T V V O O R A F :
Tovenaars van de reclame
HENK HOFLAND
Eind jaren vijftig heeft de
Amerikaan Vance Packard zijn bestseller The Hidden Persuaders
geschreven. Het was in de tijd dat niemand meer zeker was van zijn
geestelijk voedsel, ongeveer zoals nu niet van de biefstuk.
In het Sovjetblok werden de mensen gehersenspoeld en daarover verschenen in het
Westen boeken als dat van William Sargent, Battle for the Mind.
Aan de vrije kant van de wereld werd de consument-in-opkomst
gemanipuleerd door de tovenaars van de reclame. Die werden door Packard
ontmaskerd. Een voorbeeld. Een fabriek had een poeder op de markt
gebracht waarmee de huisvrouw in een oogwenk een cake kon bakken. Dit
poeder werd niet verkocht. Er werd een reclamepsycholoog bijgehaald. Hij
zei: "Jullie hebben de behoefte aan creativiteit bij de vrouw
onderschat. Ze moet zelf ook nog iets te doen hebben." Hij vond de
oplossing. De samenstelling werd iets veranderd en op de
gebruiksaanwijzing werd toegevoegd: Voeg twee verse eieren toe.
Het breken van de eieren en de aanblik van het druipend struif en de
gele dooier op het deeg bevredigde de vrouwelijke behoefte aan
creativiteit. Zo werd dit cakepoeder toch een succes.
Sindsdien is het er niet beter op geworden. Op alle gebieden des levens
zijn ondernemingen en experts bezig de consument een oor aan te naaien.
In zekere zin is het altijd zo geweest, maar dat is geen argument. Wat
in het verleden mis is gegaan, mag nooit als verontschuldiging dienen om
in historische waanwijsheid bij de pakken neer te zitten. Het grote
verschil tussen vroeger en nu is, dat tegenwoordig de consument het
juist fijn vindt als hij in de verkeerde richting op sleeptouw wordt
genomen. Om daar iets aan te doen, heeft de Stichting Teleac een cursus
samengesteld, Verborgen verleiders, begeleid door een boekje van
Dr. Jaap van Ginneken, met als ondertitel Hoe de media je sturen.
Eerst over dit boekje. Het is de auteur gelukt daarin vrijwel alles te
verzamelen, beknopt en overzichtelijk, wat op het gebied van misleiding,
vertekening, demagogie in alle massacommunicatie aan de orde kan komen
(en daarbij zijn eigen oeuvre niet vergeet - zie de literatuuropgave bij
de G). Het is niet alleen een handleiding voor mensen die hun paraatheid
willen scherpen. Maar ook degene die bijvoorbeeld legervoorlichter wil
worden, of planner voor tv-reclameblokken, kan er tien handige tips in
vinden. En de lezer denkt: Aha! Zit het zó in elkaar. Ter
adstructie van een en ander wordt verwezen naar recente gebeurtenissen
met markante mediahelden: O.J. Simpson, Elian Gonzales.
Na deze lectuur valt de eerste aflevering tegen. Het gaat voornamelijk
over de lotgevallen van de voetballer Clarence Seedorf, die op een
belangrijk moment de bal niet in het doel schoot maar er overheen. Dat
moment van persoonlijke en nationale tragiek zien we wel een keer of
zes. Wie niet van voetballen houdt, gaat het wel geloven, en wie er
bovendien geen verstand van heeft, denkt: Had Seedorf zijn verguizing
dan niet verdiend? Hij krijgt al dat geld toch om doelpunten te maken;
of vergissen we ons. Bij voetballers is het als bij generaals: winnen
ze, dan krijgen ze een standbeeld, maar wee als ze verliezen. Er is dan
veel sprake van 'de' media die zich aan het ongeluk van de voetballer
verzadigd zouden hebben. Dat heeft niets met moderne communicatie te
maken. De Grieken deden het met een schervengericht.
Maar laten we ons niet schuldig maken aan een praktijk waar Teleac tegen
waarschuwt. Er komen nog veel meer afleveringen. Het boekje van Van
Ginneken belooft veel. Ik hoop op een fragmentje Golfoorlog,
persconferentie van generaal Schwarzkopf, hearings van Joseph
McCarthy, Rinus Michels en Christine Keeler. En de Ford Edsel, het
topmodel dat de Titanic van de verborgen verleiders is geworden.
Verborgen verleiders, Ned.1, zondag, 17.53-18.18u.