T I T E L : |
Bread and Roses |
R E G I E : |
Ken Loach |
M E T : |
Adrien Brody, Pilar Padilla, Elpidia Carrillo, George Lopez, Alonso Chavez |
In: Cinecenter, Amsterdam; Cinerama, Rotterdam; Cinemariënburg, Nijmegen
Loach ontroert met oud verhaal
Door HANS BEEREKAMP
Volgens sommige reisgidsen is
Los Angeles de nieuwe hoofdstad van de Derde Wereld. Op de bushaltes in
Beverly Hills staan aan het begin van de avond tuinlieden,
kindermeisjes, koks en monteurs van Afrikaanse, Aziatische en vooral
Latijns-Amerikaanse herkomst te wachten, nadat ze hun werk voor de
rijken hebben gedaan. Hun werkgevers slapen meestal nog wanneer ze
beginnen.
Het kon niet uitblijven dat dit unieke museum van de
klassentegenstellingen eens gefilmd moest worden door Ken Loach, de
Britse regisseur die bijna elk jaar wel een film maakt over
vakbondsstrijd of uitbuiting, met bijzondere aandacht voor de menselijke
aspecten van de oorlog tussen arm en rijk. In de vakbondsgeschiedenis is
de eis om brood én rozen een gevleugelde kreet. De film Bread
and Roses concentreert zich op de activiteiten van de militante
vakbond van schoonmakers, die een hoge vlucht namen met de boom
van het onroerend goed in de jaren tachtig. Met voornamelijk Frans en
Engels geld financierde Loach zijn eerste 'Amerikaanse' film, die ons
kennis laat maken met een illegale werkster uit Midden-Amerika, die zich
zeer tegen de zin van haar 'verstandige' zuster aansluit bij de bond.
Loach is altijd heel goed in het psychologisch inzichtelijk maken van
politieke dilemma's: zijn die paar dollars meer het waard om je wankele
bestaan in de waagschaal te stellen, onder zware intimidatie, of is
solidariteit een eerste vereiste om te kunnen overleven? Loach' antwoord
op die vraag is voorspelbaar, maar de manier waarop hij het onderbouwt
is slim, moeilijk te weerleggen en soms ontroerend. Innemend is vooral
de rol van Adrien Brody als een vakbondsorganisator die zich van
onorthodoxe methoden bedient, zowel in zijn benadering van de werknemers
als bij het op stang jagen van de advocaten, van wie zijn mensen de
kantoren schrobben.
Waar Loach inhoudelijk niet veel nieuws meer weet te melden over arbeid
en kapitaal, kleedt hij het oude verhaal wel heel genuanceerd aan, met
begrip voor de motieven van proletariërs die zich helemaal niet
willen verenigen, maar bij voorbeeld naar de universiteit willen gaan om
zelf rijk te worden of gewoon bang zijn terug te worden gestuurd. En
leerzaam is Bread and Roses zeker, voor wie soms dacht dat er
alleen maar palmen en villa's staan in Hollywood.