|
|
|
NIEUWSSELECTIE Heineken
|
Waarschuwing Vrumona
Literflessen jus kunnen ontploffen
Door een onzer redacteuren
Een aantal flessen blijkt niet goed te zijn gepasteuriseerd en kan ontploffen. Het bedrijf is een terughaalactie begonnen. Vrumona, dochter van bierbrouwer Heineken, kwam de fout op het spoor na een melding van een Limburgse horecagroothandel. Daar was een fles jus d'orange ontploft. "Gelukkig zonder ongevallen", zegt een woordvoerster. Vrumona wist de fles terug te voeren op een partij van 70.000 flessen waarbij de pasteurisatie, op 28 februari, bleek te zijn misgelopen. Daardoor zijn niet alle gistcellen in de sinaasappelsap gedood. De gistcellen konden zich daarop gaan vermeerderen. Daarbij ontstaat koolzuur, waardoor de druk in de fles stijgt. Hoewel het ontploffingsgevaar bij slechts een aantal van de 70.000 flessen optreedt, haalt Vrumona veel meer flessen terug. "Om de consument zekerheid te geven." Het is de tweede keer dat Vrumona een terughaalactie houdt. Eerder waren er problemen toen stukjes glas in flesjes frisdrank waren aangetroffen. Het bekendste incident met ontploffende frisdrankflesjes is de Exota- affaire die begin jaren zeventig speelde. Toenmalig ombudsman Marcel van Dam liet op tv een willekeurig flesje frisdrank ontploffen. Daarbij noemde hij twee keer de naam Exota, een drankje uit de limonadefabriek VLT in Dongen. De limonadefabrikant, waarmee het op dat moment al slecht ging, begon daarop een rechtszaak tegen de VARA. Die zaak sleepte zich een kwart eeuw voort. Intussen werd het op de rand van faillisement verkerende VLT voor één gulden opgekocht door onroerend- goedmagnaat Jakob Leutscher. Exota verdween van de markt. In 1996 oordeelde de rechtbank dat de VARA 7,7 miljoen gulden aan Leutscher moest betalen. Twee jaar later werd die eis gehalveerd. Bovendien kwam het bedrag volgens de rechter niet toe aan Leutscher - die inmiddels was overleden - maar aan de familie Van Tuijn, de oude eigenaren van VLT. Via de omvangrijke terughaalactie hoopt Vrumona verdere problemen te voorkomen. De frisdrankenproducent verkoopt de glazen literflessen jus d'orange met name aan grote en kleine horecabedrijven. Volgens de woordvoerster heeft het bedrijf geen plannen om de jus d'orange voortaan in plastic flessen te verpakken, zoals steeds meer fabrikanten doen. Heineken meldde drie jaar geleden dat het, in navolging van concurrent Carlsberg, meer bier in plastic flessen zou gaan verkopen. De productiekosten daarvan zijn lager dan die van glazen flessen. "Horecabedrijven serveren de flesjes vaak op tafel", zegt de woordvoerster van Vrumona. "En glas heeft een betere uitstraling dan plastic."
|
NRC Webpagina's 13 APRIL 2001
|
Bovenkant pagina |
|