T V V O O R A F :
De sleutel tot succes
Sandra Smallenburg
"Sinds Karel Appel zijn er geen
Nederlandse kunstenaars meer geweest die op internationaal niveau
serieus mee kunnen draaien", schreef Riki Simons vorige week in
Elsevier. Simons staafde haar artikel met de bevindingen van het
Duitse maandblad Capital, dat ieder najaar een ranglijst
publiceert van kunstenaars die bij internationale musea en
tentoonstellingsmakers het meest in de belangstelling staan. In die
Capital top-100 komt dit jaar niet één Nederlandse
kunstenaar voor. De laatste die een notering behaalde, was Marlene
Dumas, van 1995 tot en met 1998.
Maar wie de documentaire De Jonge Wilden bekijkt, zondagavond in
het programma Het Uur van de Wolf, krijgt juist de indruk dat het
heel goed gaat met de Nederlandse kunst. We zien beelden van de
succesvolle schilder Robert Zandvliet, die complimenten in ontvangst
neemt tijdens de opening van zijn tentoonstelling in een New-Yorkse
galerie. We horen de woorden van Melle Daamen, directeur van de
Mondriaan Stichting, die vertelt dat er de laatste vijf jaar diverse
Nederlandse kunstenaars van rond de veertig internationaal zijn
doorgebroken. En dat er een nieuwe generatie van dertigers staat te
trappelen om hen op te volgen.
Wat is de sleutel tot succes? Dat is de vraag waar het om draait in
De Jonge Wilden. Regisseuse Mady Saks volgde het afgelopen jaar
een aantal jonge Nederlandse kunstenaars tijdens belangrijke momenten in
hun carrière. Michel Huisman bijvoorbeeld, krijgt na vijftien
jaar hard werken zijn eerste solotentoonstelling in het Amsterdamse
Stedelijk Museum, en Erik van Lieshout wordt gefilmd wanneer hij de Prix
de Rome in ontvangst mag nemen.
De film begint wat rommelig met beelden van de Biennale van
Venetië, waar alle Nederlandse kunstbobos zich tijdens een receptie
verzameld hebben. Het is alsof je veel te laat op een feestje komt dat
al uren aan de gang is. Je vangt flarden van gesprekken op tussen
galeriehouders ("Als hij van de Rijksakademie af is, dan verdubbel ik
meteen de prijzen") en cultureel attachés ("Dat is een kunstenaar
waar wij in Amerika niets mee kunnen doen"), maar weet niet over wie het
gaat.
Gelukkig ontstaat er al snel een lijn in de uitlatingen van de
Nederlandse kopstukken. Dan blijkt dat succes veel te maken heeft met
timing, met het op het juiste moment brengen van een kunstenaar.
Kunstcritica Anna Tilroe meent dat het gevaarlijk is om jonge kunstenaar
te snel naar de top te brengen, door hen bijvoorbeeld al vroeg een
tentoonstelling in het Stedelijk of een belangrijke prijs toe te kennen.
"Dat legt een enorme druk op een jonge kunstenaar. Hij denkt dan even
dat hij heel belangrijk is, maar het werk moet zich nog bewijzen." De
gesprekken tussen de kunstenaars Michel Huisman en Hans van Houwelingen
vormen de rode draad van de film. Met veel humor en een relativerende
blik becommentarieert het duo het gekonkel binnen de kunstwereld, door
hen spottend 'de dierentuin' genoemd. Huisman vertelt dat hij nog nooit
zo'n kater heeft gehad als na zijn tentoonstelling in het Stedelijk,
maar kan niet precies duidelijk maken waarom. Al spreken de beelden, van
de kunstenaar die museumdirecteur Rudi Fuchs aanklampt om hem zijn werk
te laten zien en vervolgens snel wordt afgewimpeld, boekdelen.
De onderhoudende documentaire van Mady Saks biedt een openhartige blik
achter de schermen van het Nederlandse kunstwereldje. Te zien is hoe
commissieleden tijdens een vergadering subsidieaanvragen van jonge
kunstenaars afkraken en hoe galeriehouders amicaal deals sluiten met
museumdirecteuren. Soms levert dat zeer grappige momenten op, zoals
wanneer staatssecretaris Rick van der Ploeg in deftige taal omschrijft
waarom de Prix de Rome aan Van Lieshout is toegekend, terwijl de vader
van de kunstenaar zojuist heeft verteld niets van het werk te begrijpen.
Of wanneer Lex ter Braak, als directeur van het Fonds BKVK
verantwoordelijk voor de toekenning van stipendia aan kunstenaars,
zonder blikken of blozen zegt dat de steun van de staat dodelijk is voor
de jonge kunstenaar. Wat hem betreft moeten kunstenaars flink afgezeken
worden door de samenleving. Wellicht zullen er dan weer nieuwe Karel
Appels ontstaan.
Het Uur van de Wolf: De Jonge Wilden, Ned.3, Zondag 19.30-
20.28u.