T I T E L : |
Lies |
R E G I E : |
Jang Sun-Woo |
M E T : |
Lee Sang Huyn, Kim Tae Yeon |
In: Kriterion, Amsterdam; Lux, Nijmegen
Schone seks uit Zuid-Korea
Door BIANCA STIGTER
In Lies van de Zuid-
Koreaanse regisseur Jang Sun-Woo, een bekende gast van het Filmfestival
Rotterdam, krijgen een meisje van achttien en een beeldhouwer van 38
een verhouding met elkaar.
De film bestaat bijna alleen uit seksscènes, die al snel een sadomasochistisch karakter krijgen.
Eerst is het de man die slaat, later het meisje. Ze slaan met steeds
grotere dingen. Op het laatst slaat het meisje met een knuppel die
groter is dan zijzelf. Tussen de sessies door verzorgen ze liefdevol
elkaars blauwe plekken. Lies is een bijzondere film omdat de
seks er, zeker in het begin, zo schoon, zo helder in getoond wordt. Aan
Lies kleeft geen olala, de film is niet pikant, niet broeierig,
niet stout. Samen met de man kun je je wel verbazen over de schoonheid
van de anus van het meisje, die als een bloem in close-up in beeld
wordt gebracht. Het meisje is ook verder een mooi meisje, maar ze wordt
nergens een sekssymbool of overdreven een meisje. Lies is
daardoor een film die misschien weinig mensen echt zal opwinden, omdat
de seks niet in een web van verwijzingen gewikkeld is. Er wordt niets
gesuggereerd. Aan de andere kant wordt er ook te weinig 'echte' seks
getoond om als pure pornografie te kunnen opwinden. De toon van de film
is licht, bijna vrolijk. Aan het begin vallen de twee niet-
professionele acteurs een keer uit hun rol om rechtstreeks in de camera
te vertellen hoe het is om in deze film te spelen. Ze giechelen. Tegen
het einde wordt Lies grimmiger. Als het paar samen was gebleven,
hadden ze elkaar misschien vermoord. Voor dat einde kiest Woo niet, hij
laat ze net op tijd uit elkaar gaan, al hebben ze dan wel hun geld, hun
huis en hun familie verloren.
Lies is in Zuid-Korea sterk ingekort in de bioscoop gekomen. Hij
is gebaseerd op een boek dat er verboden is. Deze censuur heeft de film
toch nog een pikant tintje gegeven.