T I T E L : |
Nurse Betty |
R E G I E : |
Neil LaBute |
M E T : |
Renée Zellweger, Morgan Freeman, Chris Rock, Greg Kinnear, Aaron Eckhart |
In: 20 theaters
Verfrissende komedie van Neil LaBute over fictie en werkelijkheid
Een beter leven zoeken in een soap
Door DANA LINSSEN
Eigenlijk had Betty beter Dotty
kunnen heten, want Neil LaBute laat er geen twijfel over bestaan dat zij
als een moderne erfgename van Dorothy uit The Wizard of Oz de
staatsgrens van Kansas passeert om in een wonderlijke wereld terecht te
komen.
Geen technicolor sprookjeslandschap, maar een soap in cinemascope is haar decor. Betty weet ten gevolge van een posttraumatisch stress-
syndroom nog maar één ding zeker. Niet Betty de
serveerster is zij, met een luizig leven en een verachtelijke man, maar
Nurse Betty, de verloren gewaande verloofde van soapdokter David Ravell.
Dus op naar Hollywood voor een happy end.
In zijn derde speelfilm kiest toneelschrijver en filmmaker Neil LaBute
na de grimmige ontrafeling van man-vrouw-verhoudingen in In the
Company of Men (1997) en Your Friends & Neighbours (1998)
voor een intelligente genremix tussen komische soapverdwazing en
actiethriller. Betty is verliefd op haar televisiedokter, wiens laatste
woorden voordat zij na getuige te zijn geweest van een bloedige moord
haar greep op de werkelijkheid kwijtraakte als een mantra voor zich uit
fluistert: "I know there's someone special out there for me." En terwijl
zij haar droomdokter najaagt, wordt ze zonder het zelf te weten
achtervolgd door twee criminelen, van wie de een (Morgan Freeman)
terwijl hij haar zoekt verliefd op haar wordt. De bizarre parallel
tussen die beide fantasieliefdes maakt van Nurse Betty net iets
meer dan een vrolijke komedie over een simpel meisje wier denk- en
gevoelswereld door een soap geabsorbeerd is. Renée Zellweger
(Me, Myself and Irene) speelt haar opgeruimd als een Doris Day
met een zuurbal in haar mond, met een tuitmondje dat wil sputteren,
kussen of trillend snikken. Als een soapmeisje en een soapkijkster
tegelijkertijd, en voldoende doorzichtig om op haar zeepbeldromen al je
eigen verlangens weerspiegeld te zien.
Nurse Betty heeft geen verrassingen en geen clichés achter
de hand. Het is geen The Truman Show waarin Jim Carrey pijnlijk
moest ontdekken dat zijn wereld maar schijn was. Het verfrissende van
het script van Nurse Betty, waarvoor scenaristen John C. Richards
en James Flamberg eerder dit jaar op het Filmfestival Cannes een prijs
ontvingen, zit in de onverwachte manier waarop alle soap-obstakels door
elkaar gehusseld zijn en tegendraads worden gepresenteerd. Natuurlijk
gelooft niemand Betty, maar zij is wel een stuk redelijker dan iedereen
om haar heen. En omdat zij zonder al teveel problemen tot diep in het
hart van haar favoriete serie weet door te dringen, wordt je subtiel op
haar hand gebracht.
In tegenstelling tot de meeste films die over de scheiding tussen fictie
en werkelijkheid worden gemaakt, moraliseert LaBute nauwelijks. Er is
niet een betere wereld, hoogstens een beter leven en het is niet
verwonderlijk dat je dat in zijn optiek het beste kunt leven als je weet
wie je bent. Daarmee plaatst hij Nurse Betty in een aloude
romantische traditie van coming-of-age-films, waarvan The Wizard of
Oz inderdaad een van de eersten was. Maar LaBute behoedt de
toeschouwer voor dweepzucht of ironie. Het enige waarmee de draak wordt
gestoken is, dankzij talloze verbale spitsvondigheden en grapjes over
acteren, de sluimerende en oh zo soapy onrust over hoe dit allemaal
moet aflopen.