|
|
|
NIEUWSSELECTIE Dossier Spoorwegen
|
Namens niemand
DE KLANTEN van de NS hebben echter geen boodschap aan dit soort manoeuvres, die doen denken aan de tijd dat sommige FNV-bonden nog werden gedomineerd door kaderle den van de communistische partij en andere marxistisch-leninistische groepjes. Ze willen waar voor hun dure OV-jaar kaart. Dat nu begrijpen niet alleen de bonden niet, ook minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) wekt de indruk het spoor bijster te zijn. De bewindsvrouwe beheert 100 procent van de aandelen van de NS. Als eigenaar van het verzelfstan digde spoor heeft zij dan ook te maken met de chaos die het 'rondje om de kerk' aanricht. Zij verschuilt zich niettemin achter het 'prestatiecontract' dat ze met de NS-directie heeft afgesloten. Nu al haar bemiddelingspogingen zijn gestrand, begint ze op grond van dit contract te dreigen met boetes. Wellicht heeft Netelenbos van nature de neiging om zich bij vakbonden thuis te voelen. In haar vorige functie als staatssecretaris van Onderwijs heeft ze daar ook blijk van gegeven. Daar is in theorie niets mis mee. Het poldermodel functioneert nu eenmaal alleen als de bonden con amore meedoen. Maar door haar pijlen onverhoeds op de directie te richten, bewijst ze de burger én zichzelf een slechte dienst. De FNV heeft de problemen over zichzelf afgeroepen. Alleen door nu op een breder front te interveniëren en, met inachtneming van de rechterlijke uitspraken over de invoeringsdatum van het nieuwe dienstrooster, alsnog bindende arbitrage af te dwingen, kan Netelenbos de schade beperkt houden: voor de bonden, voor de NS en zo ook voor de burgers.
|
NRC Webpagina's 6 APRIL 2001
|
Bovenkant pagina |
|