U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  S P O R T
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Document sponsoring voetbalclubs

Nuon


NUON dreigt Vitesse

'Autosport past niet bij schoon imago'

Door onze sportredactie
ROTTERDAM, 2 DEC. Energiebedrijf NUON wil niet worden geassocieerd met auto- of motorsport. Om die reden heeft de hoofdsponsor van voetbalclub Vitesse gedreigd de sponsoring stop te zetten als de club actief wordt in de autosport.

Vitesse en Feyenoord tekenden onlangs een intentieverklaring met de Engelse initiatiefnemer van Premier 1 Grand Prix, mogelijk in 2002 een nieuwe klasse in de autosport. Net als een aantal andere Europese topclubs hebben de nummers één en twee uit de eredivisie zich akkoord verklaard met het gebruik van logo en clubkleuren op de racewagens. In Nederland zijn ook Ajax en PSV benaderd. Voor de clubs zijn er geen kosten aan het project verbonden. Ze delen wel in de opbrengsten.

"Wij zijn uit milieu-oogpunt bezig met duurzame energie", zei NUON- woordvoerder Knoers. "Dat is onverenigbaar met autosport. We hebben het Vitesse meegedeeld en de club heeft beloofd hier op korte termijn op terug te komen." Volgens Vitesse-woordvoerder Huizinga zal dat ook gebeuren. "De verhalen over de autosport zijn nog in een zeer pril stadium, als het concreet wordt, zouden we daarover sowieso met NUON gaan praten", zei Huizinga, die verder niet op de kwestie wilde ingaan. Hij wees er op dat de club met de ondertekening van de intentie- overeenkomst geen verplichtingen is aangegaan.

De bedenkers van het plan willen auto's met daarop de logo's en de kleuren van een zesentwintigtal Europese topclubs tegen elkaar laten racen. De wagens zouden technisch gelijkwaardig aan elkaar moeten zijn. De races bestaan uit twee manches van elk 160 kilometer of maximaal een uur. Volgende week hoopt de organisatie een akkoord te bereiken met de circuits.

Vitesse-voorzitter Vaessen zei eerder deze week in De Telegraaf dat het raceproject geen hoge prioriteit heeft bij zijn club. "De naam Vitesse duidt wel op snelheid en we vinden het een stukje erkenning dat we zijn uitgenodigd, maar verder wachten we het vervolg hierop rustig af." In tegenstelling tot NUON heeft Vaessen wel wat met snelheidssporten. Hij was voorzitter van de internationale motorsportfederatie (FIM) en is nauw betrokken bij de TT van Assen, één van de belangrijkste motorsportevenementen ter wereld.

In juli toonde Vaessen nog zijn dankbaarheid richting NUON, dat volgens hem "bepaald de strop niet had aangetrokken" om de club tot een strenge sanering te dwingen. De sponsor stelde geen tijdslimiet voor het terugbetalen van de ongeveer zestig miljoen gulden die Vitesse NUON schuldig is. Volgens Knoers wordt deze situatie niet als chantagemiddel gebruikt. "We leven in een vrij land, het contract met Vitesse loopt af in 2002."

Zelf heeft het energiebedrijf genoeg juridische mogelijkheden om eerder te scheiden van Vitesse, mocht de club daadwerkelijk de autosport instappen. In het beleidsplan van NUON worden auto- en motorsport genoemd als activiteiten die het energiebedrijf niet geschikt acht om sponsorguldens aan te besteden.

Van de clubs die benaderd zijn om deel te nemen aan het het raceproject, is Manchester United al zichtbaar in de Formule I. Op de Arrows van Verstappen en zijn Spaanse teamgenoot De la Rosa prijkt de naam van de officiële website van de lijstaanvoerder in de Premier League.


Lees ook:

Spelersfonds is mogelijk in strijd met wet (29 maart 2000)
'Wie betaalt, bepaalt (18 maart 2000)
Sponsors vaker betrokken bij aankoop spelers (18 maart 2000)
Vitesse geeft voorkeur aan saneren (26 Voetbalvrienden (26 Nuon neemt club over (25 februari 2000)
Energie en voetbal (24 februari 2000)
Zwijggeld voor Vitesse-voorzitter(24 februari 2000)
Politiek kritisch over rol NUON bij Vitesse (24 februari 2000)
'Sponsoring leidt niet tot duurdere stroom' (24 februari 2000)
Rentree van Aalbers niet bespreekbaar (23 februari 2000)
Tekorten Vitesse door transferbeleid (22 februari 2000)
Commissaris Terlouw weg bij Gelredome (19 februari 2000)
Vitesse had binnen jaar tekort 30 mln (18 februari 2000)
'Coup tegen voorzitter al in zomer beraamd' (17 februari 2000)
Aalbers moet bij Vitesse weg als voorzitter (16 februari 2000)

NRC Webpagina's
2 DECEMBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad