F I L M V O O R A F :
La Double Vie de Véronique
EDO DIJKSTERHUIS
De werkelijkheid bestaat uit
ontelbare, parallelle universums waarin ieder mens ontelbare, parallelle
levens leidt. Dat is in een notendop de theorie waarmee Piotr
Demianovich Ouspensky (1878-1947) aan het begin van de twintigste eeuw
furore maakte. Sporen van het mystieke gedachtegoed zijn terug te vinden
in de roman De komst van Joachim Stiller van de Belgische
magisch-realist Hubert Lampo, maar ook aan Krzysztof Kieslowski lijkt
Ouspensky's werk niet ongemerkt voorbij te zijn gegaan.
In La double vie de Véronique voert de in 1996 overleden
Poolse filmmaker twee vrijwel identieke meisjes ten tonele. De Poolse
Veronika en de Franse Véronique zijn geboren op dezelfde dag in
1966, verloren allebei op jonge leeftijd hun moeder, zijn beide
hartpatiënt, muzikaal onderlegd, linkshandig en houden ervan op
blote voeten rond te lopen. Ze hebben elkaar slechts een keer vluchtig
en op afstand gezien maar tussen hen heerst een onuitgesproken
verbintenis. Als de Poolse dubbelganger plotseling sterft, ervaart haar
Franse evenbeeld dit als een onbegrijpelijk gemis. Haar nieuwe vriend,
de poppenspeler Alexandre Fabbri, ontpopt zich gaandeweg als een
doorgeefluik tussen de twee.
De mooie Irène Jacob speelt de dubbelrol met net de juiste mate
van ingetogenheid en ontving daar in Cannes terecht een Gouden Palm
voor. Zij maakt van Véronique en Veronika een geloofwaardige,
spirituele Siamese tweeling. Regisseur Kieslowski, die eerder in zijn
Dekaloog meesterlijk de tien geboden verbeeldde, weet zonder
noemenswaardige plot een ijle, bijna religieuze sfeer neer te zetten. In
de voor hem kenmerkende sobere filmstijl appeleert hij aan het gevoel
dat we niet alleen op de wereld zijn, zonder dat dit uitmondt in
melodramatische scènes of bombastische Grote Verhalen. Met een
subtiel spel met spiegels, vervormde reflecties in ruiten en lange,
diepe schaduwen accentueert hij de meervoudigheid van Véronique's
leven.
Het is bijna ironisch te noemen dat Hollywood-regisseur Alain Berliner
met Passion of Mind (VS, 2000) een bijna letterlijke dubbelganger
van La double vie de Véronique maakte. Alleen mist
hoofdrolspeelster Demi Moore de stille schoonheid van Irène Jacob
en druipt de Amerikaanse variant van de goedkope romantiek. Maar ja, ook
Ouspensky's parallelle universums kenden een aan dat soort
toevalligheden onderhevige diversiteit.
La double vie de Véronique (Krzysztof Kieslowski, 1991, Polen
/ Frankrijk), zondag, ARD, 1.20-2.50u.