bezig zijn, maar ook wonderen van
aanpassing. Oorlogsspeelgoed en televisie zijn verboden, dus speelt
bloemenkind Tet 'Pinochet en politieke gevangene' met zijn nieuwe
huisgenootje Stefan. De scherpste analyse komt van de dertienjarige Eva.
Verstopt in de kast die haar slaapkamer is, vertelt ze aan haar
vriendje van de overkant, hoe stom volwassenen wel niet zijn: ze vragen
zich af wie er nou eigenlijk besloten heeft dat wanneer de zon schijnt,
het mooi weer is, en wanneer het regent niet. En dan gaan ze het
precies andersom doen.
|
NRC Webpagina's
18 APRIL 2001
|