U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Cosmo-girl met passie

CORINE VLOET
Emma Bovary, in een lange witte onderbroek en hemdje met kanten ruches, heeft zojuist een badkuip gevuld met warm water wanneer haar man Charles de slaapkamer binnenkomt. "Ik ga zo in bad", kondigt ze schalks aan, en strooit wat rozenblaadjes in het water. "Maar het is tien uur", sputtert Charles tegen. "Om tien uur gaan we slapen." "Gewoontes", zegt Emma met een verleidelijke glimlach, "zijn als beloftes, gemaakt om je er niet aan te houden." "Goed", antwoordt haar man, "dan wacht ik wel beneden tot jij klaar bent."

De Emma Bovary (Frances O'Connor) uit de nieuwe adaptatie van de BBC is een Cosmo-girl avant la lettre. Vlak na haar huwelijk met de oerdegelijke maar saaie plattelandsdokter Charles Bovary (Hugh Bonneville) probeert ze la 'tien opwindende tips om de sleur in je relatie te doorbreken' wat fleur in haar leven te brengen. In haar mooiste roze baljurk wacht ze Charles 's nachts op in de tuin, om passages uit het Hooglied te reciteren. Je bent zo geagiteerd, is zijn verbaasde reactie, zal ik een kalmerend drankje voor je klaarmaken? 's Ochtends, voordat hij uit bed stapt, overlaadt ze hem met kussen, fluistert dat ze hem mist wanneer hij weg is. Daar is wel wat aan te doen, zegt Charles, en geeft haar een hondje om voor te zorgen.

Deze versie van Gustave Flauberts klassieker - vanavond zendt Canvas het eerste van de drie delen uit - legt veel nadruk op de sensuele kant van Emma's karakter, als om onmiskenbaar duidelijk te maken waarom Flaubert na de eerste verschijning in feuilletonvorm van de roman in 1857 werd aangeklaagd wegens obsceniteit en immoraliteit. Die expliciet sensuele invalshoek leidt tot veel scènes die niet in het boek voorkomen, maar effectief is het wel. Wie de harkerige Charles met Emma in bed ziet op hun huwelijksnacht, hoort hoe zij vraagt - lichte verbijstering in haar stem - "Is dit passie, Charles?", weet dat het slechts een kwestie van tijd is voordat ze naar afleiding gaat zoeken.

Passie is waar de fantasievolle, romantische Emma boven alles naar verlangt, en glamour. Ze verslindt romans, society-bladen en catalogi met de laatste mode uit Parijs. En, net zoals elke moderne Cosmo-girl, probeert ze de leegte te vullen met funshoppen op krediet, bij de sluwe handelaar Lheureux. Maar Emma is meer dan een leeghoofdig wichtje; niet voor niets is een van Flauberts meest aangehaalde uitspraken 'Madame Bovary, c'est moi'. Wie zou zich niet doodvervelen in het provinciestadje Yonville? Emma is een vleesgeworden aanklacht tegen hypocrisie en kleinburgerlijkheid. De zorgvuldige, realistische BBC- adaptatie, opgenomen in Normandië, blijft redelijk dicht bij de roman. De cast is uitstekend, met Bonneville als hopeloos verliefde dokter Bovary die zijn vrouw niets kan weigeren, Greg Wise (Sense and Sensibility) als Emma's minnaar Rodolphe, en boven alles de Australische actrice Frances O'Connor, die vorig jaar ook al de hoofdrol in Mansfield Park speelde. Zij is de perfecte Emma: mooi, levendig, verveeld, een tikje oppervlakkig en overlopend van de onbestemde verlangens die genadeloos haar ondergang inluiden.

Madame Bovary (deel 1), Canvas, 20.55-21.50u.

NRC Webpagina's
27 OKTOBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad