|
Val Kilmer
In de reeks sterrenprofielen
deze week Val Kilmer, de in het theater geschoolde acteur met
Cherokeebloed, die aan zijn uiterst gevarieerde lijst van rollen
onlangs een amanuensis op Mars toevoegde in Red Planet.
Door HANS BEEREKAMP
De filmquizvraag wat Doc Holliday, Willem De Kooning en Elvis Presley
gemeen hebben zou een stuk eenvoudiger worden wanneer aan het rijtje Jim
Morrison, Batman en The Saint worden toegevoegd. Val Edward Kilmer (Los
Angeles, 31 december 1959) speelde ook Hamlet in het theater en sprak de
stem in van Mozes én van God in de tekenfilm The Prince of
Egypt. In interviews zei Kilmer een hekel te hebben aan de
oppervlakkigheid van televisie en veel liever op de planken te staan
dan voor een camera. Verlegenheid en onhandigheid - vaak zie je Kilmer
in rollen met zijn vingers frommelen - zouden de sexy acteur met een
deel Cherokeebloed, die op zijn zeventiende werd aangenomen in het
prestigieuze New-Yorkse dramaklasje van Juilliard, belemmeren in
heloedvol vervullen van een rol in de media als superster. Liever
rommelt hij wat op zijn ranch met drie buffels, waarvan er een naar
James Brown is vernoemd.
Het kameleontisch vermogen van Kilmer, die in Oliver Stone's
filmbiografie The Doors (1991) niet alleen Jim Morrison
overtuigend gestalte gaf, maar ook alle muzikale nummers met de exacte
stemintonatie zelf nazong, wijst op een gedegen benadering van zijn
beroep. Maar de keuze van veel van zijn rollen wijst niet op een hoog
ontwikkelde smaak, en zijn hopeloze optreden bij de Nederlandse
première van The Saint (1997), door een bezoek aan de
coffeeshop nauwelijks in staat tot het uitbrengen van samenhangende
zinnen, wijst evenmin op een erg professionele houding.
Kilmers eerste filmrol, als een door Paul Anka en Gene Vincent
geïnspireerde rockzanger en spion in Oost-Duitsland in Top
Secret! (1984), beloofde vooral een komische carrière. Daar
kwam verandering in door de film die hem de sterstatus bezorgde: de
superhit Top Gun (Tony Scott, 1986), waarin hij als de coole
vliegenier Ice Tom Cruise uitdaagt. Op de set van Willow
ontmoette hij een Britse actrice uit The Singing Detective,
die tijdens haar in 1996 ontbonden huwelijk met de ster alleen nog als
Joanne Whalley-Kilmer in credits verscheen. Het is onduidelijk of de
neergang van Kilmers filmloopbaan sinds de scheiding op toeval berust,
maar na de dievenpartner van Robert DeNiro in Heat (Michael
Mann, 1995) heeft Kilmer nog slechts in inferieure films gefigureerd,
zoals The Ghost and the Darkness, The Island of Dr. Moreau
en At First Sight. De uitzondering was een piepklein rolletje
als Willem De Kooning in Ed Harris' biografie Pollock. Het
optreden als amanuensis op Mars in Red Planet zal zijn loopbaan
geen nieuw elan verschaffen. Meer toekomst biedt wellicht Kilmer
dichterschap: hij publiceerde een bundel, waaruit het aan voormalige
vlam Michelle Pfeiffer opgedragen gedicht Pfeiffer Howls at the
Moon niet onopgemerkt bleef.
|
NRC Webpagina's
14 FEBRUARI 2001
|