U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Internetbedrijf Priceline keldert

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 6 OKT. Het Amerikaanse bedrijf Priceline.com, een van de grootste prijsstunters op internet, heeft gisteren wegens geldgebrek zijn twee belangrijkste activiteiten moeten staken: het veilen van benzine en kruidenierswaren. In reactie daarop verloor het bedrijf 38 procent van zijn beurswaarde.

Het aandeel Priceline sloot gisteren op 6,56 dollar. In mei vorig jaar bereikte het aandeel nog een hoogste koers van 160 dollar. Priceline is het zoveelste internetbedrijf dat na een periode van hoogtij moet inbinden. Hoewel het bedrijf naar eigen zeggen in minder dan een jaar tijd 2 miljoen klanten wist te werven en 7 miljoen transacties boekte, vielen de financiële resultaten tegen.

De onderneming vertrouwde op de zogenoemde omgekeerde marktwerking: niet de aanbieder, maar de vrager bepaalde de prijs van producten en diensten - van auto's en vliegtickets tot brandstof en groenten. Analisten menen dat deze strategie het bedrijf nu de das om doet.De problemen voor Priceline tekenden zich vorige maand af, toen het bedrijf ervan werd beschuldigd brandstof en kruidenierswaren niet meer te kunnen leveren. Daarop daalde de koers al met 42 procent. De onderneming waarschuwde eerder al voor tegenvallende resultaten over het derde kwartaal van dit jaar. Een van de grootste investeerders in het bedrijf is Paul Allen, mede-oprichter van Microsoft.

Het aantal faillissementen in de internetsector loopt gestaag op. Gevestigde namen in de elektronische handel als Boo.com en Walt Disney's Toysmart moesten het toneel al verlaten. Hot Orange, een groot Brits bedrijf in e-commerce moest zijn beursgang uitstellen.

NRC Webpagina's
6 OKTOBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad