T I T E L : |
Save the Last Dance |
R E G I E : |
Thomas Carter |
M E T : |
Julia Stiles, Sean Patrick Thomas, Kerry Washington |
In: 45 theaters
Blanke ballerina leert de hiphop
Door HANS BEEREKAMP
Een van de allereerste beelden
in de verrassend grote Amerikaanse hit Save the Last Dance is die
van een spoorwegovergang. Wie vertrouwd is met de Amerikaanse
pulptradities, weet dan dat hij melodrama kan verwachten over iemand die
opgroeit aan de Verkeerde Kant van het Spoor. De tragiek van Sara (Julia
Stiles) is dat ze plotseling moet oversteken na de dood van haar moeder.
Ze moet gaan wonen bij haar vader, een aan lager wal geraakte
jazzmuzikant in Zuid-Chicago; het betekent een voorlopig einde van haar
balletambities en ze belandt als enig blank meisje op een volledig
zwarte middelbare school.
Hoewel Save the Last Dance, geregisseerd door Thomas Carter
(Swing Kids, de Eddie Murphy-film Metro) zich van een
nederig idioom bedient - eerder clichédansfilms als
Footloose en Flashdance navolgend dan de glitter van
Saturday Night Fever of Fame - wordt er niet gemakkelijk
heengewalst over de sociale tegenstellingen in het gegeven. Het zou al
te makkelijk zijn om het scenario af te doen als een rooskleurig
sprookje over een superwitte zwaan, die door de hiphop-inspiratie van
haar genereus accepterende zwarte zwanen de balletschoenen weer
aantrekt. Sara wordt met de nek aangekeken als ze een affaire begint met
Derek (Sean Patrick Thomas), niet alleen door haar vader, maar ook door
haar zwarte vriendinnen, die een van de weinige jongens op school, die
dokter wil worden, ingepikt zien worden door een white bitch.
Sinds Guess Who's Coming to Dinner? (Stanley Kramer, 1967) heeft
Hollywood weinig progressie gemaakt in het presenteren van zwart-wit-
liefdeskoppels. Een van de weinige uitzonderingen heette niet toevallig
One Night Stand (Mike Figgis, 1997). Het geheim van het succes
van Save the Last Dance kan niet zetelen in de nogal povere
dansscènes, of in de sterkwaliteit van Stiles. Het moet dus wel
de behoefte zijn aan een vanzelfsprekende schildering van de vermenging
van subculturen, zoals die op scholen, in disco's en op straat in
Amerika en daarbuiten gestalte krijgt. Het gaat niet automatisch, ten
koste van onbegrip en misverstanden, maar het gebeurt en het is niet
verkeerd. Bovendien, en dat is de kracht van Save the Last Dance,
is het perspectief nu evenzeer die van de kleinst mogelijke witte
minderheid als dat van de trotse zwarte meerderheid. De melodramatische
vorm van het verhaaltje neem je daarbij graag op de koop toe, evenals de
zoetige afloop.