S T R I P S :
Stripjournalistiek zonder helden
RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
Een stripboek over de enclave
Gorazde in Oost-Bosnië. Kan dat? Ja, bewees de Amerikaan Joe
Sacco. Zijn Safe Area Gorazde, The war in eastern Bosnia is
toegankelijker dan de gemiddelde tv-reportage.
Je hebt journalisten die schrijven, en je hebt er die filmen of
fotograferen. Joe Sacco (40, geboren op Malta, wonend in New York) maakt
strips. Zijn laatste boek, Safe Area Gorazde, The war in eastern
Bosnia, is een even unieke als meeslepende geschiedenis van de
enclave Gorazde in Oost-Bosnië. Gorazde was een van de drie
enclaves in deze vreugdeloze streek waar tijdens de Bosnische
burgeroorlog de moslimbevolking stand kon houden, van alle kanten door
Servische troepen belegerd en onder het waakzaam oog van - in dit
geval - Britse vredestroepen. Maar waar de enclaves Srebrenica en Zepa
op den duur door de Serviërs onder de voet werden gelopen, hield
Gorazde stand. Tot op de huidige dag is deze provinciestad moslim-
gebied, door een smalle corridor door Servisch gebied met Sarajevo
verbonden.
Sacco's boek is vermoedelijk de enige bestaande geschiedschrijving van
de oorlog in Gorazde, en als zodanig het resultaat van Sacco's eigen
bevindingen ter plaatse. In 1995 kwam hij er aan, met een
voedselkonvooi van de VN, en bleef er tot enkele maanden later de
oorlog beëindigd werd door de zogenaamde Dayton-akkoorden.
Safe Area Gorazde bestaat uit een raamvertelling waarbij de
strip-reporter niet schroomt om zijn eigen, gecompliceerde gevoelens
over zijn wederwaardigheden te vertellen, afgewisseld met flashbacks
over de dramatische gebeurtenissen in Oost-Bosnië en de veelal
wrede ervaringen van Sacco's kennissen in Gorazde.
Waarom juist Gorazde? Sacco, per telefoon uit New York: "Ik zat
aanvankelijk zes weken in Sarajevo en heb daarover ook een album
gemaakt. Maar tegen het einde van de oorlog waren de inwoners van de
stad al die buitenlandse journalisten aardig beu. Daarom besloot ik
eens ergens anders te kijken, en met mijn perskaart van de VN kon ik
meerijden naar Gorazde. "Daar was de houding van de bevolking heel
anders: die hadden al jaren geen buitenstaanders gezien, behalve
blauwhelmen dan. Mijn aanwezigheid was een bron van entertainment."
Sacco vertelt in het album, niet zonder een zekere gne, hoe hij een
populaire figuur werd in de stad, ook al omdat hij af en toe met de VN
op en neer kon naar Sarajevo, en dus brieven, geld en andere
boodschappen heen en weer kon transporteren. Tot zijn verbijstering
wilden alle meisjes van Gorazde om te beginnen dat hij een Levi's
spijkerbroek zou meenemen, en in de juiste maat dan graag, en een echte
501 made in America - vooral geen nagemaakte rotzooi. Wat kan de
striptekenaar-reporter dat een schrijvende of een filmende journalist
niet kan? Sacco: "Je kunt heel goed een persoon neerzetten in een
bepaalde tijd en plaats, met grote vrijheid. Een filmer of fotograaf is
daarbij toch in hoge mate afhankelijk van wat hij toevallig voor de lens
heeft gekregen. Met een schrijver is er, denk ik, minder verschil. Maar
comic books hebben natuurlijk wel het voordeel van grote
toegankelijkheid. Ik denk dat mijn boek ogen opent die anders niet erg
geïnteresseerd waren geweest in wat er is gebeurd in Bosnië.
Ik maak nu trouwens een album over journalisten tijdens de oorlog."
Opvallend in het boek over Gorazde is het ontbreken van melodrama, dat
andere verslaggeving over de oorlog in Bosnië nog wel eens
ongenietbaar pleegt te maken. Sacco: "Ik vind ook niet dat wat ik
vertel zo spectaculair is. De omstandigheden waren extreem, maar het
gedrag van de mensen was dat eigenlijk niet. We moeten niet te erg
dramatiseren. Aan het gedrag van de vrienden in Gorazde kun je zien dat
er eigenlijk niets heroisch is aan het verdedigen van je eigen huis, je
eigen stad onder zulke omstandigheden. Het is eerder een natuurlijk
iets om te doen. Mijn helden zijn dus geen helden, zoals Hollywood ze
maakt. Het zijn gewone mensen die buitengewone dingen hebben gedaan."
Joe Sacco, Safe area Gorazde. The War in Eastern Bosnia 1992-95.
Fantagraphics Books, 2000, ISBN 1-560973927.