U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  B I N N E N L A N D
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Georganiseerde illegale immigratie
(NCIS)

Mensensmokkel
(Openbaar Ministerie)

Asielzoekers in England
(Amnesty International)


'Geen boete voor illegalen op trucks'


Voor transportbedrijven worden verstekelingen een steeds groter probleem. Kamer en minister debatteerden gisteren over de manier waarop dat moet worden tegengegaan.

Door een onzer redacteuren

DEN HAAG, 11 OKT. Minister Korthals (Justitie) voelt er niets voor om vrachtwagenchauffeurs te beboeten als in hun auto illegalen worden aangetroffen. Hij geeft er de voorkeur aan deze truckers voor de rechter te laten brengen, zodat van geval tot geval kan worden bekeken in hoeverre de chauffeur daadwerkelijk schuldig is aan mensensmokkel.

De bewindsman zei dit gisteravond tijdens een overleg met de Tweede Kamer over mensensmokkel. Voor transportbedrijven begint het probleem van de verstekelingen die zich in vrachtwagens verschansen een steeds nijpender probleem te worden, zeker voor bedrijven die frequent via Calais naar het Verenigd Koninkrijk oversteken. Sinds april van dit jaar geldt in dat land een nieuwe wet, waardoor chauffeurs een boete van omgerekend zo'n 7.500 gulden opgelegd krijgen per aangetroffen illegaal.

Korthals is echter geen voorstander van zo'n rigide systeem, zo bleek gisteren. "Het lijkt me wat al te gemakkelijk. Als bewuste smokkelaars weten dat ze per vijftig man een x-bedrag moeten betalen nemen ze dat misschien wel voor lief."

Mensensmokkel is in Nederland in 1993 formeel als delict onder het strafrecht gebracht. Drie jaar later werd de strafbepaling fors verhoogd. Normaal gesproken kan het smokkelen van illegalen worden bestraft met vier jaar cel, als er van geldelijk gewin sprake is. Als blijkt dat iemand aan dit misdrijf zijn inkomen ontleent en dus professioneel mensensmokkelaar is, kan maximaal acht jaar worden geëist. Maar een vrachtwagenchauffeur bijvoorbeeld die mensen smokkelt en aldus misbruik maakt van zijn beroep hangt zes jaar boven het hoofd. Degene die er niets aan verdient en volstrekt uit ideële motieven mensen smokkelt gaat tot dusverre vrijuit.

Volgens de fracties van VVD en CDA kan dat laatste niet zo blijven. Deze fracties vinden dat iedereen die asielzoekers over de grens van hun land van herkomst helpt, moet worden aangepakt. Als mensen klaarblijkelijk tijd en geld hebben om een deal met wat voor mensensmokkelaar danook te maken, kan er alleen maar sprake zijn van 'economische vluchtelingen' en betreft het per definitie geen mensen die gedwongen zijn inderhaast te vluchten voor een politiek regiem. Kerken en maatschappelijke organisaties met ideële motieven zouden dus net zo goed moeten worden bestraft, menen de woordvoerders Niederer (VVD) en Eurlings (CDA). Korthals wil daar echter niet aan. De bewindsman blijft erbij dat de strafbaarstelling beperkt moet blijven tot die gevallen, waarbij ervoor wordt betaald.

Woordvoerder Rouvoet (RPF/GPV) is er voorstander van de gepakte illegaal zelf te laten bewijzen dat hij geen gebruik heeft gemaakt van een 'foute reisagent', dat hij 'tegen kostprijs' heeft gereisd en dat er dus geen sprake is van tussenkomst van een op winst gerichte bende. Die gang van zaken lijkt Rouvoet vooral gewenst gezien het feit dat nu veel rechtzaken tegen smokkelaars verzanden, omdat moeilijk te bewijzen valt dat er uit commerciële motieven is gehandeld. Korthals reageert daar uiterst terughoudend op. In de eerste plaats staat omkering van bewijslast haaks op ons rechtsbestel en ten tweede sneuvelen volgens hem niet veel procedures op het strafrechtelijk vereiste winstbejag.


Zie ook:

Politieacties tegen mensensmokkel (10 oktober 2000)
Smokkelbaas en zakenman (16 september 2000)
Dover: 'Risico van verstikking bewust genomen' (15 september 2000)
Vrijwel geen observaties in het weekeinde (6 september 2000)
Mensensmokkelaars werden soms gevolgd (onderaan pagina, 6 september 2000)
Politie staakte volgen verdachten (5 september 2000)
Top Chinese smokkelaars blootgelegd (2 september 2000)
Smokkel Chinezen begon al vorig jaar (6 juli 2000)
De smokkel schuift duizend gulden per kop (6 juli 2000)
Spoor uit Dover recht naar Turkije (1 juli 2000)
Doorbraak justitie in zaak-Dover (28 juni 2000)
In drie minuten container scannen (26 juni 2000)
Chinezen dood door te veel CO2 (24 juni 2000)
Justitie zoekt tweede trucker in zaak-Dover (23 juni 2000)
Dover stemt België nederig (23 juni 2000)
Mensensmokkel groeit bij gebrek aan personeel (22 juni 2000)
Mensensmokkel groeit bij gebrek aan personeel (22 juni 2000)
Nieuwe arrestaties dodentruck Dover (21 juni 2000)
Tweede arrestatie dodentruck Dover (21 juni 2000)
Slangenkop in Fujian regelt de hele reis (21 juni 2000)
In een sloep naar de achterdeur van Schengen (21 juni 2000)
Als iedereen slaapt, klimmen ze in de truck (20 juni 2000)
Transporteur van 58 doden (20 juni 2000)
58 illegalen dood in Nederlandse truck (19 juni 2000)
Chinese illegalen kopen 'totaalpakket' (19 juni 2000)

NRC Webpagina's
11 OKTOBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad