|
|
|
NIEUWSSELECTIE Dossier Rekeningrijden
|
D66: liever geen tolpoorten, maar akkoord blijft
Door een onzer redacteuren
Giskes zelf stelde echter dat allen zich vergisten. "Ik haal nergens een handtekening onderuit", aldus Giskes. "Ik stel een vraag." Ze ontkende ten stelligste dat ze van de afspraken, die ook vastliggen in het regeerakkoord, af wilde. Giskes betoogde echter dat ze liever het rekeningrijden zou willen overslaan, omdat dat op te veel verzet in de samenleving stuit. In plaats daarvan zou het kabinet beter zo snel mogelijk een elektronische kilometerheffing kunnen invoeren. Ze wees er op dat ook organisaties als de ANWB en VNO/NCW daaraan willen meewerken. Via een kilometerheffing kan de overheid de gangen van de automobilist precies nagaan en desgewenst een heffing naar plaats, tijd of afstand opleggen. Het probleem is echter dat deze technologie nog maar in de kinderschoenen staat. Volgens het ministerie van Verkeer en Waterstaat komt die pas tussen 2008 en 2010 beschikbaar. Duitsland wil echter al vanaf 2003 een kilometerheffing invoeren voor vrachtwagens. Nu D66 ook weinig meer voelt voor de proef met het rekeningrijden, staan alleen de PvdA en GroenLinks er nog van harte achter. Van de VVD was al langer bekend dat die partij er sceptisch tegenover staat. Giskes onderstreepte dat de voorlopige invulling van de besteding van de tien miljard gulden, die zijn uitgetrokken voor het Bereikbaarheidsoffensief Randstad (BOR) van Netelenbos, haar niet bevalt. De nadruk ligt te zeer op nieuwe wegen. Afgelopen zomer poogde D66 ook al meer geld in het BOR toegewezen te krijgen voor voorzieningen voor het openbaar vervoer. Dat lukte slechts ten dele. Vanmiddag zou de begrotingsbehandeling worden voortgezet. Netelenbos reageert dan op de suggesties uit de Kamer.
|
NRC Webpagina's 16 NOVEMBER 2000
|
Bovenkant pagina |
|