U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  B U I T E N L A N D
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Metropolitan Police met informatie over het treinongeluk

Geschiedenis van treinongelukken


Weer treinongeluk in Engeland

Door onze correspondent
LONDEN, 28 FEBR. Bij een treinongeluk in het Engelse graafschap Yorkshire zijn vanochtend vroeg zeker dertien mensen om het leven gekomen. Er vielen tientallen gewonden, van wie er zeker dertig ernstig aan toe zijn.

Het vierde dodelijke spoorwegongeluk in vier jaar gebeurde vanochtend om kwart over zes, toen een Landrover met aanwagen van een naastgelegen autoweg op het spoor terechtkwam. Een intercity met 120 passagiers in zuidelijke richting raakte de auto, ontspoorde en kantelde. Daarop reed een goederentrein met kolen in noordelijke richting op de personentrein in.

De brandweer, die met groot materieel is uitgerukt, was aan het eind van de morgen nog bezig tientallen beknelde passagiers te bevrijden. De intercity van maatschappij Great National Eastern Railways (GNER) was over de belangrijkste doorgaande oostelijke spoorverbinding op weg van Newscastle naar het Londense station King's Cross.

Bij het ongeluk - een "onwaarschijnlijke samenloop van omstandigheden", aldus een spoorwegwoordvoerder - liepen alle tien wagons van de intercity en zeker vier zelflossers van de vrachttrein uit de rails. De goederentrein miste op een haar een huis langs de spoorbaan. De M62- autoweg is deels gesloten. Het ongeluk is erger dan de ontsporing bij Hatfield, in oktober vorig jaar, waarbij vier mensen omkwamen. Dat ongeluk, met een sneltrein van dezelfde maatschappij, was te wijten aan railbreuk en leidde tot een enorme hersteloperatie, die het hele Britse spoorwegnet maandenlang verlamde. GNER begon daarvan juist te herstellen. Bij de Londense stations Paddington en Southall kwamen bij treinbotsingen in 1999 en 1997 respectievelijk 31 en zeven mensen om. Een passagier, Raymond Brindley, een voormalig spoorwegbeambte, wist via een nooddeur uit het wrak te ontsnappen en een seinpost te waarschuwen. "Het spoor leek onder ons te verdwijnen, het licht ging uit en we vlogen alle kanten op", vertelde hij de BBC. "Daarna kwamen we tot stilstand en het rijtuig vulde zich met dieseldampen."

NRC Webpagina's
28 FEBRUARI 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad