U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

N R C   H A N D E L S B L A D  -  F I L M  &  V I D E O
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

Calista Flockhart


In een reeks profielen van hedendaagse sterren deze week Calista Flockhart, te zien als de lesbische kaartlezeres Christine in Things You Can Tell Just By Looking At Her', maar vooral bekend als de neurotische televisiester Ally McBeal.

Door DANA LINSSEN

Regisseur Michael Hoffman, die haar regisseerde in William Shakespeares A Midsummer Night's Dream (1999) vergeleek haar met het meisje met de zwavelstokjes en noemde haar zowel gevoelig als sterk. De populaire pers heeft vooral aandacht voor haar luciferdunne ledematen en voert haar als kwade genius op voor al die meisjes die tobben met hun zelfvertrouwen en denken dat het geheim van Calista Flockharts succes wel in dat anorectische voorkomen zal liggen. Flockhart (haar voornaam betekent de allermooiste' in het Grieks) zelf werd ondertussen het voorwerp van een heuse cultverering door haar rol als Ally McBeal in de gelijknamige televisieserie. Hierin geeft zij gestalte aan een gevoelige, sterke, dunne en succesvolle advocate die op zoek is naar de man van haar leven. Het lijkt alsof met die vier adjectieven het voornaamste is gezegd over de op 11 november 1964 in Freeport, Illinois geboren actrice, die na haar acteeropleiding moderne klassiekers van Tennessee Williams en Anton Tsjechov speelde in het New Yorkse theater.

Het is op grond van een televisieserie en de handvol films waarin zij in Nederland te zien is geweest (in totaal speelde Flockhart in een krappe twintig film- en televisieproducties en evenzoveel theatervoorstellingen) moeilijk om te zeggen waar precies haar kwaliteiten als actrice liggen. Ook in Rodrigo Garcia's regiedebuut Things You Can Tell Just By Looking At Her, waarin zij de rol speelt van de lesbische tarotkaartlezeres Christine die afscheid moet nemen van haar doodzieke minnares, lijkt zij getypecast om dezelfde redenen die haar als Ally McBeal zo populair maken. Het is een combinatie van zachtzinnigheid en onhandigheid, maatschappelijke durf en private neuroses, geaccentueerd door haar Bambi-uiterlijk van grote ogen, brede mond en dropneusje. In Ally McBeal resulteert dat in een mix van slapstick en romantische komedie, surrealistische dagdromen en politiek incorrecte seksuele fantasieën. Dat er in Flockhart een actrice schuilt met een vermogen tot transformatie en metamorfose moet zich op het filmdoek nog bewijzen. De intentie is er in ieder geval wel. Bijna had zij haar doorbraakrol als de toekomstige schoondochter van Robin Williams in The Birdcage (Mike Nichols, 1996) aan zich voorbij laten gaan met de woorden: " Maar er is niets wat ik met mijn rol kan doen." "Kind, je zit in een film met Robin Williams", moet haar agent toen vertwijfeld hebben uitgeroepen.

NRC Webpagina's
18 OKTOBER 2000

Meer sterren


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad