NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
B E E L D :
Nooit de baas
Maarten Huygen
Een moderne monarchie, dat is
zoiets als een moderne trekschuit. Toch wilde Felix Rottenberg over
modern koningschap debatteren in Het Schaduwkabinet. De ideetjes
waren mager. Kamervoorzitter Jeltje van Nieuwenhoven zei dapper dat de
Kamer voortaan zelf een informateur voor een nieuw kabinet zou proberen
te benoemen. In plaats van de koningin. Dat mag grondwettelijk. Maar de
monarch is juist de permanente onafhankelijke commissie zonder welke de
Kamer niet kan.
Pieter Broertjes, hoofdredacteur van De Volkskrant, vond dat de
koningin voortaan modern en geëmancipeerd haar eigen mening moet
kunnen zeggen. "Werkendeweg" zouden we ontdekken hoe ver ze kan gaan.
Prins Willem Alexander heeft de vrijheid aardig uitgetest met zijn
opmerking in New York over een Argentijnse briefschrijver die Videla
bleek te zijn. De emancipatie van de vorst zal altijd botsen met de
emancipatie van zijn volk dat weinig uitspraken duldt. De monarch is als
de Nederlandse vlag en die mag ook niet plotseling van kleur
verschieten, want iedereen moet zich erin blijven herkennen. Nee, als
een vorst wil emanciperen, wordt hij gelijk aan zijn volk en laat hij
zijn lot niet bepalen door zijn geboorte. De Oranjes zijn niet de enigen
die op hun woorden moeten letten. Alle bazen laveren voorzichtig om de
tere consensus niet nodeloos te breken, zelfs Broertjes. Zodra iemand in
de maatschappelijke rangen stijgt, wordt hij zwijgzamer en
voorzichtiger. Hoe een baas dagelijks geleefd wordt in plaats van zelf
te commanderen, is te zien in de dramaserie Beggars and Choosers
over een directeur van een Amerikaans televisiestation. Elke ochtend
wordt hij verrast door roddelbladen, slechte of goede kijkcijfers,
rechtszaken, onderzoeken, intriganten, scenaristen en diva's die hevig
op de televisie willen verschijnen. En niet te vergeten door zijn eigen
baas, de rijke eigenaar van het tv-station. Die is weer in een
rechtsprocedure verwikkeld met zijn vrouw over de eigendom van het
station. Nee, net zo min als de koning is de baas nog de baas. Aan alle
kanten ingeperkt door rechten, procedures en intriges. In Hollywood-
jargon zijn de tv-makers de beggars die zich uitsloven om door de
leiding van de tv-zenders, de choosers, te worden aangenomen maar
de etiketten kunnen soms net zo goed worden omgekeerd. TV-directeur
Malone is vaak beggar. Zelfs zijn eigen parkeerplaats werd voor
invaliden gereserveerd. Hier wordt op hilarische wijze afgerekend met de
mythe dat tv-stations oncontroleerbaar grote macht zouden hebben.
Prachtige satire op tv maken in Hollywood. De grote Amerikaanse tv-
stations zijn op hun retour en verliezen kijkcijfers. De zoon van de
directeur kijkt geen tv maar zit aan een computerspelletje of
chat onder het mom van huiswerk. Dit soort zelfrelativerende
humor vind je zelden op de Nederlandse televisie. Humoristische
scenaristen hebben de neiging zodanig te overdrijven dat het geheel
niet meer herkenbaar is. Dramaschrijfster Maria Goos heeft dat niveau
wel bereikt in haar serie over de bankiersfamilie in Oud Geld.
Die lichte toon werd ook getroffen door scenariste Mieke de Jong in de
film Ochtendzwemmers, waar de dagelijkse bezoekers van een
zwembad in allerlei grappige intriges verwikkeld raken. Jammer dat
zondagavond bijna alle mooie dingen op een kluitje komen. Arjan
Ederveen presenteerde een lumineus idee, een musical over Nina Brink.
Helaas was het een persiflage op het maken van zo'n musical, niet de
voorstelling zelf. Ik bleef watertandend en teleurgesteld achter, want
het liet zien hoe geweldig zo'n musical zou kunnen zijn met Jasperina
de Jong in de rol van Nina Brink. "She talks like a machine gun",
commentarieerde een Britse regisseur. Wat let Endemol nog? Nu de beurs
langzaam instort, is het publiek er helemaal voor in. Populaire humor
loopt een beetje achter de feiten aan. Honderden miljoenen heeft ze
verdiend maar de baas is ze er niet mee geworden.
|
NRC Webpagina's
9 APRIL 2001
|