T I T E L : |
Îles flottantes |
R E G I E : |
Nanouk Leopold |
M E T : |
Maria Kraakman, Manja Topper, Halina Reijn, Kuno Bakker, Jacob Derwig, Leopold Witte |
In: Het Ketelhuis en Kriterion, Amsterdam; Haags Filmhuis, Den Haag; Lantaren/Venster, Rotterdam
Nanouk Leopold portretteert Meisjes van Dertig
Moeder, hoer en toch 'one of the boys'
Door DANA LINSSEN
'Meisjes van dertig' was heel
lang de werktitel van Nanouk Leopolds speelfilmdebuut Îles
flottantes. Die film beleefde tijdens het laatste Filmfestival
Rotterdam zijn première als onderdeel van de voor een beperkt
budget geproduceerde speelfilmreeks No more heroes.
'Meisjes van dertig' waren ook al de drie hoofdpersonen van Leopolds met een
Tuschinski Award bekroonde eindexamenfilm Weekend (1998). Ze
waren toen nog niet helemaal dertig, maar bijna, en voor altijd
meisjes - van de generatie die het vrouwen zo moeilijk maakt om
volwassen te worden. Omdat er aan de heilige drie-eenheid van voedster-
hoer-Madonna zo'n onmogelijke eis is toegevoegd: ook nog 'one of the
guys' zijn. Natuurlijk hebben ze vrouwenlichamen, de meiden uit
Îles flottantes zwemmen en zonnebanken, zoals vriendinnen
dat in vriendinnenverhalen doen. Maar ze gaan gekleed in het seksloze
uniform van de moderne jonge vrouw: te kleine kindertruitjes en te grote
mannenbroeken.
In Weekend bekeek Leopold hen met afstandelijkheid en spot. Ze
konden drinken als dragonders en als keurmeesters hun veroveringen (of
het gebrek eraan) bespreken. Met de titel Îles flottantes
lijkt Leopold commentaar te willen leveren op de jonge vrouwen die ze
geworden zijn: drijvende eilanden, zoals de letterlijke, pleonastische
betekenis luidt van het klassieke Franse dessert waarnaar de film heet.
'Vanillevla met eiwitprut', zoals Sascha (Manja Topper, ook al te zien
in Weekend) opmerkt op de dertigste verjaardag van Kaat (Maria
Kraakman). Zoet en vluchtig. 'Is dat het nou?' voegt ze eraan toe.
Dat is de cruciale vraag van de film: 'Is dat het nou?' Waar zijn ze
terechtgekomen? Wat hebben ze van hun leven gemaakt? Scenarioschrijfster
en regisseuse Leopold heeft niet veel verheffends voor haar
protagonisten in petto. Kaat is uitgekeken op haar suffe yuppenleventje
met de oudere goedzak Max (Leopold Witte) en verdrijft de verveling met
een affaire met de vriend (Kuno Bakker) van de derde vriendin, Isa
(Halina Reijn). Sascha is de enige met een echte baan, iets met
walkietalkies in de haven van het door cameraman Benito Strangio in veel
introverte en naturalistische totalen verbeelde Rotterdam. Ze drinkt
teveel en heeft wellicht de meeste sympathie van de maakster: als enige
van de drie antiheldinnen kreeg ze een verleden en een toekomst mee.
Maar voordat haar verhaallijn haar naar een waarlijk ontroerend einde
leidt, moet ze zich eerst van de verslavende verhouding met de
gewelddadige Peer (Jacob Derwig) bevrijden.
Thematisch is Îles flottantes verwant aan een
vriendinnenserie als Sex and the City, waarin zelfstandige
vrouwen worstelen met de eisen die de maatschappij en zijzelf aan hen
stellen. Het voornaamste probleem van Leopolds film is dat de regisseuse
de identificatie van de toeschouwer met de hoofdpersonen bewust
ondoorzichtig heeft willen houden. Ze heeft gekozen voor een vertelstijl
die veel dramatische ontwikkelingen en confrontaties buiten beeld houdt,
ten faveure van het filmische voorbijgaan van de tijd en het plotselinge
besef dat iets wat stond te gebeuren zich stilletjes al voltrokken
heeft. Jammer genoeg is zij daar niet helemaal in geslaagd. Integendeel.
Juist de kleine anekdotes in Îles flottantes blijven het
sterkste overeind, waardoor het kan gebeuren dat de mannelijke
tegenhangers van Kaat, Isa en Sascha begrijpelijker en zelfs
sympathieker overkomen, omdat ze met sterke karakteristieken zijn
neergezet.
Leopolds eigen stem had best wat stelliger in deze film mogen klinken.
Haar film is nu voorzichtig, tweeslachtig ook. Her en der rijst het
vermoeden dat de jonge acteurs en actrices sterker zijn dan hun
personages, al bewijst Leopold op beslissende momenten de touwtjes wel
degelijk in handen te hebben gehouden.