T I T E L : |
Baise-moi |
R E G I E : |
Virginie Despentes en Coralie Trinh Thi |
M E T : |
Raffaëlla Anderson, Karen Bach |
In: Cinemarienburg, Nijmegen; Ketelhuis, Amsterdam; Springhaver, Utrecht
Seksueel realisme uit Parijs
Door HANS BEEREKAMP
Een deel van de Franse films die
vroeger in grotere aantallen de Nederlandse bioscopen bereikten dan
tegenwoordig, zou je kunnen rekenen tot het pikante genre.
Sinds de jaren zeventig hoeven Hollanders niet meer naar Parijs voor olala, maar
in de recente Franse cinema duikt een nieuw seksueel realisme op, dat
hier zowel spannend als schokkend wordt gevonden. In films als
Romance van Catherine Breillat en Baise-moi van Virginie
Despentes en Coralie Trinh Thi laten vrouwelijke regisseurs zien dat
seksverslaving en het definiëren van lichamelijke liefde-zonder-
liefde als arena van een machtsstrijd geen exclusief mannelijke zwakte
is. Integendeel, de twee meisjes die Baise-moi ('neuk me') tot
hun motto hebben gemaakt, gaan verder dan de mannen die hun pad kruisen.
Ze vinden geen troost in het ontladen van seksuele energie. Hun
veelvuldig en gewelddadig copuleren is eerder het gevolg van een
innerlijke noodzaak: de seks is walgelijk, zo walgelijk als ze het leven
en zichzelf vinden. Ook het uiterlijk van Baise-moi, gedraaid in
smoezelig licht op digitale video, getuigt van walging over het bestaan.
Die walging is eerder vanzelfsprekend en alledaags dan existentieel.
Natuurlijk valt Baise-moi makkelijk van de hand te wijzen, als
een getuigenis van een mentaliteit die je niet deelt of niet wilt delen.
De volgende stap is om de film te desavoueren als porno of als een
handige poging tot exploitatie van de toeschouwer. Een dergelijke
interpretatie van Baise-moi is net zo kortzichtig als de
opvatting dat de film een feministisch pamflet is.
De bedoelingen van Baise-moi reiken helemaal niet zo ver. Op
tamelijk pragmatische wijze verschaft de film een blik in een wereld die
de laatste vernisjes beschaving heeft afgeschaft. In dat universum
bestaat geen romantische liefde meer. Twee meisjes die alle illusies
verloren hebben, neuken en schieten zich een weg door het heden. Hun
haat geldt een ieder die nog wel illusies koestert, zoals de bezoekers
van een parenclub, die ze terloops vermoorden. Een prettig gezicht is
dat niet, maar opnieuw moeten we een Franse film nageven dat de
hypocrisie vooral in het hoofd van de kijker zit, en niet in de film
zelf. Misschien verdienen het meeste mededogen degenen die in deze
voorstelling van zaken niets van zichzelf menen te herkennen.