T I T E L : |
Snatch |
R E G I E : |
Guy Ritchie |
M E T : |
Brad Pitt, Vinnie Jones, Jason Statham, Benicio del Toro, Dennis Farina, Alan Ford, Rade Sherbedgia, Stephen Graham |
In: 25 theaters
Brad Pitt mompelt heerlijk in sprookje voor
mannen
Door BIANCA STIGTER
Snatch, de tweede film
van de Engelse regisseur Guy Ritchie, lijkt heel erg op zijn eerste
film, Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1998).
Je kunt niet zeggen dat Ritchie zich sinds zijn succesvolle debuut ontwikkeld heeft.
Maar wie zegt eigenlijk dat dat moet? Meer van hetzelfde is niet
vervelend als datzelfde zo lekker is. Snatch is nog een biertje.
En nog een. Beide films van Ritchie spelen zich af in een stad die erg
op Londen lijkt, waar alleen maar mannen wonen en het minder erg is
iemand te vermoorden dan iemand te verlinken. Het is een fantasiewereld
die past bij het 'laddism', een stoere, enge maar toch gezellige wereld
van jongens onder mekaar, waarin misdaad nog net iets spannender is dan
een goede voetbalwedstrijd.
Het grootste verschil tussen Snatch en Lock, Stock is dat
Ritchie voor zijn tweede film dankzij het succes van de eerste meer geld
ter beschikking had en Snatch er dus nog wat gelikter uitziet dan
het debuut. Bovendien speelt er in Snatch, naast een aantal oude
bekenden uit de eerste film als ex-voetballer Vinnie Jones, een grote
Amerikaanse ster in mee. Maar Brad Pitt kon niet dankzij het ruimere
budget worden aangetrokken. Hij bood zichzelf aan voor een veel lagere
prijs dan zijn gebruikelijke honorarium omdat hij graag 'een van de
jongens' wilde zijn. Ook Ritchie zelf is gevoelig voor 'laddism'. Hij
spreekt met een cockney-accent dat je op grond van zijn afkomt - zijn
stiefvader was een Lord - niet zou verwachten en noemt zijn vriendin
Madonna 'the Missus'. Pitt speelt in Snatch overigens geen
gangster uit de East End, maar een Ierse zigeuner, een van de vele
minderheden die in de film gekarikaturiseerd worden. De leukste grap in
de film is Pitts zelfverzonnen accent. Wat Pitt zegt is bijna niet te
verstaan, en dat is nog veel grappiger dan alle cockney oneliners.
Snatch heeft een overvolle plot die cirkelt om een illegale
bokswedstrijd en een gestolen diamant. Met het eerste, het tweede of
beide krijgen alle personages vroeger of later te maken, en het is alles
weer heerlijk hip in beeld gebracht, met freezeframes, slowmotion, tekst
in beeld, razensnelle flashbacks en andere filmfoefjes die
mainstream aan het worden zijn. Leuk is de manier waarop
razendsnel een vlucht van New York naar Londen in beeld wordt gebracht.
Een shot van een opstijgende Concorde zegt genoeg. De film begint met
het stelen van de diamant door een groepje als chassidische joden
vermomde gangsters. We zien ze op het zwart-wit van in het gebouw
hangende beveiligingscamera's terwijl ze praten over het al dan niet
maagd zijn van Maria, een discussie die ongetwijfeld bedoeld is om te
herinneren aan het gesprek over Madonna's Like a virgin in
Quentin Tarantino's Reservoir Dogs. Er is wel weer meer dat aan
Tarantino doet denken in Snatch. Er is ook een groot verschil.
Reservoir Dogs en Pulp Fiction ontleenden hun effect voor
een groot deel aan het feit dat ze bleven schuren met de werkelijkheid.
Snatch doet dat niet. Het is een sprookje voor gozers.