U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Philips

Ook tv's zitten Philips dwars


De dip in de chipbranche manifesteert zich in de resultaten van Philips. Kan het bedrijf de expansie snel beteugelen?

Door onze redacteur MICHIEL VAN NIEUWSTADT

ROTTERDAM, 20 MAART. Philips wilde niemand aan het schrikken maken met de winstwaarschuwing die vanmorgen is uitgebracht. Analisten met een ongerechtvaardigd vertrouwen in het elektronicabedrijf zijn de afgelopen weken gecorrigeerd door de afdeling Investor Relations. Voor tegenvallers op de markt voor mobieltjes is dit jaar al twee keer een schot voor de boeg gegeven en ook de dip op de chipmarkt komt niet bepaald als een donderslag bij heldere hemel. Dat de omzet van Philips Semiconductors in de eerste drie maanden van dit jaar zou dalen, was al een kleine maand bekend.

Even leek Philips vanmorgen in zijn opzet te zijn geslaagd. Gesteund door een goede stemming onder technologiefondsen noteerde het aandeel zelfs een paradoxale koerswinst na publicatie van het bericht dat de chipdivisie de eerste drie maanden van 2001 een tien procent lager resultaat zal laten zien dan in de eerste drie maanden van het jaar 2000. "Het is bepaald niet dramatisch", aldus S. Vrolijk van ING Barings vanmorgen. Toch maakte onzekerheid zich vanmorgen langzaam van beleggers meester. De onzekerheid, die zich vertaalde in een koersdaling later vanochtend, is voor een deel toe te schrijven aan de summiere verklaring die Philips vanmorgen heeft geveven over twee andere cruciale divisies: consumentenelektronica en componenten.

Beide divisies zullen in dit kwartaal in de rode cijfers duiken. "Het verlies voor consumentenelektronica valt bijhoorlijk tegen", zegt analist Marco Schram van Delta Lloyd. "Het betekent dat Philips niet alleen problemen heeft met de verkoop van mobieltjes, maar ook met conventionele producten zoals kleurentelevisies." Het negatieve resultaat van de divisie componenten, waarvoor aanstaand president G. Kleisterlee tot voor kort verantwoordelijk was, heeft zich in het laatste kwartaal van vorig jaar met een forse winstdaling al wel aangekondigd.

Wat staat Philips dit jaar te wachten? Kan het bedrijf zijn ambitie om financieel saai en voorspelbaar te zijn waar maken of krijgen de eb- en vloedbewegingen van de chipmarkt weer de overhand? Philips doet zijn best om beleggers houvast te bieden. Bij de presentatie van de jaarcijfers heeft het zich gecommitteerd aan ambitieuze doelstellingen voor de lange termijn, zoals een groei van 15 procent voor de winst per aandeel. Een doekje voor het bloeden in moeilijke tijden. "Maar de winst van Philips is altijd gekenmerkt door grote plussen en minnen", zegt analist Schram. Na enkele jaren van voorspoed op de chipmarkt is het makkelijk te vergeten dat ook de huidige president Boonstra er twee jaar geleden nog niet in slaagde zijn financiële doelstellingen te realiseren.

In de afgelopen jaren had Philips' chipdivisie relatief weinig last van een dip in de bestedingen aan halfgeleiders, omdat deze zich vooral manifesteerde op het gebied van personal computers. Dit jaar wordt ook een tegenvallende groei verwacht van de afzet van chips voor mobiele telefoons en consumentenelektronica. Philips zal moeten laten zien dat het flexibeler is geworden. Het bedrijf heeft bij herhaling beloofd dat de grote investeringen in chipfabrieken makkelijker dan vroeger kunnen worden teruggedraaid of stopgezet. Een tegenvaller in de omzet komt extra hard aan als de afschrijvingen op dure chipfabrieken onverminderd doorgaan. Hoe de klap kan doorwerken, is dit kwartaal al te zien: de omzet van de chipdivisie stijgt nog met zeven procent. Maar door de kosten van dure nieuwe chipfabrieken daalt de winst, met tien procent.


Zie ook:

Analisten: lagere winst Philips (19 maart 2001)

NRC Webpagina's
20 MAART 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad