U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Adverteren doet begeren


Bedrijven uit de 'oude' economie stomen zich klaar voor het internettijdperk en investeren miljoenen in projecten op het wereldwijde web. Geld verdienen op internet, hoe gaat dat?

Door onze redacteur JOCHEN VAN BARSCHOT

AMSTERDAM, 6 OKT. Voor Amsterdammers is 'de Via Via' een begrip. Wie een tweedehands auto, een huurhuis of een zeilboot zoekt grijpt in veel gevallen naar het gele krantje met rubrieksadvertenties dat elke dinsdag en donderdag in de hoofdstad verschijnt. Via Via is gebaseerd op het principe: adverteren is gratis, het krantje kost geld.

Drie particulieren hebben, met hulp van investeerders, Via Via in 1986 opgericht. Inmiddels verschijnt de advertentiekrant ook - eenmaal per week - in Den Haag en Utrecht. De oprichters verkochten hun bedrijf in 1996 aan Trader.com, een Canadese uitgever die nog in zeventien andere landen uitgevers van met Via Via vergelijkbare advertentiekranten heeft overgenomen en nu internationaal marktleider is in dit segment.

Het hoofdkantoor van Trader.com staat tegenwoordig in Parijs. Het bedrijf geeft nu 285 verschillende advertentiekranten uit in landen in Noord- en Zuid-Amerika, Azië, Australië en Europa.

Het eerste wat Trader.com met Via Via heeft gedaan is de krant uitbreiden met een elektronische versie op internet (www.viavia.nl), waar alle rubrieksadvertenties uit de papieren edities ook te vinden zijn. Om zo veel mogelijk aandacht op de website te vestigen heeft het moederbedrijf Via Via inmiddels omgedoopt in Viavia.nl.

Het jongste wapenfeit van Trader.com in Nederland is de overname van De Partikulier, het equivalent van Via Via in Rotterdam, met ook edities in Gelderland, Noord-Brabant en Noord-Oost Nederland. Viavia.nl heeft daarmee nagenoeg landelijke dekking - het Brabantse 'De Vondst' is de enige overgebleven concurrent van betekenis - en behaalt een totale maandelijkse oplage van een half miljoen. De Partikulier is onlangs omgedoopt in Viavia.nl. Bedrukt papier is nu nog veruit de belangrijkste inkomstenbron van Trader.com, dat in de eerste helft van dit jaar 179,4 miljoen euro (394,7 miljoen gulden) omzet boekte, waarvan 4,3 miljoen euro afkomstig was van de 64 websites die Trader.com exploiteert. Het bedrijf, dat beursgenoteerd is in Parijs en aan de Nasdaq in New York, publiceert geen afzonderlijke cijfers voor Nederland, maar Viavia.nl levert volgens marketingdirecteur Paul Wessels een positieve bijdrage aan de winst van Trader.com. "Dat komt doordat de kranten winstgevend zijn."

Behalve de website met rubrieksadvertenties exploiteert Viavia.nl ook een on line veiling (Viaveiling.nl) en een site met auto- advertenties (Viaauto.nl). " Dit najaar worden de drie websites samengevoegd tot één site, onder de naam Viavia.nl", aldus Wessels. De sites hebben nu 200.000 geregistreerde gebruikers die bij elkaar 7 miljoen pagina's per maand opvragen.

Viavia.nl vormt daarmee een belangrijke concurrent van krantenuitgevers die hun rubrieksadvertenties eveneens op internet willen exploiteren. Zo zijn de 'speurders' uit de Telegraaf te bekijken via de website van de krant (www.telegraaf.nl). PCM, uitgever van onder meer de Volkskrant en NRC Handelsblad, levert rubrieksadvertenties aan Spott.nl.

Voor wie een advertentie wil plaatsen heeft Viavia.nl een belangrijk voordeel ten opzichte van de kranten: het is gratis. "Daardoor is ons aanbod veel groter dan dat van de kranten", zegt Wessels. Wekelijks publiceert Viavia.nl ruim 50.000 advertenties op de website.

Hoewel de advertenties gratis zijn, slaagt Viavia.nl er toch in geld te verdienen met de website. Zo is adverteren alleen gratis voor particulieren. Zakelijke adverteerders moeten wel betalen.

Wessels: "Particuliere en zakelijke adverteerders kunnen hun advertentie verder tegen betaling 'opwaarderen' met extra informatie of een groter, opvallender lettertype. Ze kunnen ook betalen om bij zoekopdrachten bovenaan de lijst met resultaten te komen te staan." Op de veilingsite overweegt Viavia.nl een vergoeding te vragen zodra een transactie plaatsheeft. Wessels wil ook aanvullende diensten gaan aanbieden bij advertenties. " Bijvoorbeeld hypotheekoffertes bij woon-advertenties en autoverzekeringen op onze auto-site." Autodealers die op die site willen adverteren biedt Viavia. nl verder de mogelijkheid automatisch hun actuele aanbod van tweedehands auto's op te laten nemen in de database.

Wessels verwacht niet dat internet de papieren Viavia.nl ooit gaat verdringen. "Internet heeft natuurlijk wel voordelen, bijvoorbeeld dat het makkelijker is om snel te vinden wat je zoekt. Maar er zijn nog genoeg mensen die geen internet hebben en gewoon de krant kopen. Veel mensen vinden het ook gewoon leuk om door zo'n krant te kunnen bladeren en zo een indruk te krijgen van het totale aanbod. Dat verdwijnt niet zo snel, denk ik."

Dit is deel twaalf in een serie over zakendoen op internet. Eerdere afleveringen verschenen op 12, 14, 15, 19, 21 en 26 augustus, 4, 12, 22, 26 en 30 september.

NRC Webpagina's
6 OKTOBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad